Jag köpte ett hus som vid försäljningen var ett baggeri .I källaren fanns en lägenhet.
Jag byggde en komplett lägenhet på 150 kvm på våningen men det flesta arbete gjorde jag själv.Köket, vatten och el arbete gjorde proffs.Nu skall jag sälja huset och har en hel del kvitton.Jag undrar om jag har rätt att dra av eget arbete och isåfall hur räknar man på det.Jag har lagt ner 1000 tals timmar på det här under 10 års tid.
Tack för alla svar.

Mikael_L
Hej, och välkommen till forumet.

Mig veterligen kan du inte dra av för eget arbete.

Och betänk dessutom att skattesatsen för detta arbete såsom reavinstskatt endast är 22% skatt, jämfört med annat lönearbete där skattesatsen är minst 50%. Så även om du inte får något avdrag har du ändå "lurat" skattmasen på väldigt många sköna kronor.

Tack för svaret och tack för välkommande.En fråga till kan man i såna fall redovisa shablonmässigt tex:
kvm gånger pris för kvm?

Nej du får bara dra av för kostnader som du faktiskt har haft och betalat för.

Observera att om du gjort detta som arbete i egen firma, dvs. du har bedrivit byggnadsverksamhet så tror jag att det gäller lite andra regler, men då räknas i gengälld åtminstonde en del av reavinsten som inkomst i din firma och beskattas fullt ut med egenavgifter osv.

tack

Även endast renoveringar gjorda de sista fem åren som man får räkna med om jag inte missminner mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.