Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Västra Götalands län

Vad har jag att säga till om?

Hej. Vi bor i ett radhus i ett typiskt radhusområde med en samfällighetsförening.
    Föreningen fattade beslut om att dra nya värmerör i området mellan husen.
    Till varje radhuslänga som i regel består av 6-9 hus finns en "ingång" för värmen, den ingången sitter i alla fall förutom i 2 fall, i någons gavel, dvs där det gör minst för utseendet. I vårt fall så bor vi mitt i längan och just utanför vårat kommer värmen till vår länga. Just där har vi haft en liten uteplats. Nu har det dykt upp ett fult åbäke till plåtskåp och dessutom ny dragning av el samt stuprörsdragning som ser fördjävligt ut.
    Ingen har frågat oss om det är okej, utan under resans gång, när jag sett vart hän det barkar, så har jag försökt komma med mina tankar och idéer till ordförande i föreningen. Jag vill ju inte sätta mig på tvären och bråka...utan försöker hitta en gyllene medelväg. Om man gör jobbet snyggt och så minimalt som möjligt så vore det troligen ok. Men inget har gått som jag vill. Rätt vad det är så får jag upptäcka att man drastiskt förfulat vår framsida. Ska man som fastighetsägare behöva finna sig i detta? Stort j-a plåtskåp...en jordfelsbrytare mitt på väggen...ett stuprör som först går neråt...sen åt höger...och sen neråt igen.....man blir ju bara gråtfärdig. Ca. 2 kvm uppskattar jag har försvunnit från vår uteplats...och detta utan att fråga oss om lov. Vad/hur skulle ni agerat?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Är det ett friköpt radhus med tillhörande tomt eller är det BR. Äger ni huset så måste det finnas servitut på fastigheten som medger detta annars så är det nog ett grovt övertramp. Är bet ett BR radhus ja då är det nog till att godta lösningen.

3.    länk #3

Oj bubblans va snabbt svar jag fick....det ett friköpt radhus...dvs ingen BR. Så jag och frugan äger huset till 50% var...men det där med servitut...sorry, men det får jag kolla upp. Vet däremot att alla äger sina egna hus men att det finns en samfällighetsförening till vilken man betalar för uppvärmning och sophämtning mm....

4.    länk #4
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Det låter som ett projekt som tagits upp på årsmöten tidigare.
    I en samfällighet är det årsmötena som är det styrande organet, dvs att man där genom en motion (eller liknande) röstar igenom förslag till förändringar inom stadgarnas gränser.
    Vad du kan göra är att protestera (skriftligt!) mot installationen och kräva av styrelsen att installationen ses över, prata med fler grannar om vad de tycker om situationen. Har själv erfarenhet av protester i vår samfällighet...
    Kanske får ni väcker styrelsen som börjar agera, men tveksamt om det fungerar i praktiken. Kolla upp även servitut etc som cecar33 tipsar om...
    Mvh//Janne

5.    länk #5

Hej gadu. Tack för ditt inlägg. Tror att det är precis som du säger att jag skrifligen bör protestera. Måste bara nämna...pratade med en som jag känner (han driver en byggfirma och ägde huset innan oss=så han vet) ...han tyckte att jag skulle upplysa föreningen att de får en vecka på sig att åtgärda det för sen kommer släggan fram...ha ha ha...riktigt så drastisk är dessvärre inte jag. Visst önskar man ibland att man kunde vara lite obekväm...å andra sidan så är man ju dessvärre en "förlorare" om man inte ryter ifrån. Svår balansgång...min bekanta som jag nyss nämnde, kommer förbi för att kolla och har lovat ge mig lite förslag. So, I´m still kicking.... 8-)

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

Läs på i samfällighetens stadgar vad som gäller, och begär ut protokollen från det/de möten där det fattades beslut om installationen, så bör du kunna formulera ett bra argument.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Jag har svårt att se att de skulle kunna ta din fastighet i anspråk såvida inte någonting i stadgarna säger annorlunda? Annars krävs det väl servitut och liknande, precis som någon annan varit inne på redan?

Är du med i Villaägarna kan du kanske rådfråga deras jurister om vad som gäller. Men ett första steg är ju att göra som "robbanonline" skriver ovan.

Om ovanstående är helt "enligt boken". Vad är det då som hindrar dem från att på nästa möte besluta om att bygga ett soprum på din uteplats? Inte för att det är sannolikt att det sker, utan mer som ett exempel på att någonting förmodligen inte har gått rätt till. Du bör ju rimligen ha rätt att neka när det gäller ett sådant stort ingrepp på din privata egendom.

Jag tycker att det låter väldigt märkligt, men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av sådana här samfällighetsföreningar.
    Senast redigerad av eviljava 2012-01-24 11:23

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

Mycket märkligt! Om samfälligheten vill använda mark som inte ägs av samfälligheten behövs givetvis servitut från de berörda fastigheterna! Skulle gissa att rubriceringen för tilltaget blir egenmäktigt förfarande.

9.    länk #9

Du skriver att det är ett friköpt radhus, men äger ni även marken ni haft uteplatsen på (där installationen gjorts) eller ägs den av föreningen? Äger föreningen marken så är det mer begripligt.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Du skriver att det är ett friköpt radhus, men äger ni även marken ni haft uteplatsen på (där installationen gjorts) eller ägs den av föreningen? Äger föreningen marken så är det mer begripligt.
    Oavsett vem som äger marken har de (d.v.s. föreningen) även gjort ett ingrepp i fasaden genom att sätta upp en jordfelsbrytare samt utfört en icke önskvärd omdragning av stupröret.

Jag vet inte om det finns inskrivna servitut/stadgar som stipulerar att detta är OK? Men det låter mycket konstigt.

11.    länk #11

Ett ytterligare tips till TS är att logga in på lantmäteriets tjänst Min Fastighet (logga in med vanlig e-legitimation, samma som bank/skatteverket mfl) - där finns alla eventuella servitut som belastar fastigheten.

Tillägg: Håller med om att det här låter märkligt!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42