Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Jönköping

Flytta in före slutbesiktning men göra "överlåtelsebesiktning"

Första posten här på forumet, men har plöjt många trådar

Vi har köpt ett Trivselhus parhus nyckelfärdigt, skulle varit klar för en månad sen men blev försenat. Huset är i princip klart, det är bara städning och sätta in kyl/frys vad jag vet. Vårt nuvarande boende måste vi lämna till helgen och byggaren säger att huset är klart tills dess. Imorgon kommer fönsterputsare etc, så allt kommer vara antagligen vara tipptopp.

Dock säger byggaren att besiktningsmannen kommer först 13 feb (tror han ringde honom lite sent). Byggaren vill att vi gör en vad han kallar "överlåtelsebesiktning" innan helgen där vi går igenom hela huset för att tillsammans protokollföra synliga skador, skriva under detta båda två så att byggaren inte får skuld för ev. skador som uppstår när vi flyttar in.

Det känns inte helt ok att göra på detta sätt, men boende saknas och vi har precis fått en liten bebis vilket gör att vi gärna vill komma in i huset. Jag trodde att besiktning skulle ske någon dag innan men min känsla är att den här byggaren är lite glömsk.

Är detta ok, eller är det verkligen big no? Jag ska försöka ta med mig min far och kamera för att dokumentera, fyra ögon ser ju mer än två iaf. Jag har läst om folk som flyttat in innan tak

Det finns inga tvivel att misstro byggaren direkt, det är det femte parhuset som byggs på gatan av dem och fler ska byggas. Men efter alla tv-program är man alltid misstänksam oerfaren som jag är inom området.
    Senast redigerad av morsan 2012-01-24 18:21 Anledning: Jag menar "flytta" in, inte "flyta".... ;)

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Mitt råd är låt det hela ha sin gång, flytta inte in före slutbesiktningen och skriv absolut inte på några handlingar från byggaren. Vi vet inte hur er upp handling av huset har gått till men ni har väl en officiell tillträdesdag och därefter vitesklausul, som är till för dessa skall bli färdiga i tid. Du skriver om att byggaren beställde besiktning lite sent?? vad mer kan han ha glömt som ni upptäcker när ni flyttat in utan gällande slutbesiktning. Skaffa inte problem lös dom, boendet tills inflyttningen kan ske går nog att lösa med god vilja

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Jönköping

Mitt råd är låt det hela ha sin gång, flytta inte in före slutbesiktningen och skriv absolut inte på några handlingar från byggaren. Vi vet inte hur er upp handling av huset har gått till men ni har väl en officiell tillträdesdag och därefter vitesklausul, som är till för dessa skall bli färdiga i tid. Du skriver om att byggaren beställde besiktning lite sent?? vad mer kan han ha glömt som ni upptäcker när ni flyttat in utan gällande slutbesiktning. Skaffa inte problem lös dom, boendet tills inflyttningen kan ske går nog att lösa med god vilja

Ang. viteklausul så är det något i stil med "för skäliga kostnader orsakade av försening" tyvärr. Tillträdesdag var 20 december men blev uppskjutet pga. flera orsaker, nu senast att grunden inte var tillräckligt torr för tätskikt i toalett och tvättstuga.

När jag refererade till byggaren så är det säljaren jag syftar på. Säljaren verkar vara lite glömsk, men byggaren har full koll på läget.

Instinkten säger att vi bör vänta men det är ju självklart lockande att flytta in med 1v gammal bebis och allt bohag istället för att ta svängen förbi svärmor/svärfar i två veckor...

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: May 2006

Jag skulle nog också avvakta med att flytta in. Förstår att ni befinner er i jobbig sits men det kan ju rent krasst bli "värre" om det är så att besiktningsmannen upptäcker något som ni missade vid "överlåtelsebesiktningen". I så fall finns det stor risk för att byggföretaget kommer att hänvisa till protokollet från överlåtelsebesiktningen och säga att skadan/felet har uppstått efter att ni flyttade in. (Förresten angående att byggföretaget anlitar besiktningsman – det är väl NI som väljer besiktningsman? Nog för att besiktningsmannen ska vara oberoende men om han på återkommande basis anlitas av byggföretaget finns det en hyfsad sannolikhet att han har en del lojalitet gentemot dem, vilket kan leda till att han inte hårdgranskar på samma vis som ifall ni hade valt honom.)
    Senast redigerad av Modig 2012-01-23 16:17

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Två veckor är ingenting!! Går fortare än ni tror. FLytta in till svärmor och se till att besiktningen blirgjord innan ni flyttar in. Det är en enormt stor risk att något (väsentligt) fel missas vid en sk överlåtelsebesiktning som ni sedan aldrig kommer att kunna hävda fanns innan ni flyttat in. Själva bodde vi husvagn på tomten under ett halvårstid och hade toa och dusch utomhus som vi var tvungna att använd även när det var minusgrader. Så kryp in hos svärmor (hon är säkert gullig o hjälper er på alla sätt) i två veckor.

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Det där med att plattan inte vare torr nog för tätskikt skulle jag nog vara lite misstänksam över. Hur var det med övriga golv i huset?

Som sagt, flytta inte in innan besiktningen. Jag skulle nog prova att kontakta besiktningsmannen själv. Kanske går att övertala honom, eller försök få tag på en annan bes. Man (nog inte så lätt med så kort varsel).

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Problemet som jag ser är att ni inte kan flytt in innan slutbevis är utfärdat av kommunen(om ni inte sökte bygglov innan den 1 maj 2011). Tror inte att er KA ansöker om slutbevis innan slutbesiktningen är klar.

// Anders

8.    länk #8
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

Flytta INTE in!
    Ni har rätt till styrkta merkostnader pga förseningen, om detta överstiger det avtalade vitet.
    Det är ju Trivselhus fel som inte bokade in besiktningsmannen tidigare.

Följderna av en tidigare inflyttning kan vara att ni flyttar in i ett hus som vid slutbesiktnignen visar sig inta vara godkänt. Ni frånsäger er också alla krav på förseningsvite från den dagen ni flyttar in. Det kan även bli stökigt med försäkringsfrågan om något händer. (brand, vattenskada etc)
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

9.    länk #9
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Det finns flera risker med att flytta in i förväg, dels de som påpekats redan i tråden, men det finns också en risk att man i det läget rent psykologiskt väljer att släppa igenom en del fel på besiktningen, man vill ju inte behöva flytta ut igen, risk att man accepterar en del fel som aldrig skulle accepterats i normalfallet.

Det gäller egentligen även om man inte flyttar in i förväg, men har alltför tight mellan utflyttning från nuvarande boende och planerad inflyttning.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42