20 671 läst ·
44 svar
21k läst
44 svar
Ingen elräkning HJÄLP!
Kraft och Kultur glömde att skicka räkningar till oss under sisådär ett och ett halvt års tid. Året dessförinnan hade de varit ständigt sena med räkningarna, jag hade fått ringa och fråga efter den varje gång. (Det var alltså när jag tröttnade på att ringa och påminna som räkningarna uteblev helt.) Eftersom vi ändå var högst medvetna om att vi borde få räkningar så lade vi undan pengar. De hörde av sig till sist. Vi fick avdrag med 15 procent på totalsumman. De erbjöd även avbetalningsplan, men det tackade vi nej till eftersom vi hade lagt undan pengar.
Det låter ganska "fucked up". Kan du visa var i ett avtal med elbolaget det står?injonil skrev:
Det juridiskt riktiga svaret, att man kan tvingas betala sin förbrukning tre år tillbaka i tiden, finns redan i tråden, men vad har man själv för ett "moraliskt" ansvar?
Inget alls för att man kan se vilka enorma vinster elleverantörerna gör?
De flesta människor brukar ju tycka att man gör rätt för sig. Om jag köper något av någon som driver ett eget enmansbolag så skulle jag tycka att det var olustigt om fakturan aldrig dök upp. Till slut skulle jag ringa och fråga. Var går gränsen för när det är OK att bara sitta och vänta och hoppas på att ingen faktura kommer?
Inget alls för att man kan se vilka enorma vinster elleverantörerna gör?
De flesta människor brukar ju tycka att man gör rätt för sig. Om jag köper något av någon som driver ett eget enmansbolag så skulle jag tycka att det var olustigt om fakturan aldrig dök upp. Till slut skulle jag ringa och fråga. Var går gränsen för när det är OK att bara sitta och vänta och hoppas på att ingen faktura kommer?
Elbolaget tycker jag inte synd om. Men man ska komma ihåg att det bara den äldsta fakturan man kan slippa betala. Alla andra som är yngre än 3 år åker man på att betala.
Småföretagare påminner jag alltid. Det hände några gånger med snickaren att han räknade momsen för lågt eller att han glömde fakturera material. Och självklart ringde jag o påpekade felen.
Det har också hänt nån gång när man veckohandlat o kommer hem o upptäcker att de glömt ta betalt för potatissäcken eller drickabacken som låg under vagnen. Det ringer jag inte om eftersom jag betydligt oftare upptäcker att jag fått betala för mycket.
Småföretagare påminner jag alltid. Det hände några gånger med snickaren att han räknade momsen för lågt eller att han glömde fakturera material. Och självklart ringde jag o påpekade felen.
Det har också hänt nån gång när man veckohandlat o kommer hem o upptäcker att de glömt ta betalt för potatissäcken eller drickabacken som låg under vagnen. Det ringer jag inte om eftersom jag betydligt oftare upptäcker att jag fått betala för mycket.
Redigerat:
Jag väntar fortfarande på ett svar. Var i mitt elavtal står det att jag bryter mot avtalet om jag inte betala räkningar som dom aldrig skickat?injonil skrev:
Det står inte i elavtalet, utan det är så det fungerar i Sverige. Har man ingått ett avtal om att köpa en vara/tjänst så har man ett ansvar att betala leverantören. Skulden finns iom att du tagit emot varan/tjänsten och du har en skyldighet att betala din skuld.
Jaha, och var står det att det att det är så det fungerar i Sverige? Jag är trots allt född här och efter 39 år så borde jag ha märkt hur det fungerar. Du har en skyldighet att betala en vara eller tjänst men du har knappast skyldighet att sköta faktureringen åt dina leveratörer eller hur?injonil skrev:
Du skrev att det var ett avtalsbrott att inte betala en faktura som elleverantören inte har skickat och det är inte riktigt samma sak. Jag är också ganska nyfiken på hur fan det skulle vara möjligt....
Med tanke på att man knappast betalar ränta eller straffavgifter och att man får kostnadsfri avbetalning och 15% rabatt och en preskibering på ofakturerade skulder äldre än 3år enligt lagar och praxis talar för att du har så jävla fel så det visslar om det....
EDIT: Jag är på jävligt dåligt humör, vabbar febriga barn och skulle behöva vara på jobbet...
Det finns några exempel på situationer som gör det tydligare:
Om man har ett avtal där betalningsdag är angiven (t ex 30:e varje månad för sina elräkningar) så har leverantören rätt att ta ut dröjsmålsränta från detta datum oavsett om faktura skickats ut eller ej (annars skulle kunden bara kunna skylla på att den inte fått någon faktura). Där finns det alltså en klar nackdel för kunden att inte kolla upp att en faktura missats att skickas ut.
En annan situation är att kunden har autogiro eller liknande där pengar dras från kontot. Om leverantören har missat att dra betalningen några månader så har denna full rätt att dra hela beloppet när felet uppdagas. I denna situation kan detta leda till problem för kunden om den inte räknat med att detta större belopp belastar kontot. Ansvaret ligger på kunden att hålla reda på att skulden finns och kan komma att dras från kontot!
Om man har ett avtal där betalningsdag är angiven (t ex 30:e varje månad för sina elräkningar) så har leverantören rätt att ta ut dröjsmålsränta från detta datum oavsett om faktura skickats ut eller ej (annars skulle kunden bara kunna skylla på att den inte fått någon faktura). Där finns det alltså en klar nackdel för kunden att inte kolla upp att en faktura missats att skickas ut.
En annan situation är att kunden har autogiro eller liknande där pengar dras från kontot. Om leverantören har missat att dra betalningen några månader så har denna full rätt att dra hela beloppet när felet uppdagas. I denna situation kan detta leda till problem för kunden om den inte räknat med att detta större belopp belastar kontot. Ansvaret ligger på kunden att hålla reda på att skulden finns och kan komma att dras från kontot!
injonil skrev:Det finns några exempel på situationer som gör det tydligare:
# Har dom missat att fakturera ett antal månader så har man rätt till en räntefri avbetalningsplan.
# Efter ett års uteblivna fakturor så har man rätt till en reducering på 15%
# En utskickad faktura som av någon anledning kommit bort följs vanligtvis av en påminnelse och det är en helt annan sak än att inte fakturera öht.
Faktum kvarstår, hade det du initialt skrev att man bryter ett avtal om man inte betalar en faktura som aldig är skickad så hade dom kunnat begära ränta i 3 år......
Där är ett ytterligare exempel; när betalningsdag är given (som i detta fall) så kan kunden bli tvungen att även betala påminnelseavgift, oavsett om faktura är utskickad eller ej.fsn skrev:
Då hade nog elbolagen gjort det.......injonil skrev:
Faktum kvarstår, hade det du initialt skrev att man bryter ett avtal om man inte betalar en faktura som aldig är skickad så hade dom kunnat begära ränta i 3 år......