Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2008
Län: Skåne
Markavvattning. Vattenlagen??
Min granne har lite mark som han arrenderar ut till bonde 1. Grannen har en stor damm på sin mark som det går olika dräneringsledningar ifrån. En av dessa ledningar går över min mark. Bonde 2 är upprörd över att grannens mark jämt är översvämmad och vill att grannen åtgärdar detta eftersom han menar att det är stopp hos grannen. Jag lider inte alls av några översvämningar på min mark men har sagt att det är ok att de gräver och fixar bättre ledningar från hans damm över min mark och vidare. Nu menar de att jag ska betala den del som går över min mark enligt någon "vattenlag". Glöm det säger jag eftersom jag inte har några problem med översvämmning. Någon som vet vad som gäller?
Jag vet inte men det låter helt vansinnigt ... Grannen har väl (förmodar jag) servitut att få ha en dräneringsledning som korsar din mark? Det är hur som helst grannens ledning och vatten från hans mark, inte din, som ska leda bort (möjligen kan det finnas ett krux här – om dräneringen tar hand om vatten även från din mark så kanske man kan anse att det ligger även i ditt intresse?). Servitutet ger sannolikt rätt att underhålla ledningen (och skyldighet att återställa din mark efteråt) men det borde vara grannen som ska stå för alla kostnader. Lekmannaåsikt … Hoppas att någon annan är mer insatt än jag och kan ge tydliga svar snarare än tro.
Vattenlagen är utgången. Så vitt jag vet finns relevanta bestämmelser i miljöbalken, men här finns inget stör för detta.
Kan dikningen vara en sam ägdanläggning?
Du får väl ta till det gamla tricket att be om hänvisning till relevant lagstiftning och ev. rättsfall, det brukar kunna avsluta denna typ av diskussion.