Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2009
Län: stockholm
Vad säger Plan & Bygglagen (PBL) ?
Jag har funderingar hur tolka PBL. Eftersom juridisk text ibland är svårt, hoppas jag att få hjälp här. Vad säger egentligen PBLs paragrafer angående bedömningskriterier för Bygglov?
För bedömning av bygglov inom detaljplanerat område gäller Kap.6 §30 i PBL, kopierat texten under:
Förutsättningar för bygglov 30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. åtgärden inte strider mot detaljplanen,
3. åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för detaljplanen börjar löpa, och
4. åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5, 6 § tredje stycket, 8 och 9 §§ och 8 kap. 1– 3, 6, 7, 9–13, 17 och 18 §§.
Fråga: Gäller (4) för bara (3), eller gäller den också för (1) och (2) ?
Dvs, om lovansökan uppfyller Detaljplanen ska lovansökan ändå även fortfarande prövas mot 2 kap och 8 Kap ?
Är det inte så, att om ansökan följer detaljplan, så ska det automatiskt bedömas som den uppfyller Kap.6 & 8?
Eller, är det så, att kommunen ska göra en individuell granskning mot Kap.6 & 8 för alla bygglovsansökningar utöver detaljplan.
Vad som står i Kap.2 och Kap.8 kopierar jag inte in i denna text. Den finns i PBL-länken ovan.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Nej jag tror med betoning på tror att utöver de relativt väl definierade kraven i planen så skall kommunen även titta på saker som hur huset passar in i miljön osv.