Det fanns en utvärdering av avskaffande av den helt värdelösa obligatoriska byggfelsförsäkerngen http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/159167 bland annat att den skulle avskaffas till den 1:sta januari, någon som vet om detta skedde eller när det ska röstas om?

Det är fortfarande krav på byggfelsgaranti utom för egenregibyggare

Slipper man då försökra den del man gör själv eller måste hela bygget ske i egen regi för att det skall bli någon lättnad? Jag lyckas tyvärr bara hitta gammal information på nätet.

mariatherese skrev:
Slipper man då försökra den del man gör själv eller måste hela bygget ske i egen regi för att det skall bli någon lättnad? Jag lyckas tyvärr bara hitta gammal information på nätet.
Som jag läser det så måste man ha byggfelsförsäkring om sammanlagda värdet av de inköpta entreprenaderna (tex elekrtiker, rörmokare, betongare) överskrider 400.000 kr. Man måste (och får i vissa lägen) inte göra alla jobb själv.

Tackar för svar. Det är ju iallafall en förbättring. Jag lyckas inte hitta något fall på nätet där försäkringen verkligen fallit ut så man känner sig ju sådär lagom glad över att behöva köpa den.

Det vore ju kanon om man även slapp betala för material som man köper in själv också (som t ex "byggsatsen") eftersom då gäller ju vanlig konsumenträtt om garanti?

Hur ser läget ut med de nya reglerna om man initialt anmäler att man tänker göra allt (utom el och andra ev. certifikat beroende arbeten), och sedan under byggets gång "kommer på" att man kanske behöver hjälp med det mesta. Kan man åka på att skaffa försäkringen i efterhand i så fall?

Mikael_L
hempularen skrev:
...Kan man åka på att skaffa försäkringen i efterhand i så fall?
Vilket jag har för mig att det inte går, enligt försäkringsvillkoren ... :)

volvo skrev:
Som jag läser det så måste man ha byggfelsförsäkring om sammanlagda värdet av de inköpta entreprenaderna (tex elekrtiker, rörmokare, betongare) överskrider 400.000 kr. Man måste (och får i vissa lägen) inte göra alla jobb själv.
Intressant! Vore skönt att slippa denna helt onödiga utgift. Kommer bygga ett "lösvirkesbyggsatshus" med egna snickare och övrigt. Inga hantverkarposter som kommer komma upp i 400k.

Redigerat:
Suhagg skrev:
Intressant! Vore skönt att slippa denna helt onödiga utgift. Kommer bygga ett "lösvirkesbyggsatshus" med egna snickare och övrigt. Inga hantverkarposter som kommer komma upp i 400k.
Arbete i egen regi är at man själv gör byggarbetet.
Kostnaderna för egna snickare skall läggas samman med övriga entreprenörskostnader.
Det är det sammanlagda beloppet av inköpta tjänster och material som man inte köpt direkt från leverantören som inte får överstiga 400.000kr.
Tveksamt om en hel villa kan klaras under detta belopp. Då får man själv vara ledig ett år och bygga om man inte ska köpa tjänsten av andra.

Jo, jag förstår att det borde vara så - annars hade man ju haft en chans att komma undan från den där förbenade påhitterigrejjen. Vad räknas som direkt från leverantören och vad är inte?

Man behöver inte bygg allt på samma gång, bygg huset i etapper. Man har 5 år på sig att slutföra. Det man kan drabbas av är vite från kommunen, vet ej hur många basbelopp det är i nya PBL men förra PBL var det ett halvt belopp.

Frågan är hur detta kollas och vad straffet för att strunta i den är? Vem kollar är det komunen?
Tänker om jag anger visst belopp i bygglovet och sedan ändrar lite och fixar :)

volvo skrev:
Var har du läst, jag kan inte hitta något om 400000:- i nya pbl eller lagen om byggfelsförsäkring

Suhagg skrev:
Tänker om jag anger visst belopp i bygglovet och sedan ändrar lite och fixar :)
Efter färdigställande skall slutpremien justeras om den skiljer mer än 5% hos bostadsgaranti...men kollas gör det kanske först när du använder försäkringen.

Om produktionskostnaden, när huset är färdigbyggt/arbetena har avslutats, visar sig avvika med mer än fem procent från den som uppgavs i ansökan, ska den nya produktionskostnaden meddelas Bostadsgaranti.
Därefter regleras premie- och försäkringsbeloppet. Om den nya produktionskostnaden inte meddelas, kan rätten till ersättning begränsas om det vid skada visar sig att huset är underförsäkrat.

Mikael_L
Robert 75 skrev:
, kan rätten till ersättning begränsas om det vid skada visar sig att huset är underförsäkrat.
Ojoj, skräm mig inte så .... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.