Hej,
Om x vill se ifall y äger sin bostadsrätt hon bor i, kan x kolla upp detta någonstans? Lantmäteriet? Skatteverket?

Nej inte hos ngn myndighet, men bostadsrättsföreningen håller en förteckning. Jag är lite osäker på om föreningen lämnar ut informationen bara sådär. Men om du skall köpa en bostadsrätt så är det en av kontrollerna du bör göra, att kontrollera att säljaren verkligen äger bostadsrätten.

Jag är också osäker på om föreningen lämnar ut information bara sådär; du bör räkna med att brf-styrelsen består av fullständiga amatörer ofta med bestämda uppfattningar baserat på löst tyckande.

Men faktum är att du har rätt att ta del av föreningens medlemsförteckning. I medlemsförteckningen ska framgå namnet på varje bostadsrättshavare samt postadress till dessa.

Däremot har du inte rätt att ta del av lägenhetsförteckningen (där bl.a. pantsättningar finns noterade).

Där kan du ha mer rätt än du anar Jaso. Jag är ordförande i vår bostadsrättsförening och om du vill ha vår medlemsförteckning får du gå till tingsrätten och tvinga fram den. Jag vet inte om det är rätt men så kommer jag göra...

När jag var ordförande så lämnade vi rutinmässigt ut informationen till mäklare i samband med försäljningar, och några enstaka köpare ringde även för att kolla uppgifterna, då rörande lägenheter som var på gång att säljas.

Om någon hade ringt och begärt ut samma information i ett sammanhang som inte gällde försäljning så skulle inte jag ha lämnat ut informationen utan att konsultera juristerna på HSB. Men det var aldrig aktuellt.

Det var en artikel om det här i senaste HSB-medlemstidningen. Nu har jag den inte kvar, men jag tror den här länken svarar på frågan:

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8613

Som jag tolkar det så finns det ingen skyldighet från brf:s sida att ge informationen via telefon/email/post. Däremot om en person kommer fysiskt och ber om att få se förteckningen får man inte neka.

haavard skrev:
Där kan du ha mer rätt än du anar Jaso. Jag är ordförande i vår bostadsrättsförening och om du vill ha vår medlemsförteckning får du gå till tingsrätten och tvinga fram den. Jag vet inte om det är rätt men så kommer jag göra...
Är absolut inte förvånad, men tråkigt att se :(.

Hmm, ok.
Frågan handlar om en person som äger en bostadsrätt, o personen kan ev få tillgång till en hyresrätt(i samma stad men annan ort)Personen vill behålla bostadsrätten och skriva in sig på hyesrätten. Enligt förvaltaren för hyresrätten så får man inte ha annat boende om man tackar ja till hyresrätten, då kommer min fråga om denne kan kolla upp om jag äger den bostad som jag idag står skriven på. Och tolkar jag era svar rätt så kan denna alltså kolla upp detta o få svaret serverat mer eller mindre.

jaso skrev:
Är absolut inte förvånad, men tråkigt att se :(.
Tillägg: Om någon i huset ska sälja kommer mäklare och möjliga köpare att få den informationen de frågar efter. Däremot säger jag nej till Nisse Nyfiken.

haavard skrev:
Tillägg: Om någon i huset ska sälja kommer mäklare och möjliga köpare att få den informationen de frågar efter. Däremot säger jag nej till Nisse Nyfiken.
Ja, det är ju klart i strid med bostadsrättslagen. Men det har väl sällan hindrat en brf-styrelse. Men med tanke på hur ovanligt det är med straffansvar (dagsböter för just detta brott) för att bryta mot regler i bostadsrätslagen borde det ju ändå ringa någon form av klocka om att i detta fall ska jag kanske frångå principerna och istället utföra ett ansvarsfullt styrelsearbete?

Observera nu att jag skriver borde, jag vet hur det faktiskt fungerar. Men säg att jag i den bästa av världar hade önskat att det ringde en klocka.

Hemmakatten
nattugglan11 skrev:
Hmm, ok.
Frågan handlar om en person som äger en bostadsrätt, o personen kan ev få tillgång till en hyresrätt(i samma stad men annan ort)Personen vill behålla bostadsrätten och skriva in sig på hyesrätten. Enligt förvaltaren för hyresrätten så får man inte ha annat boende om man tackar ja till hyresrätten, då kommer min fråga om denne kan kolla upp om jag äger den bostad som jag idag står skriven på. Och tolkar jag era svar rätt så kan denna alltså kolla upp detta o få svaret serverat mer eller mindre.
Fy vad trist med personer som myglar och fifflar för att krafsa åt sig mer och mer.
Hyresrätter finns det få av och de hyresrätter som finns borde verkligen personer som har behov få kontrakt på. Tycker förvaltaren har helt rätt i sina regler och hoppas att den personen med bostadsrätten verkligen blir påkommen.

Hemmakatten skrev:
Fy vad trist med personer som myglar och fifflar för att krafsa åt sig mer och mer.
Hyresrätter finns det få av och de hyresrätter som finns borde verkligen personer som har behov få kontrakt på. Tycker förvaltaren har helt rätt i sina regler och hoppas att den personen med bostadsrätten verkligen blir påkommen.
Du pratar om något som inte tillhör frågan i tråden, men för att stilla ditt inlägg :
Du känner inte till bakgrunden i detta fall, detta är inget "vanligt köande" i en vanlig hyresgästförening.
Personen har bosparat(sätter in pengar varje månad för att få bosparpoäng som kan resultera i en hyresrätt) i 25år på ett "låst" konto som inte är räntebärande. Skall personen med idag en köpt borätt bara säga upp sitt 25 års hyresrätt-bosparande pga medlidande för att politikerna kört bomarknaden i botten?

Runt 1968 fick folk flytta in gratis i bostadsrätter i sthlms förorter, det va tider det. Jag tycker personen i fråga har all rätt i världen att "få" en hyresrätt efter 25års sparande!! Oavestt om det är han som skall bo där eller någon av dennes vänner, eller om han äger 10 slott. Det är allas val att ta för sig i livet, väljer man att bospara som ung så är det väl att gratulera, väljer man inte det så kan man inte begära samma rätt som den som bosparat. Jag antar du inte kände till detta med bosparande i detta fall. Normala fallet är att man bara ställer sig i en kö. ;)

Hemmakatten
Det är inte alls allas val att ta för sig i livet genom att slingra och mygla. för det är vad detta är oavsett vad du säger. Du eller din vän har faktiskt valet att antingen tacka ja till hyresrätten och sälja bostadsrätten eller behålla bostadsrätten och tacka nej till hyresrätten. Men, tyvärr, många med dig har alltid bara ett Jag, Jag,Jag och Mitt framför näsan.

Redigerat:
nattugglan11 skrev:
Personen har bosparat(sätter in pengar varje månad för att få bosparpoäng som kan resultera i en hyresrätt) i 25år på ett "låst" konto som inte är räntebärande. Skall personen med idag en köpt borätt bara säga upp sitt 25 års hyresrätt-bosparande pga medlidande för att politikerna kört bomarknaden i botten?
Nej men sälj bostadsrätten då!

Föreningen har ingen rätt att lämna ut uppgifter om sina medlemmar, om det skulle gälla någon viktig fråga, får föreningen för tillfråga medlemmen , om svar skall lämnas. Vad gäller frågor kring en försäljning, får dessa gå genom mäklaren. Vår självdeklaration är offentlig handling, första och sista sidan, vet inte om något där visar på ett lägenhetsägande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.