Sen rörande det med dubbla priset...

Om du har en stormfälld skog, går du in där och rensar upp den själv eller vill du ha någon som vet vad de gör och tar risken? Trots allt är det väl risken som det handlar om?
Hade funderingar på andra arbeten men detta var tydligast.

Klart att alla kan göra saker, men det finns en del extrema fall såsom detta där jag faktiskt inte vill se annat är veritabla proffs och det är så att jag undrar idag om jag har vanan för det idag.

Dessutom behövs det ingen "licens" för röjning av stormfälld skog, lika lite som för andra arbeten.

/Kent

Om man har en offert får det väll skilja (har för mig) 5% eller liknande på slutsumman, därmed kan alla företag ta 5% mer även om dom lämnat offert, men de flesta företag vill ju inte lämna offerter, då de själva inte vet vad saker kostar, eller hur lång tid det tar, så min erfarenhet är att jobben blir kanske 10% dyrare i slutändan om man fått ett riktpris.
Dock så kvittar det ju om man får ett muntligt riktpris, för det är fortf ingen riktig offert, och då tror jag företagen kan sätta vilket pris som hellst så var går gränsen eg?
Det är väll ingen nackdel för kunden att ha ett skriftligt avtal, snarare en fördel för båda parter.

Precis som jag, som jag skrev tidigare, hade kunnat ringt 10 företag och begärt offerter på eljobbet med spisen, sedan valt det billigaste och räknat med 5% extra påslag från offerten i slutpris.

Men nu gjorde jag inte det, varför? Jo det tar ju typ ett par veckor att få in 10 offerter till att börja med, och tiden jag skulle behövt lägga ner är antagligen inte värd mellanskillnaden max 400 spänn.

Slutsats, företaget jag ringde tjänade 400 spänn extra, enbart pga att jag ringde dom först och dom gav mig en tid som passade mig ett par dagar senare.

När jag gjöt min platta till garaget så var där en mystisk byggare och kollade, han gick runt, skrev upp lite på ett papper och sa, ja det här kostar nog iaf 100.000 för grävningen, sedan tillkommer ju gjutningen. Men det måste vi räkna på och återkomma.

Den firma som gjorde jobbet senare betalade jag någonstans runt 130.000 komplett för plattan, och ca 40.000 för diverse grävning, även lite annat än till plattan.
Då hade jag fått ett prisförslag av dom som jag tyckte lät bra.

När jag ringde första firman och sa att jag fått ett bud jag accepterat, och inte behövde någon offert fick jag kommentaren: "JAHA!!! Det var väll en jävla tur då att vi inte satt oss ner och börjat räkna, för sånt har vi inte tid med". Bara en sån sak säger ju att företaget är helt oseriöst när dom inte ens i tid (nej jag fick ringa och tjata flera ggr innan) kan lämna en gratis offert!

Självklart ska företagets budget täcka pappersarbete, men någonstans måste väll sunt förnuft ta över.

Kent, jag håller med i ditt resonemang, jag kan förstå att ett simpelt litet jobb måste tas mkt betalt för för att det ska gå ihop sig för företaget, och jag kan också förstå att bara massa små jobb inte skulle löna sig för företaget.
Dock kan JAG tycka att om jag gör ett litet jobb åt en kund och går plus minus noll för företaget, kanske denna kunden efter ett halvår ger mig ett stort jobb som gör att jag tjänar en hacka, bara för att jag hjälpt kunden tidigare.
Dessutom kostar det mer att ha anställda som sitter och rullar tummarna än om dom gör jobb som går plus minus noll.
Titta på SAAB dom har gått minus i 10 år, dom lyckades inte ens sälja skiten till Kina för dom hade en VD som antagligen har något emot gulingar privat, och när dom väl försökte var det för sent..

O
också fick patriklarsson dela ut sin känga ännu en gång till elektrikern som enligt honom var alldeles för dyr. Tyvärr fick han inte det medhåll han sökte, utan fortsätter att tjata om och om igen.

Nu har du väl spårat ur totalt? vad har saab med detta att göra och att direkt hänvisa att VD´n inte gillar gulingar? Detta har inte med tråden att göra.

Med tanke på att den återigen spårat ur efter vissa inlägg från patriklarsson föreslår jag att tråden låses. Med tanke på att inget nytt kommer att tillkomma och TS själv har inte varit direkt aktiv....

Redigerat:
Är det samma badrum, som detta i din andra tråd?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MiaSthlm
Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2010
Län: stockholm

Till alla så blev faktiskt badrummet i princip klart i tid men det behövdes mkt övervakning både av mig själv och anlitad person. Men in i det sista strulade det kommer inte för att slutföra utlovad dag hör inte av sig utan jag får sms:a.
Hur mycket är lämpligt att dra av på slutsumman vid så här stor försummelse att inte utföra arbete inom utlovad tid. Personen hade i drygt 1,5 månader på sig och hade ett bestämt slutdatum, 1,5 dygn innan slutdatum så får jag sms att det behövs jobbas mer och att slutdatum behövs skjutas framö

Thomas Lundquist
Ingper skrev:
Ja, hur svårt kan det vara ?
I nästan nog alla andra branscher är det en fullständig självklarhet att alla underlag såsom testintyg och protokoll som ingår i uppdraget skall vara levererade innan uppdraget anses slutfört och fakturan betalas. Varför ? Jo, de är en del av uppdraget. Så ser det ut i elektronikkonsultbranschen t ex.

