20 671 läst ·
44 svar
21k läst
44 svar
Ingen elräkning HJÄLP!
Om ni har ett löpande avtal så är man som konsument själv skyldig att kontakta företaget om man inte får någon faktura. Om man inte har ett löpande avtal som tex telefonräkning kan företaget skicka ut en räkning på max tre år efter, där du blir skyldig att betala om det inte är så att ni kan komma överrens om något annat.
Kan meddela att jag fick min elräkning idag! Det hade gått 4 år sedan sist. Dom sade att de hade juridisk rätt att ta betalt för tre år (de senaste) och att man hade rätt att dela upp den på lika många år (räntefritt).
Naturligtvis gick man med på det.
Då vet vi troligtvis vad som gäller juridiskt.
Sedan har jag hört med en kompis som hamnade i liknade situation och han hade lyckats pruta bort yttligare några kronor då han menade att han hade, om han fått en räkning, kunnat gjort en annan bedömning på elförbrukningen, både att välja en ev. billigare el-leverantör eller varit mer sparsam helt enkelt.
Men jag är rätt nöjd ändå!
tjo hej på Er!
Naturligtvis gick man med på det.
Då vet vi troligtvis vad som gäller juridiskt.
Sedan har jag hört med en kompis som hamnade i liknade situation och han hade lyckats pruta bort yttligare några kronor då han menade att han hade, om han fått en räkning, kunnat gjort en annan bedömning på elförbrukningen, både att välja en ev. billigare el-leverantör eller varit mer sparsam helt enkelt.
Men jag är rätt nöjd ändå!
tjo hej på Er!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Enl- den här sidan så har du rätt till 15% ytterligare avdrag från fakturan:
http://www.energimarknadsbyran.se/El/Matning-och-betalning/Faktura/Utebliven-faktura/
http://www.energimarknadsbyran.se/El/Matning-och-betalning/Faktura/Utebliven-faktura/
peternicklas: nej, de tog betalt för 36 mån bakåt i tiden, tiden före har de sponsrat med.
hempularen: om jag fattar rätt 15% om det är 8 månade, jag har ju fått ca. 1/4 (25%) i rabatt, eller fattar jag fel?
Ripper500: Inge problem, skitlätt, jag betalar alla räkning som jag får i slutet på månaden, dom jag inte får betalar jag inte. Jag räknar iskallt på att de som vill ha betalt skickar räkning till mig.
Hälsningar
hempularen: om jag fattar rätt 15% om det är 8 månade, jag har ju fått ca. 1/4 (25%) i rabatt, eller fattar jag fel?
Ripper500: Inge problem, skitlätt, jag betalar alla räkning som jag får i slutet på månaden, dom jag inte får betalar jag inte. Jag räknar iskallt på att de som vill ha betalt skickar räkning till mig.
Hälsningar
Redigerat:
Jagger skrev:peternicklas: nej, de tog betalt för 36 mån bakåt i tiden, tiden före har de sponsrat med.
Hälsningar
Det finns också en konsumentlag som säger att utebliven fakturering "omständigheter som ligger inom företagets kontroll" så har dom endast rätt att fakturera 12 månader retroaktivt. Har man ett löpande avtal som bygger på automatiserad avläsning administrerad av elsäljande företaget så tycker jag att det utan tvekan är nåt som ligger inom företagets kontroll.
Jag tycker att du skall betala för det senaste ofakturerade året. Dom skall ta mig fan lära sig att det kostar att inte sköta sina affärer.
Detta är ju ny information som inte framkommit tidigare i tråden. Vilken lag är det som du refererar till?fsn skrev:Det finns också en konsumentlag som säger att utebliven fakturering "omständigheter som ligger inom företagets kontroll" så har dom endast rätt att fakturera 12 månader retroaktivt. Har man ett löpande avtal som bygger på automatiserad avläsning administrerad av elsäljande företaget så tycker jag att det utan tvekan är nåt som ligger inom företagets kontroll.
Jag tycker att du skall betala för det senaste ofakturerade året. Dom skall ta mig fan lära sig att det kostar att inte sköta sina affärer.
Här är ett utdrag från Fortums allmäna avtalsvillkor 2012:
"Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll, har elhandelsföretaget inte rätt
att kräva betalning för fordringar som är äldre än tolv
månader."
Hela avtalet finns att läsa på:
http://www.fortum.com/countries/se/SiteCollectionDocuments/allmannavillkorEL2012K_webb.pdf
Vilken leverantör har du?
"Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll, har elhandelsföretaget inte rätt
månader."
http://www.fortum.com/countries/se/SiteCollectionDocuments/allmannavillkorEL2012K_webb.pdf
Har de gjort avläsningar eller hur vet ni vad som är förbrukat under de 36 mån.?Jagger skrev:peternicklas: nej, de tog betalt för 36 mån bakåt i tiden, tiden före har de sponsrat med.
Hälsningar
Verkar vara gällande för samtliga bolag, det är i alla fall vad en snabb Googling ger. Om det sen är en lag eller en policy inom elmarknadsbolagen vet jag inte.Daniel78 skrev:Här är ett utdrag från Fortums allmäna avtalsvillkor 2012:
månader."
[länk]
Daniel78 skrev:Här är ett utdrag från Fortums allmäna avtalsvillkor 2012:
månader."
[länk]
Jag tror faktiskt inte leverantören spelar nån roll. Det är inget Fortum själva hittat på, dom följer helt enkelt konsumentlagen.
Läs länken nedan, andra sidan........
http://www.energimarknadsbyran.se/Documents/Faktablad EL/Elräkningen.pdf?epslanguage=sv
Redigerat:
"EL 2012 K"
"ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR FÖR FÖRSÄLJNING AV EL TILL KONSUMENT"
"ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR utarbetade av Svensk Energi efter överenskommelse med Konsumentverket."
Det låter ju oneklingen som något generellt, och inte Fortums påhitt.
"ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR FÖR FÖRSÄLJNING AV EL TILL KONSUMENT"
"ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR utarbetade av Svensk Energi efter överenskommelse med Konsumentverket."
Det låter ju oneklingen som något generellt, och inte Fortums påhitt.
Daniel78 skrev:
Jepp, jag tycker det är solklart. Och anser elbolaget att det låg utom deras kontroll så tycker jag att dom kan låta pröva det rättsligt. Betala för dom senaste 12 månaderna.
Klicka här för att svara