3 290 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
bilproblem
Sida 1 av 2
Hej på er
Har en bil som jag lämnade på kamremsbyte, efter det så gick bilen som en kratta, svag och lät konstigt...
Efter 2 turer till verkstaden där jag fått beskedet att bilen gick som den skulle så åkte jag ca 1-2månader sen lät motorn som ett tröskverk, bergning till verkstaden där det konstaterades att 2 st ventiltryckare gått sönder, nött skador i toppen.
Toppen byttes mot beg., nu går bilen som ett skott, låter som den ska
Hur gör jag nu? vi har inte pratat om betalning... jag anser att det är verstaden som gjort fel vid kamremsbytet och orsakat skadorna, bärgningen kostade 1500:- det skulle jag också vilja ha tillbaka men jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter här
Har en bil som jag lämnade på kamremsbyte, efter det så gick bilen som en kratta, svag och lät konstigt...
Efter 2 turer till verkstaden där jag fått beskedet att bilen gick som den skulle så åkte jag ca 1-2månader sen lät motorn som ett tröskverk, bergning till verkstaden där det konstaterades att 2 st ventiltryckare gått sönder, nött skador i toppen.
Toppen byttes mot beg., nu går bilen som ett skott, låter som den ska
Hur gör jag nu? vi har inte pratat om betalning... jag anser att det är verstaden som gjort fel vid kamremsbytet och orsakat skadorna, bärgningen kostade 1500:- det skulle jag också vilja ha tillbaka men jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter här
De kan väl i och för sig ha klantat sig och t.ex. roterat motorn utan kamrem när kamaxeln stod i ett olämpligt läge med tanke på att bara två skadats. Fast saker och ting håller inte för evigt, så det känns inte självklart enkelt att bevisa att verkstaden rådde för det, även om det naturligtvis är väldigt troligt om felet uppstod precis i samband med kamremsbytet.
Är de med i MRF eller liknande "trygghetsavtal"? Det kan hjälpa dig.. Är det kalle på hörnet lär det bli värre och det blir mest upp till vilket rykte de vill ha.
http://mrf.se/
http://mrf.se/
Lite lurigt om den inte var sönder redan när du hämtade den från verkstaden. Risken är väl att verkstaden hävdar att de inte rår för det och de anses troligen som sakkunniga, så man i sådana fall behöver rätt bra bevis för att vinna. Vore väl bäst att prata med dem, men jag uppfattar dem som lite avigt inställda med tanke på det du skrev om dina besök där.nino skrev:
Verkstaden är anslutna till en av de större oberoende "märkes" verkstäderna
Vi har inte diskuterat nått överhuvudtaget än, varken vem som ska betala eller vad felet beror på vill, jag vill ha lite info om mina rättigheter först.
Nej jag har inte frågat efter pris, jag litar på verstaden. Dessutom så visste vi inte det exakta felet innan toppen var av.
Vi har inte diskuterat nått överhuvudtaget än, varken vem som ska betala eller vad felet beror på vill, jag vill ha lite info om mina rättigheter först.
Nej jag har inte frågat efter pris, jag litar på verstaden. Dessutom så visste vi inte det exakta felet innan toppen var av.
om jag inte har helt fel för mig så sitter dreven på vissa tdi med kona och inte med drevkil..
sitter den med kona och den inte är riktigt spärrad så kan den flytta sig lite och då får du fel på ventiltider och då går bilen dåligt. och med tiden så ger detta skador på ventilsäte och ventiltryckare.
fanns det inga märke i kolvarna? kan vara så att det va små märke och då säger dom inget för då är de tveklöst deras fel.
sitter den med kona och den inte är riktigt spärrad så kan den flytta sig lite och då får du fel på ventiltider och då går bilen dåligt. och med tiden så ger detta skador på ventilsäte och ventiltryckare.
fanns det inga märke i kolvarna? kan vara så att det va små märke och då säger dom inget för då är de tveklöst deras fel.
en ventil + urfräsningen i kolven var helt blank på den cylindern där det var mest skada i toppen, förmodligen där det började sen kanske en bit från den trasiga tryckaren förstörde tryckare nr2
Ja jag tror också att det är kona
Ja jag tror också att det är kona
ja jag hade inte gett mig detta hade dom fått betala själva ur klantkassan, bevis bördan ligger på verkstaden i och med att detta är ett fel som kan uppkomma om man montera den felaktigt...
tror dom får de mycket svårt vid en anmälan till reklamationsnämnden. stå på dig dom gör vad dom kan för att slippa detta.
tror dom får de mycket svårt vid en anmälan till reklamationsnämnden. stå på dig dom gör vad dom kan för att slippa detta.
Har dom alltså reparerat och bytt toppen utan att först få ett ok från dig?nino skrev:Verkstaden är anslutna till en av de större oberoende "märkes" verkstäderna
Vi har inte diskuterat nått överhuvudtaget än, varken vem som ska betala eller vad felet beror på vill, jag vill ha lite info om mina rättigheter först.
Nej jag har inte frågat efter pris, jag litar på verstaden. Dessutom så visste vi inte det exakta felet innan toppen var av.
En seriös verkstad ger alltid en prisuppgift innan arbetet påbörjas. Har de inte gjort det har jag svårt att se att de skulle kunna kräva dig på 15-20 kkr.
/K