Har nu upptäckt att vi inte fått någon elräkning på flera år. Jag vet att det kanske låter rätt ok, men det känns som att den kommer förr eller senare.
Kanske också låter lite slarvigt att vi inte upptäckt det först NU, men, livet är som det är och man har betalat de som kommit och inte tänkt så mycket på att det skulle saknas något.
Nu till saken, kan verkligen elbolaget komma med en räkning nu (eller senare), tror det är kanske 2,5 år sedan vi fick en räkning, skulle tro att den slutade komma i samband med byte av elleverantör eller nåt.
Borde väl finnas NÅN gräns på hur lång tid efter man får skicka en räkning?

Alltså att man typ betalar ett år tillbaks eller nåt. Ja, som ni förstår har man ju lite hopp om att spara nån krona samtidigt som man är rädda att det skall komma en SAFTIG elräkning man inte har råd med.

Självklart tror jag nog att dom går med på att dela upp den på några gånger men det lär ju bli väldigt mycket ändå.

Jagger skrev:
Borde väl finnas NÅN gräns på hur lång tid efter man får skicka en räkning?
Japp!

Den gränsen är 10 år.

Börja spara...

Jag tror att det är tre års preskribtionstid mot privatpersoner.

Regler om preskription av fordringar återfinns i Preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130

• Gilla
Belaruz
  • Laddar…
Tror knappast du slipper undan att betala förbrukad el.
Hittade denna text på:
http://www.elradgivningsbyran.se/sv/Faktabank/Faktura/Utebliven-faktura/
Om företaget inte fakturerar dig enligt det fakturaintervall ni har kommit överens om är det ett avtalsbrott. Vissa företag ger de drabbade kunderna en kompensation i form av prisnedsättning på fakturan. Prisnedsättningen brukar vara 10 till 15 procent, beroende på antalet uteblivna fakturor och på beloppets storlek. Kunden brukar också erbjudas en kostnadsfri avbetalningsplan.

...fast det står även nåt om löpande skuldebrev, då kan det vara 10 år kanske. I alla fall mer än 2,5. Om ni själva ringer upp o påtalar felet kanske ni kan förhandla .....

Wow, snabba svar!
10 år känns tufft, 3 låter bättre.
Men, man kanske skall börja spara ändå....

JAAAA! Det är ju DOM som gjort ett avtalsbrott och inte jag! :)

Jag har råkat ut för samma sak. Dock bara för ett år. Mitt avtal gick ut och jag ramlade ur systemet. Upptäcktes vid den årliga slutavläsningen. 58000 kWh till en kostnad av drygt 52000:- Lyckades dock förhandla ner priset 10000:- eftersom jag inte haft någon chans att teckna nytt avtal när det gamla gick ut. Detta var Vattenfall. Enligt uppgift kunde det bli så här ibland. Systemet klickade men skulle ses över. Nu vet jag inte om du haft bundet avtal, men har du haft det, skall du ha fått ett nytt erbjudande innan det gamla avtalet gått ut. Du får försöka "binda" bakåt i tiden när de hör av sig, för det var ju din tanke, kanske du kommer undan lite billigare.

vi råkade ut för en situation för några år sedan som iofs inte är helt kompatibel.

Jag hade slarvat med att läsa av mätaren när avläsningskorten kom. Detta slarv hade pågått i flera år. Vi hade bara fått räkningar baserade på beräknad förbrukning. Nåväl en dag stod det en kille från fortum som ville läsa av mätaren här utanför dörren. Bara att släppa in och jag skämdes som en hund över att de behövde skicka ut ngn. bara för att jag slarvat.

Det visade sig att vi låg drygt 4000 kwh "efter". Jag räknade med att nu kommer det en saftig räkning.

Det kom ett brev från fortum, att eftersom dom hade undlåtit att läsa av mätaren i mer än 3 år så var de tvungna att efterskänka den extra förbrukningen (dock inte det som gällde sista året). Jag tjänade drygt 3000 kr på mitt slarv.

