Vi har en fjärrvärmeleverantör som levererar till en central som i sin tur ägs av annat företag vilka vi får våra fakturor av. Alltså varje fastighet är enskild kund hos den som äger centralen och det är inte föreningen.
Lite komplicerat och på grund av detta vill ju var och en av oss få ta del av vad som framkommer
Lite komplicerat och på grund av detta vill ju var och en av oss få ta del av vad som framkommer
Precis som du säger så är ju de gamla rädda för förändringar och vi har en del äldre samt även många ensamstående och de är många ggr svårt motivera dem att engagera sig i föreningen när det ser ut som
det gör.
Fram för fler yngre i styrelser som vågar lite och som kan föra fram nya ideer
det gör.
Fram för fler yngre i styrelser som vågar lite och som kan föra fram nya ideer
Lillemor2 skrev:Vi har en fjärrvärmeleverantör som levererar till en central som i sin tur ägs av annat företag vilka vi får våra fakturor av. Alltså varje fastighet är enskild kund hos den som äger centralen och det är inte föreningen.
Lite komplicerat och på grund av detta vill ju var och en av oss få ta del av vad som framkommer
Låt ordförande hålla på, han kommer ju att göra bort sig så det står härligt till... Om inte annat så kommer ju det andra företaget som äger centralen att stämma honom. =)
Är du med i Villaägarna?Lillemor2 skrev:
Det här är ju lite märkligt.Lillemor2 skrev:Vi har t.ex upplysningsvis lämnat in en skrivelse där vi helt enkelt talade om att den utlämnade budgeten som skulle behandlas på mötet inte var korrekt då inkomstsidan o därmed även föreslaget uttaxerat belopp var högre än utgiftssidan. Detta vägrade ordf läsa upp. Vi föreslog inget utan bara talade om att den uttaxerade s.k. bidragsskyldigheten skall stämma överens med utgifterna.
I en samfällighet så skall ju en av föreningsmötets beslutspunkter vara just "Inkomst- och utgiftsstat". Har ni fattat beslut om en sådan som dessutom inte är korrekt?
Ett klockrent beslut att överklaga efter föreningsmötet.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ang. fjärrvärmen, jag har lite svårt att se vad den där "mellancentralen" tillför, styrelsen kanske har en plan för att koppla förbi den.
Jag har för mig att lagen om samfällighetsföreningar ställer upp ne begränsning för husr stor andel en enskild medlem kan rösta för vid en stämma, tror att det framgått av en annan tråd för typ ett halvår sedna att gränsen är 20% (kan komma ihåg fel).
Alla de där släktingarna, är de verkligen fastighetsägare var och en av dem?
Jag har för mig att lagen om samfällighetsföreningar ställer upp ne begränsning för husr stor andel en enskild medlem kan rösta för vid en stämma, tror att det framgått av en annan tråd för typ ett halvår sedna att gränsen är 20% (kan komma ihåg fel).
Alla de där släktingarna, är de verkligen fastighetsägare var och en av dem?
hempularen skrev:Ang. fjärrvärmen, jag har lite svårt att se vad den där "mellancentralen" tillför, styrelsen kanske har en plan för att koppla förbi den.
Jag har för mig att lagen om samfällighetsföreningar ställer upp ne begränsning för husr stor andel en enskild medlem kan rösta för vid en stämma, tror att det framgått av en annan tråd för typ ett halvår sedna att gränsen är 20% (kan komma ihåg fel).
Alla de där släktingarna, är de verkligen fastighetsägare var och en av dem?
Enligt Lag om förvaltning av samfälligheter § 49 så är normalfallet 1 medlem = 1 röst.
Vissa ärenden gäller annan fördelning men i allra flesta röstningarna så vill jag påstå att en medlem (oavsett antal fastigheter) har en röst.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
fast ett av undantagen är ju "fråga av ekonomisk betydelse" där man röstar efter andelstal istället. Väldigt många frågor handlar ju till slut om ekonomi.
Du har helt rätt, när jag tänker till så minns jag inte ens frågeställningen i denna tråd..hempularen skrev:
Men grundläget är en medlem = en röst i samtliga frågor, i vissa ekonomiska frågor gäller andelsmetoden istället. Ett exempel som var uppe HD visade på att så är fallet.
Dock måste man innan röstningen begära att andelsmetoden skall gälla annars är det huvudtalsmetoden som gäller (dvs 1 medlem = 1 röst).
Redigerat:
Hempularen, ja de är alla fastighetsägare fast den ledamot som har 23 fastigheter äger dem tillsammans med sin fru som då också är suppleant i styrelsen, de äger 50% vardera. Sedan är det deras barns svärmor som äger 1 fastighet. Sedan har vi han som har sin mor som revisorsuppleant, de äger vardera sin fastighet. Om hon behöver träda in som ordinarie revisor så är hon ju jävig då hennes son sitter med som ordinarie ledamot.
ja ja så ser det ut och jag har påtalat problemet men tyvärr så vägrar styrelsen lyssna och dessutom efter som vår revisorsuppleant dessutom är med i valberedningen, trots att hon inte bör vara det, så väljer ju hon vilka som föreslås till nästa möte igen. Och ingen av de äldre medlemmar fattar någonting och de vill ju bara slippa ifrån ansvar.
Vi har andelsröstning eftersom han som äger 23 hus vill ju självklart ha ett större röstetal i ekonomiska frågor vilket är fullt förståligt. Men det innebär också en jävsituation då han samtidigt är ordinarie ledamot och självklart ser till sitt egna intresse i många frågor när man har ett såpass stort bestånd i samma förening.
ja ja så ser det ut och jag har påtalat problemet men tyvärr så vägrar styrelsen lyssna och dessutom efter som vår revisorsuppleant dessutom är med i valberedningen, trots att hon inte bör vara det, så väljer ju hon vilka som föreslås till nästa möte igen. Och ingen av de äldre medlemmar fattar någonting och de vill ju bara slippa ifrån ansvar.
Vi har andelsröstning eftersom han som äger 23 hus vill ju självklart ha ett större röstetal i ekonomiska frågor vilket är fullt förståligt. Men det innebär också en jävsituation då han samtidigt är ordinarie ledamot och självklart ser till sitt egna intresse i många frågor när man har ett såpass stort bestånd i samma förening.
Hur många hus finns det i föreningen?
Som sagt tidigare, är du inte med i Villaägarna och inte är det för att du är missnöjd med dom... se till att bli medlem, dom kan säkert vara med och reda ut detta. Annars tar du kontakt med Lantmäteriet och frågar dom lite om deras "syssloman", verkar inte rikigt som att er förening drivs som den borde.
Som sagt tidigare, är du inte med i Villaägarna och inte är det för att du är missnöjd med dom... se till att bli medlem, dom kan säkert vara med och reda ut detta. Annars tar du kontakt med Lantmäteriet och frågar dom lite om deras "syssloman", verkar inte rikigt som att er förening drivs som den borde.
Låter som min fd förening på Reimersholme. Var det den?hempularen skrev:I den brf där jag var ordförande för ca 20 år sedan, så fanns det från början en styrelse som suttit "i evig tid", medelåldern på ledamöterna närmade sig 80 år. Alla försök till förslag på förnyelse från medlemmar avvisades med indignation...............
När jag blev ordf. 4 år senare hade föreningens ekonomi rekonstruerats, vi kunde börja se framåt med satmbyten som hade varit behövliga i många år, vi betalade över 100 000 i månaden i självrisker till förs. bolaget för vattenskador från läckande rör.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
nej.
