4 455 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Samägande sommarstuga
Nån juridisk kunnig som kanske kan hjälpa mig.
Jag och min brorsa äger en sommarstuga till 25% var. Morsan och farsan äger 50%. Varken jag eller brorsan har egentlig tillgång till stugan eftersom morsan bor där hela tiden och farsan på helgerna.
Nu ska päronen sälja huset i stan för att på heltid flytta ut till stugan. Nu vill de att vi är med och betalar renovering och andra saker trots att vi aldrig har tillgång till det hela.
Frågan är väl helt enkelt: vad gäller och vad kan vi göra?
Vänligen
Jag och min brorsa äger en sommarstuga till 25% var. Morsan och farsan äger 50%. Varken jag eller brorsan har egentlig tillgång till stugan eftersom morsan bor där hela tiden och farsan på helgerna.
Nu ska päronen sälja huset i stan för att på heltid flytta ut till stugan. Nu vill de att vi är med och betalar renovering och andra saker trots att vi aldrig har tillgång till det hela.
Frågan är väl helt enkelt: vad gäller och vad kan vi göra?
Vänligen
Sälja vill vi inte eftersom stugan gått i arv. Inte heller säkert att de går med på att köpa ut oss. Och vi vill ju inte ha nåt för vår del så länge de bor där. Vi vill ju bara bli av med utgifterna eftersom vi inte har tillgång till stugan. Hur fan gör man då?
Vänligen
Vänligen
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
De kan inte (juridiskt) kräva att ni skall betala någonting för renoveringen. Åtgärder där kostnaden skall fördelas på delägare måste godkännas av alla delägare. I princip så kan ni tom. neka dem att renovera även om de betalar hela renoveringen själva.
Jag misstänker att de känslomässiga problemen är större än de juridiska i den här frågan, rent formellt så är det bara att säga nej.
Jag misstänker att de känslomässiga problemen är större än de juridiska i den här frågan, rent formellt så är det bara att säga nej.
Hempularen, tack för svaret. Kan man nånstans läsa sig till det du skriver, att de inte juridiskt kan kräva att vi betalar. Och ja, de känslomässiga problemen är ju större. Ett annat problem är att jag har hus, fru och två barn vilket gör att jag inte heller har ekonomi att betala nåt.
Det enklaste vore ju att skriva över det hela på morsan och farsan så finns det ju ingen som helst möjlighet för dem att kräva oss bröder på nåt, eller??
Vänligen
Det enklaste vore ju att skriva över det hela på morsan och farsan så finns det ju ingen som helst möjlighet för dem att kräva oss bröder på nåt, eller??
Vänligen
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag är inte jurist, men det har framgått av tidigare frågor att vid samägande så gäller att samtliga delägare måste vara övverens om en åtgärd.
Har för mig att det finns ngt. obskyrt undantag för akuta reparationer som är nödvändiga för att undvika ytterligare skador, men det är väl i princip att man får släcka med vatten när det brinner utan att först fråga de andra om lov.
Du kan jämföra med regler för en gemensam väg. Där gäller också att de som nyttjar vägen måste vara överens om underhållsåtgärder, såvida det inte finns en samfällighetsförening registrerad, då gäller majoritetsbeslut bland föreningens medlemmar.
Har för mig att det finns ngt. obskyrt undantag för akuta reparationer som är nödvändiga för att undvika ytterligare skador, men det är väl i princip att man får släcka med vatten när det brinner utan att först fråga de andra om lov.
Du kan jämföra med regler för en gemensam väg. Där gäller också att de som nyttjar vägen måste vara överens om underhållsåtgärder, såvida det inte finns en samfällighetsförening registrerad, då gäller majoritetsbeslut bland föreningens medlemmar.
Det finns ingen lag som reglerar detta, utan juridiken är här utformad som så att man anses ha rätt till sina egna pengar, och det finns ingen lag som tvingar er att delta i renoveringar. Dina föräldrar kan inte tvinga er bröder att delta med stöd av lagen. Däremot är sådant som fastighetsskatt tvingande.
Spontant känns det som att det är dags för er bröder att ha ett ärligt och öppet samtal med era föräldrar om det där huset. Om ni bröder tillsammans äger 50% borde ju de betala hyra till er för att de nyttjar det fullt ut, åtminstone så att det täcker era kostnader för fastighetsskatten.
Spontant känns det som att det är dags för er bröder att ha ett ärligt och öppet samtal med era föräldrar om det där huset. Om ni bröder tillsammans äger 50% borde ju de betala hyra till er för att de nyttjar det fullt ut, åtminstone så att det täcker era kostnader för fastighetsskatten.
Lagen är utförligt kommenterad av Gösta Walin i boken Samäganderätt som kan lånas på bibliotek. Står solklart där. Walin går in på den här typen av problem. Dessutom lär man sig en massa annat om samägandets regler. samäger man ett hus på det aktuella viset är det en bra investering att läsa på. Blir mer fakta och mindre känslor.
Klicka här för att svara