Hej,
Gjorde ett lite förhastat köp på blocket, blev nog oxå lite förd bakom ljuset.

Köpte en ny inplastad ipad, jag fick veta att denna va köpt i svensk butik o att kvitto fanns.
Kvitto fanns inte utan en kopia på ett avtalat teleabbonemang där ipadden ingick "på köpet" (enligt säljaren)dock nämns inte någon ipad i avtalet utan bara info om teleabbet.

Visade sig oxå att firman"butiken" imorterat padden från england, så jag måste köpa ny elkontakt, annars är allt som det skall. (det är en webb butik)

Om jag tappar padden i golvet, o ringer försäkringsbolaget mitt o vill nyttja min drulleförsäkring vad blir läget då? Eftersom det inte finns info om padden på några dukument får jag väl ingen ersättning? Ringde butiken o de säger att man inte får kvitto på själva padden utan den "ingår i abbet. När jag köpte min iphone så fick jag den oxå på köpet men detta framgår på kvittot. ("värde 6995kr - betala 0kr")

Gör firman detta för att fiffla el vad är anledningen? ( mobilshoppen.se)

Det bör framgå av ditt avtal att det är till en ipad.

Jo du har ju förhoppningsvis ett kvitto på att du köpt den på blocket, så du har dokument.

Sedan låter det klart skumt att den "säljs" i Sverige av ett svenskt företag med engelsk plugg, och helt utan kvitto dokumentation till den ursprunglige kunden. Alla fakta sammantagna så låter det mer som du köpt stöldgods.

hempularen skrev:
Jo du har ju förhoppningsvis ett kvitto på att du köpt den på blocket, så du har dokument.

Sedan låter det klart skumt att den "säljs" i Sverige av ett svenskt företag med engelsk plugg, och helt utan kvitto dokumentation till den ursprunglige kunden. Alla fakta sammantagna så låter det mer som du köpt stöldgods.
Jo, jag har emailkonversationen mellan säljaren o mig men där framgår ju inga bevis på stt jag faktiskt köp den, mjo kanske eftersom jag sms/mailat nu även efter köpet om att det saknas rätt elplugg mm.

Apple har otrolig koll på sona produkter, vore den stulen skulle jag inte kunnat aktivera upp den, samt att säljaren hade nog inte lämnat ut sitt personnummer mm till mig, hon kändes ok trots allt, men lite undar man i alla fall.

Väntar on mail från ursprungsbutiken om vad de säger ang kvitto.

Fick höra av applestore att många småföretagare imorterar appleprodukter som är avsedd för andra länder( men bara el kontakten som skiljer)

hempularen skrev:

Jo, jag har emailkonversationen mellan säljaren o mig men där framgår ju inga bevis på stt jag faktiskt köp den, mjo kanske eftersom jag sms/mailat nu även efter köpet om att det saknas rätt elplugg mm.

Apple har otrolig koll på sona produkter, vore den stulen skulle jag inte kunnat aktivera upp den, samt att säljaren hade nog inte lämnat ut sitt personnummer mm till mig, hon kändes ok trots allt, men lite undar man i alla fall.

Väntar on mail från ursprungsbutiken om vad de säger ang kvitto.

Fick höra av applestore att många småföretagare imorterar appleprodukter som är avsedd för andra länder( men bara el kontakten som skiljer)

Ja, det är väldigt mycket "gråimport" av mobiler av mindre återförsäljare inom mobilbranschen som på så sätt kan tjäna mer på att sälja abonnemang med "gratis" mobil till bättre villkor än operatörernas egna säljare.
Det gäller att kolla vad som följer med, händer att de strippar paketen, typ plockar ur minneskort och andra tillbehör och vill sälja dem separat.

O
Du fick väl ett kvitto när du köpte prylen? Annars kan det vara svårt...

Du får i alla fall garantiservice på den utan kvitto. :)
Däremot kan ju ifrågasätta att man skall få ersättning från ett försäkringsbolag när kostnaden för objektet är 0:-.

Ersättningen är inte relaterad till inköpspris utan till det värde den har vid olyckstillfället. Spelar ingen roll om du fått den gratis eller köpt den till överpris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.