Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #91
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland
    Inloggad
    I så fall är jag likadan och det verkar som Jaso har samma syn. Klart ordförande tjänar på att låta föreningen ta risken gentemot snöröjaren..

2.    länk #92
    timmelstads avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholm

Är det klarlagt att föreningen ens kommer ta detta med snöröjaren? Det har inte jag uppfattat.

3.    länk #93
    Gudfader Medlem: Mar 2004

Kassören bör avsäga sig sitt uppdrag och förmedla detta beslut och styrelsens agerande till revisorerna. Tyvärr är väl de också medlemmar i samma samfällighetsförening och vill inte "ha bråk". Tyvärr tenderar sådana här föreningar/styrelser att bli en klubb för inbördes beundran och det brukar inte vara många, om ens några som vågar/vill ifrågasätta.

På årsmötet bör denna utbetalning tas upp. Såvitt jag kan se är det en anledning till att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet. Beviljas ändå styrelsen ansvarsfrihet och/eller tycker årsmötet att pengarna "inte är så mycket att bråka om" eftersom de redan är utbetalade, så tycker jag att man absolut skall gå vidare till Fastighetsdomstolen som är den rättsliga instansen att klaga till.

4.    länk #94
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

- Ordföranden (eller dennes fru, för att vara mer specifik) fakturerade vägföreningen för kostnaden i första skedet. Det hade då inte tagits upp på ett styrelsemöte alls.
    Just det här är min miss, ärendet hade avhandlats på ett styrelsemöte några månader tidigare. Eftersom jag inte fått protokoll hade jag totalt glömt bort det. (Det gick fort och ingen insåg nog vilken kostnad det rörde sig om att laga ett plank.)

5.    länk #95
    timmelstads avatar

Just det här är min miss, ärendet hade avhandlats på ett styrelsemöte några månader tidigare. Eftersom jag inte fått protokoll hade jag totalt glömt bort det. (Det gick fort och ingen insåg nog vilken kostnad det rörde sig om att laga ett plank.)
    Men i övrigt korrekt uppfattat?

6.    länk #96
    Junior medlem Medlem: Dec 2008

Nu ska vi se om jag minns hela turen utan att gå tillbaka i tråden här...

- Ordföranden (eller dennes fru, för att vara mer specifik) fakturerade vägföreningen för kostnaden i första skedet. Det hade då inte tagits upp på ett styrelsemöte alls.
    - Kassören ville inte betala ut, därför denna tråd startades, han tyckte detta kändes tvivelaktigt.
    - Ordföranden tog kostnaden själv initialt och man kom "överens" om att ta upp frågan efter sommaren på ett styrelsemöte efter att TS hade väckt frågan.
    - Ordföranden deltog i mötet där man beslutade att ersätta ordföranden för kostnaden. TS/Kassören reserverade sig mot beslutet.

Jag tycker det är ganska uppenbart att det är helt åt helvete, men jag kanske är född med konspiratoriska glasögon på eller nåt, vad vet jag...
    Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att hålla med om att det är åt helvete att styrelsen agerar så inkompetent och omdömeslöst. Styrelsebeslutet kan ändå i formell mening vara riktigt och kassören måste därmed fixa utbetalningen. Styrelsen anser tydligen att föreningen ska ta ansvaret för de skador som uppstår hos medlemmarna vid snöröjning. Om kassören känner att det inte är tillräckligt att han röstade emot förslaget, så är den bästa lösningen att avgå ur styrelsen och också låta övriga medlemmar få veta orsaken till avgången.

Formellt fel blir det däremot om ordföranden själv deltagit i omröstningen i ett ärende som rör honom själv. Nu verkar det som det är han som helt styr och ställer i föreningen så det är väl inte omöjligt att sekreteraren skrivit i protokollet att ordf ej närvarade när beslutet fattades.

7.    länk #97
    jarlhs avatar

Är det klarlagt att föreningen ens kommer ta detta med snöröjaren? Det har inte jag uppfattat.
    Följande står i protokollet:
    Fam. X fick under vintern sitt staket sönderkört av snöröjningen och har låtit hantverkare laga skadan. Diskussion förs om ersättning och beslut fattas att ersättning skall utgå ur föreningens kassa för att ersätta Fam. X, samt att vi genom föreningen skall undersöka möjligheterna att erhålla denna ersättning via entreprenörens försäkring. jarlh reserverar sig mot föreningens utbetalning till Fam. X.
    Med andra ord står det att, men inte av vem, eller när. Det nämns ej heller ifall ordförande varit närvarande eller ej då diskussionen fördes. (Vilket han var.)

8.    länk #98
    timmelstads avatar

Man undrar ju även om snöröjaren delar föreningens uppfattning om att det är denne som är vållande till skadan...

9.    länk #99
    jarlhs avatar

Eftersom snöröjaren inte känner till skadan så är det inte troligt.

Hade man tagit upp det i vintras/våras innan reparationen hade det säkert varit lättare att få snöröjaren att ta på sig ansvaret. (Snöröjaren är dessutom allfixare, och hade troligen lagat planket på en timme eller två.)

10.    länk #100
    timmelstads avatar

Som jag misstänkte, det är helt enkelt en alibiformulering i protokollet.

Skadan går ju inte ens att besikta längre då den är åtgärdad.

11.    länk #101
    jarlhs avatar

Nu är det nytt år och bokslutsdags för 2011, så jag undrar då hur jag ska få det här på rätt sätt rent bokföringstekniskt.

Är utbetalningen som föreningen gjorde:

A) En kostnad i samband med snöröjning.
    eller
    B) Eller har föreningen en fordran, och i så fall är det en "osäker fordran", och vem är fordran på?

12.    länk #102
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Inloggad
    I ren protest kan du väl kontera det på något fint sätt som sticker ut lite lagom så både revisor och medlemmar få ögonen på utgiften. Har föreningen inga lokaler eller staket som de underhåller så kan lämplig kontering vara "reparation och underhåll av lokal"

Jag skulle ha bokat det reparationer och underhåll.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42