Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

grundprojekt står stilla - vilka juridiska möjligheter har vi?

Vår grundentreprenör är försenad oc h nu har tålamodet trutit på mig. Förseningen beror inte bara på dem så vi har valt att vara justa och låta det dra ut en del på tiden. Vi har inte heller haft så bråttom; ville mest ha igen jorden innan det blev vinter på riktigt.

Men nu ÄR vintern på väg och vi upphandla nästa steg. Vågar ej skriva avtal med nästa leverantör eftersom ideliga förseningar visat att vi inte kan lita på när/att detta verkligen blir klart.

Vi har fast pris på det här så jag bryr mig egentligen inte om NÄR de lägger sin tid, eller om de HAR andra jobb (vilket jag misstänker), bara det här blir färdigt. Men jag anser att när man har flyttat fram slutdatumet TVÅ gånger - senaste gången innan jul blev vi lovade att de skulle vara borta från tomten den 16/1 - bör man väl se till att bli färdig.

Efter att de inte dykt upp i måndags, jobbat två dagar och nu (torsdag) åkt här ifrån igen känner jag att det får vara nog. Det är dags att undersöka vilka juridiska möjligheter vi har i detta läge.

ABS09 avtal finns. Slutdatum 30/11 därefter klausul om vite på 2% på kontraktssumman per försenad vecka. Som jag sa flyttade vi gemensamt (muntligen) fram slutdatumet till den 16/1 2012. MEN gäller vitesklausulen det återstående arbetet?

I avsnittet "uppdraget" står specificerat *detta kontrakt *ABS09 * K-ritning källare *samt enligt följande - offert. "
    Men under avdelningen "priset eller grunderna för hur priset bestäms" står bara summorna för platta och murning med. Alltså summorna för DELAR av offerten.

Eftersom plattan är gjuten och muren är murad - ligger resterande dvs dränering och återfyllnad - "oskyddat" av ABS 09 avtalet? Eller räcker det med att offerten nämns i "uppdraget" för att den ska gälla i sin helhet?

Även om ABS09 vitet gäller detta slutjobb, så är det viktigaste för mig att det blir färdigt och inte att de där 2%en tickar av. Vilka möjligheter har jag att speeda på det här?

Vi kan t ex sätta isodränen och fylla igen ena sidan själva.

Vi kan t ex ta in en annan.

Bägge ovanstående är väl kontraktsbrott men det har väl de redan gjort i o m försening?

Om jag minns rätt från juridikstudierna skulle "entreprenören ha en rimlig chans" att "rätta till felet", om man kan se det här som ett fel i levererad vara. Men har de inte redan HAFT en rimlig chans, då slutdatumet flyttats från 30/11 -> 20/12 -> 16/1?

Om ABS09 INTE gäller slutjobbet, vad har vi för möjligheter då?

Hoppas någon har handfasta tips. Inte hemmabana direkt och såna problem man hade hoppats slippa.

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Jag vet inte hur man skall tolka det där med dräneringen etc. kontra ABS09 i ditt fall.

Men jag tror att du skall vara väldigt försiktig med att själv stå för ett kontrakts brott, OM du bedömer att förseningen är helt omöjlig så bör du först själv häva avtalet, med förseningen som grund. Gör inte det utan att först kolla igenom läget med en lämplig jurist.

Det finns flera negativ faktorer med en hävning, det blir avsevärt svårare att ställa entrepenören till svars för ev. fel, de kan skylla på att de inte fick göra klart eller att felet beror på arbeten som utförts efter hävningen (och det finns en avsevärd kreativitet i att hitta sådana orsakssamband).

Du skriver att den första förseningen berodde på faktorer som inte entrepenören kunde rå för? Det innebär ju att du i så fall måste helt bortse från den förseningen.

Är det bara dränering och återfyllnad som återstår? Det är ju i så fall en liten del av jobbet, och det borde inte vara helt stoppande för ex. en stomresning.

3.    länk #3

Har lugnat mig lite nu ang att gå ner och skruva i själv (bra synpunkt där på att hävda att man ej får slutföra jobbet och därför frånsäger sig ansvaret för hur det är gjort).

Vad gäller huruvida ABS 09 avtalet täcker även markarbetena så tror jag inte vi litar på det utan ser detta som ett jobb utanför abs 09.

Men har vi då INGA juridiska möjgliheter att skynda på jobbet i detta läge? Om inget avtal finns som specificerar en tidpunkt, kan de då i praktiken hålla på hur länge som helst? De muntliga löftena och det "underförstådda", gäller de inte för någonting?

Irriterande - jag tänker själv när man läser andra trådar att "men det är väl KLART att man måste ha allt på papper..!!!!" men här sitter man lik för****at...

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Det är entreprenören som skall bevisa att du gav dem tillåtelse att vänta till 16/1 med färdigställandet. Är inte så fallet att de kan göra det så gäller vitet. Vilket du kan deala om -att bli nu färdiga annars startar vitet från 31/11.

//Anders

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    En variant som jag tror kan vara bra när det gäller hantering av vite, och ändå minimera risken för slarv och fuskjobb (risk att entrepenören tar genvägar för att bli klar snabbt). Är att man avtalar ngt i stil med att vitet bromsas så länge arbete faktiskt görs, dvs de dagar som minst X gubbar jobbar med projektet så står vitet still.

6.    länk #6

Hej igen, lite återkoppling;

efter lite morrande från vår sida tog projektet fart igen. Och jag har lugnat mig och känner att så länge jag ser att de jobbar på (dvs som du hempularen skriver) så är det inte nödvändigt med de där extra tusenlapparna (om jag ens kan få dem). Det viktigaste är att det blir bra och att vi har en "motpart" som faktiskt gjort jobbet, och att det faktiskt blir bra.

Så nu fortskrider arbetet igen dock med nya förseningar (grävmaskinen gick sönder). Men jag tycker fasenimej synd om dem gubbarna, att maskinen brakar är ju inte deras fel. Inget jag bråkar om så länge de fortsätter jobba så fort de bara kan.

Sen en annan sak, kanske offtopic men ändå. Jag tycker de här gubbarna är duktiga, kvalitetsmedvetna och tillmötesgående. Det har ju hänt under projektet att man efter en kvälls fundering kommit på att man vill ha det på ett visst sätt (hände nu senast med markplaneringen) och det är inget som helst tjafs; de kör precis som man säger (om man har rimliga argument) och sen blir det som man tänkt sig.

Just därför - för att jobbet och det de producerar faktiskt är bra (såvitt jag kan bedöma alltså) - så är det så himla onödigt att de som entreprenörer missar den grundläggande kommunikationen med kunden. Om de till exempel inte kommer som utlovat en dag (kan ju hända) tycker jag att man kan begära som kund att få veta det, för att kunna planera om sin egen tid.

Kanske är det så att de som är duktiga praktiker inte nödvändigtvis är duktiga kommunikatörer?

Synd i så fall. Tänk vad de skulle tjäna i goodwill på att anställa någon som bara ser till att hålla kunderna informerade.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42