Ditt stora fel är att du jämför företagsvärlden med privatkonsumenter.

Nämn en bilverkstad som lämnar ut din bil överhuvudtaget då du "servat" den för 100 lax som förstagångskund?

Fundera istället på varför TS ens ställt frågan. Kan det möjligen bero på att TS känner en risk att aldrig få intyget och att det kanske inte ens är gjort enligt alla konstens regler ? Men sådana är ju inte hantverkare, de gör väl alltid rätt....
Vänd på frågan, eller ta mitt råd och sök samband och kom överens om något förnuftigt, eller är det för jobbigt?

Det finns fantastiskt bra hantverkare. Men en del inlägg i denna tråden visar på fullständig avsaknad av grundläggande kunskap om avtal, vad som är leverans av uppdrag o.s.v. Och ju mindre kunskapen är, desto större är självförtroendet.

Först måste man ha ett avtal. Därifrån kan man sedan dividera om kunskap.

Är överenskommelsen att det skall ingå intyg i uppdraget skall intyget vara levererat till kunden innan denne skall betala. Annars är det ju att kräva betalning för något som ännu inte levererats vilket inte är tillåtet enligt KKL/KTL. Är det så svårt att förstå ?
På samma sätt är givetvis kunden skyldig att betala när allt levererats. Om hantverkaren har problem med det och tycker sig behöva vidtaga egna påfund för att "tvinga" en kund att betala så finns det helt andra problem i botten. Ta itu med dem istället inför nästa uppdrag. Det är inte ett dugg synd om hantverkare, och ni lever varken i en egen gräddfil eller blir behandlade annorlunda än andra tjänsteleverantörer. Inse att kunden är ert levebröd, inte något nödvändigt ont.

Och när det gäller kunder som inte betalar trots att man faktiskt fullevererat, så finns enkla och lagliga verktyg som inte alls är besvärliga eller kostsamma för att driva in en fordran. Men de förutsätter att hantverkaren själv har koll på och kan styrka vad som avtalats. Är det inte snarast oftast där det brister ? Städa framför egen dörr först d^_^b

Och till TS: Hur gick det ?
När jag känner att det börjar bli halt så sandar jag och framför allt framför min egna dörr. Då slipper både jag och min kund halka omkull.

Thomas Lundquist
bplumpen skrev:
Ditt råd om att kontakta företaget suger hur mycket som helst dom har ju redan kontaktat och inte fått sitt intyg men faktura orkar han skicka...
Återigen är ditt förslag oerhört korkat.

Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Jo, det finns det faktiskt.

Jag har givetvis noterat att lagen inte explicit pekar ut kvalitetsdokument, men i samband med ett våtrum är utfärdande och överlämnande av våtrumsintyget helt klart en del av tjänsten.

Så de hantverkare som kräver betalning innan de lämnat ifrån sig alla dokument begår inte bara ett moraliskt fel, de begår faktiskt ett rent lagbrott.
Det kan väl knappast vara olagligt att kräva betalt innan kvitto och dokument levereras?

Chansen att som kund bli blåst av ett oseriöst eller seriöst företag?
Chansen att som företag bli blåst av oseriös kund?
Vilket är troligast?
Med tanke på vad jag skrev tidigare, man blir ju mer eller mindre blåst av varenda firma man har med att göra. "Det går nog på runt 40.000" Sedan kommer en räkning på 43k, "Ja det blev ju lite dyrare än vad vi trodde...".

Vänta här nu.. Om kunden hör av sig och vill ha komplett dokumentation på att arbetet är korrekt utfört innan Den betalar, är inte det är tecken på att kunden är SERIÖS?!?

Thomas Lundquist
tintin_se skrev:
En person som du kallar rättshaverist skulle ev kunna hänvisa till konsumenttjänstlagen.
Denna lag är, som du säkert känner till, till för att hjälpa konsumenter då de inte är (oftas) lika duktiga som hantverkarna i de tjänsterna de köper in. Jag har svårt att se att en person som hänvisar till denna är en rättshaverist. Om så vore fallet hade det bara varit att dra dem inför tinget och så hade det varit klart
MVH
Dakke
Jag hade skäl för att kalla den personen för rättshaverist.

Redigerat:
Fortfarande ingen som har insett varför TS har valt att bli fakturerad från ett legitimt bolag istf sin handyman?

Jodå....

Glufsglufs skrev:
Jodå....
Då är vi några fler som ser igenom hela upplägget :)

Jag har inte riktigt följt allt här.. förklara gärna för mig vad ni har listat ut. :)

//Patrik

Läs dom första 10 inläggen och använd sunt förnuft

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.