Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Skåne

Oseriöst företag? Takbyte

Hej alla,

Har försökt söka efter just detta på forumet men endast hittat snarlika trådar, så man fick skapa en egen.

Efter att ha tagit in offerter från 3-4 olika byggföretag så fastnnade vi vid ett som verkade ha vettigt pris och karismatisk ägare. Vi fick en offert och diskuterade igenom allt och bestämde ett löst datum när bygget skulle börja.

Någon vecka senare, ungefär 2-3 veckor innan byggstart hör byggföretaget av sig och ett närmare datum bestäms för start. Dock frågar han också ifall jag kan tänka mig att förskottsbetala, varpå jag tvekar. Då svarar han att det inte ska behövas och att det går jättebra ändå (eftersom han förstod min tveksamhet).

Innan de skulle börja kom så det mesta av materialet samt byggställningarna. Måndag morgon kommer företaget med utrustning m.m och ska börja arbeta. Då sätter vi oss ner och diskuterar igenom arbetsgång osv och jag förväntar mig att han har ett kontakt (motsvarande offert + muntliga överenskommelser) redo för genomgång/påskrift. Varpå han säger att företaget har likviditetsproblem och behöver förskott motsvarande materialet som redan är står levererat på min tomt och visar upp en faktura på exakt de sakerna. Det handlar väl om 1/5 av totalkostnaden (pannor, rännor, papp etc).

Vad göra? Meningarna verkar gå isär...

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Du har ju fått hem det du ska betala, så du kan ju inte bli lurad på matrealet iaf.
    Om det inte står att ni har rätt till kredit hos företaget, så tror jag faktiskt att dom kan kräva in det rätta beloppet för matrealet, utan att för den skull bryta mot några regler/lagar.
    Men sen är ju frågan hur säkert det är att låta dom fortsätta bygga om dom har dålig ekonomi.
    Men detta är ju min personliga åsikt, finns ju betydligt mer kunnit folk här inne än jag..

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det är inte helt ovanligt att man i avtal för ex. takbyte har en klausul om delbetalning just för material när materialet är levererat. Nu hade ni tydligen ingen sådan klausul i offerten, då har firman inte rätt att komma med det i nuläget.

Å andra sidan så vinner du inget på om firman får stora betalningsproblem, de kan välja att jobba på något annat (där de lyckas får förskottsbetalning).

Jag skulle nog överväga att betala för en del av materilet nu, men lägg upp det på något sätt så firman inte kan bara lämna prylarna där och låta bli arbetet. Om du ex. betalar hälften av materialkostnaden (under förutsättning att den är väl verifierbar) så kanske det är en bra väg, de blir piskade att göra färdigt så de får ut resten, men borde kunna hålla sig flytande till det är klart. Ev. kan man ha ytterligare en avstämmningspunkt där du betala ytterligare en del, när de är färdiga till en viss punkt. Å andra sidan så borde detta vara ett så snabbt jobb att de inte borde behöva hålla på och strula med delbetalningar.

Om vi antar att takbytet borde kunna bli klart på en vecka, så förstår jag egentligen inte vad deras problem är, får de betalt idag eller om en vecka borde vara lika bra eller dåligt för dem.

har du kollat så firman har F-skatt, försäkringar? Du kan vara personligen ansvarig om någon ramlar ned från taket.

4.    länk #4

Tack så jättemycket för alla snabba svar! Thank the lord för detta forum

Jag har kollat fskatt och googlat företaget/ägaren utan något underligt som resultat. Bygget är beräknat till 2-3 veckor beroende på väder. Ska vara minst 4 personer igång varje dag. Är det underligt lång tid för en normalstor villa?

Vi ska ha ett nytt möte imorgon bitti pga röta på sponten bl.a. Då ska jag föreslå att vi skriver in en punkt om del egal ing av levererat material. Funderar på det du skrev om att bara betala hälften också.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Nu vet jag inte omfattningen på ditt takjobb. Jag bytte tak på vårt hus för ca 10 år sedan. Det var ca 150 kvm tegeltak (enkupigt lertegel, som är lite struligare att lägga än 2 kupigt). Firman rev det gamla taket genom att ta hit en jättestor mobilkran som höll en liten "balja" svävande över taket, 5 man gick och bara skottade i pannor, det tog ca 2 timmar att riva hela taket, och få på ny underlagspapp på e 3e del. Sedan när rivningen var helt klar och mobilkranen försvann så gick de ned på 2 man som jobbade resten av dagen med underlagspapp, och läkt, de blev klara med de stora delarna med läkt. Sedan vidtog lite småjobbande, det kom en plåtis någon timme, de gjorde klar lite läkt, fixadee med vindskivor, nån gubbe någon timma då och då under 2 veckor. Sedan när det nya teglet kom så var det en lite mindre kran som lyfte upp hela pallar som 4 man lastade av i buntar över hela taket, tog typ 2 timmar. på ytterligare några timmar var det mesta lagt. Och så justeringar. Hos oss pågick jobbet i typ 5 veckor (men det hade jag sagt OK till från början), de var 4 - 5 man som jobbade i typ 6-10 timmar, sedan 1 till 2 man som var där någon timma då och då med nån plåtbit osv.

6.    länk #6

Tack hempularen!

Det är något liknande det kommer vara hos oss också förmodligen, dock kör de med byggställning så de får väl konka upp pannorna antagligen.

Vid mötet så skrevs bl.a. kontrakt med förskottsbetalning för levererat material. Detta tyckte vi verkade rimligt av olika anledningar. Vi ser alltid innan vi betalar vad fakturan avser. Firman förklarade att de inte villa ligga ute med materialkostnaden så pass länge. Som hempularen skrev ovan, 5 veckors jobb innan de är helt färdiga och sedan 10 dagar till innan vi ska betala. Har läst andra trådar där företagen förklarar sin syn på detta och det är helt förståeligt. Man blir ju rätt bekväm som privatperson när man får räntefri kredit överallt annars. Dock får man tänka på att hantverkare i många fall är småföretagare utan de resurser som t.ex. media-markt m.fl. har. Det verkade här inte vara så mycket en fråga om konkurshotande likviditetsbrist utan mer att leverantören vill ha betalt och att företaget redan låg ute med mycket pengar.

Sedan att allt står skrivet i kontraktet känns bra också.

Hoppas jag inte behöver återkomma hit med mer bekymmer innan allt är färdigt och förhoppningsvis tipp-topp! Kan ju få magsår av mindre än att familjens hus står utan tak nu när de vankas mot höst

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson