9 636 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Kan x undersöka ifall y äger en Bostadsrätt?
Japp, så långt är vi helt överens, se exempelvis mitt inlägg #20.gråsten skrev:
Det jag ifrågasatte lite var:
Detta tolkade jag som om du menade att det fanns någon form av "allmän rapporteringsskyldighet" och någon sådan kan jag inte se att det finns. Visst, vill någon, myndighet eller annan, se medlemsförteckningen så ska de få göra det. Jag kan dock inte se att en BRF måste meddela någon så fort medlemssammansättningen ändras.gråsten skrev:
Men som sagt, vi är nog egentligen rätt överens.
Du har rätt och jag hade fel
En annan sak är att det nu upprättas ett nationellt lägenhetsregister som även omfattar bostadsrättslägenheter. Alla lägenhter får varsitt nummer, detta sköts av kommunerna. Folkbokföringen sker nu med varje person angiven till den lägenhet hon bebor. Lägenhetsnummer ska anges vid flyttningsanmälan. Registret är offentligt men lantmäteriet lämnar inte ut personuppgifter.
En annan sak är att det nu upprättas ett nationellt lägenhetsregister som även omfattar bostadsrättslägenheter. Alla lägenhter får varsitt nummer, detta sköts av kommunerna. Folkbokföringen sker nu med varje person angiven till den lägenhet hon bebor. Lägenhetsnummer ska anges vid flyttningsanmälan. Registret är offentligt men lantmäteriet lämnar inte ut personuppgifter.
Redigerat:
Sedan kan man ju fråga sig om det går att få reda på de lägenhetsnummer som en flyttare angivit sig lämna och tillträda. Här kan den situationen uppkomma att en flyttare har en lägenhet som hyresrätt eller bostadsrätt som vederbörande inte bor i men kanske hyrt ut i andra hand. Sådant har fastighetsägare anledning att ta reda på. Antag att en person vill flytta in i ditt hyreshus i samband med lägenhetsbyte men du får reda på att vederbörande har en annan lägenhet. Det blir då ett ärende i hyresnämnden där värden försöker kunna använda lägenheten för att hyra ut till någon som han själv väljer - eller lämna till bostadskön.
Klicka här för att svara