Nykomling
Medlem: Jun 2011
Län: Stockholm
slutbesiktning eller statusbesiktning eller liknande under vid eget utfört arbete
Hej,
Vi håller på att utföra en tillbyggnad till vår villa. Tillbyggnaden gäller motsvarande 87 kvm och det mesta skall ske genom eget utfört arbete. Byggfelförsäkring (som i princip endast täcker material och ej eget utförd arbete) är täcknad. Under resans gång har jag bestämt mig att sälja huset när den är färdigbygd. För att försäkra mig mot dolda fel har jag förstått att man beställer någon form av besiktning innan/vid överlåtelsen och därefte kan man täckna en dolda fel-försäkring.
Frågan gäller: Kan man beställa någon form av besiktning (utöver KAs planerade besiktningar enligt kontrollplanen) som får ske fortlöpande och som skall fungera som flera delmoment inför en slutbesiktning. Min tanke är att kunna med dessa fortlöpande besiktningar upptäcka eventuella fel som uppstått pga vår egnet utförda arbeten INNAN huset är färdigt. Vi skulle då kunna åtgärda felen påompå och förhoppningsvis med mindre kostnader än att behöva vänta tills hela huset är färdigbyggd och sen få en massa anmärkningar.
Går det att beställa en sådan besiktning tror ni? Eller är det samma sak som den besikning man beställer vid försäljning av huset inför täckning av dolda felförsäkring? eller är det KAs uppgift att besiktiga husbygget fortlöpande?
Påverkar en sådan slutbesiktning slutförsäljningspriset?