*Kan någon hjälpa mig. Vad betyder denna mening från ABS 09 kontraktet?
"Erhålla vite med XXX kr per påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit fördröjt."

Mvh,

Att om hantverkaren drar ut på tiden efter ett sedan tidigare bestämt färdigställande datum så kan du erhålla X antal kronor. Men observera att om något under projektet dyker upp som man inte kunde förutse som försenar projektet så kan du ju då inte nyttja det så klart. Det får ju då avvikelserapporter styra.

Ok, tack.
Det var ordet "helhet" som jag var osäker på. Så om alla punkter i kontraktet inte uppfyllda så har jag rätt till vite. Har jag tolkat det rätt?

Mvh,

Ja. Värt att notera är att det kan ju uppstå tolkningar kring vad som anses vara "färdigt"...

"Färdigt" betyder oftast att det vid besiktning bedöms som användbart/beboligt så om det tex skulle vara en list som fattas, ett uttag utan ström eller en skåpslucka som inte är på plats så får man sällan ut något vite för det men däremot om det inte går att flytta in för att det pågår ett omfattande bygge fortfarande så är det ju en annan sak eller om det inte finns fungerande toalett osv osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.