När nästa avläsningsblankett låg i brevlådan så ringde det en dam från fortum samma kväll och frågade om jag hade läst av ännu, hon propsade på att jag skulle gå ner i källaren och läsa av medan hon väntade i luren, så då var jag punktmarkerad.

Vi hade också en situation som liknar TS när vi köpte vårt första hus 1991. Det kom aldrig någon elräkning, efter typ ett halvår kontaktade jag Stockholm energi som det hette då. De berättade att fakturorna till oss var stoppade eftersom de var negativa, vi skulle få pengar. Det hade gjorts ett inmatningsfel när de hanterade vårt övertagande så att systemet visade att vi hade negativ förbrukning. De hade just bytt datorsystem, och funktionen för att ändra inmatade uppgifter var ännu inte implementerad.

Vi skulle få vår första faktura så snart den funktionen blivit implementerad. Det tog 2 år, så räkningen var ganska saftig, de erbjöd en avbetalningsplan, men vi hade ju lagt undan för den förväntade fakturan sp vi betalde direkt.

Jag har en liknande historia att berätta men det är mestadels hörsägen. Jag var ordförande i en förening när kassören kom med en kallschock. Tydligen hade vi i föreningen betalt elräkningen enligt beräknad förbrukning, nu hade det skett en avläsning och vi var plötsligt skyldiga elbolaget några hundra tusen. För att göra en kort historia lång, kassören ringde upp elbolaget och vi tog just den elräkningen på avbetalning.

Sensmoral, tala med elbolaget dom är inte omöjliga av sig.

Föräldrarna råkade ut för samma sak när dom satte in värmepump och bytte bolag, fast det här är nog 5-8år sen eller vad det kan vara sen det var fritt att byta ellev.
Dom betalade inga elräkningar på många år!!! Efter ca 2år kom vi på att det var fel och dom satte undan lite pengar varje månad. Efter 3-4år fick dom ett brev, från tror det var vattenfall, där det stod att dom inte hade betalat, då kunde företagen backa endast 1år så räkningen blev på ca 25000:- och det var inga problem att delbetala räkningen utan ränta.

Summa summarum blev att värmepumpen blev ca 75000:- billigare :)

nino skrev:
Föräldrarna råkade ut för samma sak när dom satte in värmepump och bytte bolag...
Dom betalade inga elräkningar på många år!!! Efter ca 2år kom vi på att det var fel...
Efter 3-4år fick dom ett brev
Summa summarum blev att värmepumpen blev ca 75000:- billigare :)
Alltså, jag förstår ju glädjen.
Och hade kanske funderat på samma lösning.
Men de 75000 kom ju inte ur tomma intet.
Någonstans måste man ju känna ett visst eget ansvar även om motparten klantar sig.

Gränserna mellan aningslöshet, bedrägligt beteende och stöld är flytande men när det börjar ticka iväg tusenlappar känns det... lite unket...

Men som sagt, jag är inte riktigt helt säker på hur jag själv skulle agerat.
:blushing:

llehs,

Jag tror du skulle betalat med såna tankar inom dig, du verkar helylle och en av de som sätter andra före sig själv i alla lägen, eloge till dig.

B
Beroende på vilket elbolag du har så kan detta variera. Preskribtionstiden för privatkunder gäller i 3 år och 10 år för företagare. Vattenfall exempelvis har gått steget längre med detta
" Rätt till bortskrivning av fordran äldre än ett år
Har vi missat att fakturera dig elkostnader som är äldre än ett år, så behöver du inte betala dessa. Här går vi längre än lagen, som säger tre år och branschens överenskommelse med Konsumentverket, som ger dig rätt till 15 procent reducering på avstämningsfakturan."

Hemmakatten
Om man vill försöka få detta preskriberat så gäller det att INTE ringa till Elbolaget. Så fort en kontakt tagits av antingen kunden eller företaget så "nollställs räkneverket" och preskriptionstiden börjar räknas om från 0.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.