Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Stockholm

Problem med granne Hjälp!

Hej!
    Vi bor i ett parhus i en förening. Parhuset (sitter ihop) har en nyttjande rätt på fram och baksidan. PÅ baksidan finns en altan, 3x5 meter, som avgränsas genom ett staket mellan husen. Nyttjanderätten fortsätter sedan ca 200 meter snett bakåt efter altanen slut . Däremot är hela den delen av nyttjanderätt ,som utgörs av skogsmark, strandskyddad.
    Nu har vår granne kommit på att han bygga ett staket på den strandskyddade delen för att tydligt visa på var hans tomt går.
    Staketet skulle endast vara två - tre decimeter högt men skulle se för taskigt ut i miljön, inte passa in i naturen och även skymma vår utsikt samt vara en fara för att barn som springer skulle snubbla över nått så lågt.

Få han göra detta trots att vi säger nej.
    Vet inte vad vår förening säger men har det någon betydelse?

Vad gäller om muntliga avtal? Det var nämligen så att både mäklaren och de vi köpte av sa att det inte kommer att byggas något framför husen de det är strandskydd.

Vad gäller ??
    Hoppas på svar!
    Mvh
    Jenny

2.    länk #2
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Eftersom det är en BRF så är styrelsen det beslutande organet så ni ska ju vända er till dom.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011

Inom strandskyddsområde så får er granne sannolikt inte bygga ett staket, även om det skulle vara lågt: http://www.naturvardsverket.se/sv/St...r/Strandskydd/

4.    länk #4
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32
    Län: Jönköping

Bara jag som undrar hur ett staket som är 2 dn högt kan skymma utsikten?

Strandskyddet stoppar mycket jag hade kollat upp vad som gäller om det finns någon paragraf som kan hjälpa dig.

Har du försökt diskutera med grannen?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2012

Det står på en berghäll och vi har utsikt neråt mot havet vilket gör att det skulle skymma.

Har provat prata med honom men de går tyvärr att prata med.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011

det låter som ett rätt givet brott mot strandskyddslagen eftersom man inte får göra ngt som försvårar allmänhetens åtkomst till stranden (staket är typexempel - även ett lågt som har som syfte att markera att det är "min tomt" torde bedömas likadant).

har de borrat i berghällen för att fästa stolpar är det eventuellt ett miljöbrott också.

Ring länsstyrelsen så bör du kunna få hjälp där.

7.    länk #7
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Så ni menar att TS ska dra igång något med olika instanser innan h*n går till styrelsen och påtalar saken? Är det inte styrelsens uppgift att peka finger åt grannen samt påtala felet i idén?

8.    länk #8
    thewolfs avatar

Fast det är väl inte styrelsens uppgift att se till att lagen efterföljs?

9.    länk #9
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Njoo, ett ev. Krav på rivning och straffavgifter lär riktas mot föreningen,inte mot den enskilde bostadsrättshavaren.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Njoo, ett ev. Krav på rivning och straffavgifter lär riktas mot föreningen,inte mot den enskilde bostadsrättshavaren.
    Helt rätt, det måste vara styrelsen som ansvarar för vad som händer på fastigheten. Medlemmen i föreningen "äger i praktiken' ingen geografisk del av fastigheten, utan disponerar denna genom sitt medlemskap.

11.    länk #11
    thewolfs avatar

Lite ot nu:

Så om man bygger ett till hus utan bygglov på sin hyrda tomt så är det förenngen som får ta smällen när klagomålen eller anmälan kommer? Känns lite fel, föreningen kan aldrig svara för vad någon gör, visst de ska se till att medlemmarna följer reglerna men ansvaret måste ligga på den som gör fel?

Jag undrar eftersom jag inte vet ...

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Hyrd tomt och förening?

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Lite ot nu:
    Så om man bygger ett till hus utan bygglov på sin hyrda tomt så är det förenngen som får ta smällen när klagomålen eller anmälan kommer? Känns lite fel, föreningen kan aldrig svara för vad någon gör, visst de ska se till att medlemmarna följer reglerna men ansvaret måste ligga på den som gör fel?
    Jag undrar eftersom jag inte vet ...
    Från första början en fråga mellan bostadsrättshavaren och föreningsstyrelsen, eftersom bygglov endast kan sökas av föreningen. Styrelsens beslut måste följas av bostadsrättshavaren som annars bl a riskerar att förlora sitt medlemskap i föreningen. Jag håller det för osannolikt att en dylik situation uppstår.

14.    länk #14
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Det är den som bryter mot strandskyddsbestämmelserna (begår brottet) som är ansvarig, inte fastighetsägaren.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2011
    Län: Västra Götaland

En jag känner som bor i BRF-parhus har det så att man måste ansöka till föreningen för att alls få bygga. Sådant brukar stå i stadgarna (gör det på 4 olika föreningar jag tittat på). Och om så är fallet måste grannen din få styrelsen att godkänna saken först innan han kan göra minsta ingrepp. Där min bekante bor (den av alla 4 föreningar jag känner bäst) så får man inte ens genomföra bygglovsfria åtgärder såsom ett enkelt vindskydd vid altanen utan tillstånd från styrelsen. Däremot står det i nästan alla föreningar fritt att plantera vad man vill på sin lilla täppa, men det behöver ni knappast oroa er för. Det är svårt att plantera en häck på en bergsknalle.

Om nu grannen vill ha en tomtgräns kan han väl krita ut den eller något? Bara att fylla i sträcken när det har regnat... Eller också kanske han/hon skulle köpa sig ett hus istället?

Jag tror du skall ta ett samtal med ordföranden i föreningen (såvida det inte är grannens bästa kompis från bastuklubben eller liknande). Där får du klara besked och kolla även stadgarna!
    "Jag ljuger inte, jag talar bara om en annan sanning än vad du gör..."
    Citat av: Richard Andréasson, 2008

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42