Hej skriver redan om detta ämne i en annan del i detta fantastiska forum men känner att det börjar luta lite mer åt att det borde ligga under juridik...

Jag började riva en vägg i källaren och fick för mig att ta en titt i golvet för att där upptäcka diverse fel som finns i denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/166321-platonmatta-pa-fel-hall.html

Nu till frågan.
Vågar man riva upp golvet för att torka ur det givetvis har jag fotat innan jag tar bort allt.
Jag tänker att försäkringsbolaget som får ta i detta kanske vill skicka hit sina egna gubbar för att titta.
Räcker det med foto eller måste jag helt enkelt vänta.

Vill ju helst bli av med fukten och möglet så fort som möjligt.

Finns förhoppningsvis någon som har erfarenheter av detta.

Tack på förhand Magnus

Om du skall räkna med ersättning för dolt fel, så måste du snarast underätta säljaren om att du funnit ett fel som kommer att kräva ersättning för. Du måste ge säljaren en möjlighet att undersöka felet som du har hittat.

Sedna är det nog så att du behöver at in någon form av skunnig som skriver ett utlåtande om att det är fel.

Jag tyckeer att du skall prata med en jurist. Innan du gör något mer här. Ta ex. ett snack med villaägarförbundet- De ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar.

OM säljaren kommer dit och tittar så kan det vara smart att du har någon där, kanske en arbetskamrat som kan vittna om vad som sagts i efterhand.

Det låter som en bra ide att ha något vittne med.
Dock så tror jag inte att så kommer att ske.
Jag pratade med min besiktningsman som vi hade när vi köpte huset i fredags.
Vad han kunde avgöra på telefon så är det ju felgjort allt som är.
Jag kommer att skicka ett brev till de förra ägarna på måndag och har gett dom en tid på max 14 dagar att höra av sig.
Problemet är ju att jag vill få bort möglet så fort som möjligt.

Egentligen i mina ögon kan man ju inte finna något mer än detta som är dolt fel.
Ligger under golvet och för att se felet måste man bryta upp det.

När vi köpte huset så står det i rums beskrivningen att det är renoverat i allrum och sovrum i källare renoverades 2004.
Då kan man ju förvänta sig att det är gjort på ett fackmannamässigt sätt eller?

Redigerat:
O
Ett problem är att rum i källare är risk konstruktioner. Så det känns inte helt säkert i det här fallet. Så innan du går vidare med säljaren, kolla upp i om detta verkligen räknas som dolt fel, eftersom det är en riskkonstruktion, Sedan vad uppskattar du kostnaden till för att åtgärda detta? det kanske inte ens är värt att processa om det.
För som sagts så bra för på det här forumet, Det är en sak att ha rätt. En annan att få rätt.

Fast detta har väl inget med riskkonstuktion att göra i första hand tycker jag. Som jag tolkar det hela så har en föredetta ägare byggt en "säker" lösning för källare på ett helt felaktigt sätt som inte går att kontrollera utan att bryta sönder golven. Hela konstruktionen går ut på att fukt ska ventileras bort men i detta fall har man istället lyckats med det omvända. dvs kapsla in all fukt så att det uppstår mögel. I mina ögon är det inte många gånger jag har läst i detta forum om ett fall som verkligen pekar på att en klart felaktig konstuktion som föredetta ägaren bör vara skyldig till. Men detta är helt klart ett sådant fall tycker jag.

/Mattias

Tycker också att detta borde vara solklart men man vet ju aldrig.
Skall lägga ett brev på lådan imorgon till de förra ägarna så får vi se vad som händer.

O
Det finns inga solklara fall i juridiken. Frågan är hur mycket uppskattar du att det skulle kosta att åtgärda? Betänk att en process med advokater inte är gratis heller. Personligen skulle jag aldrig processa om dolt fel som inte kostar mer än ett basbelopp. Det är förstora risker.

Golvvärmen som du skrev om i förra tråden är svårt att få som dolt fel, då du vid en väldigt enkel undersökning kunde se om den fungerade eller inte, det ingår i din undersökningsplikt.

Är ju inte säkert att det blir en process har dom en dolda fel försäkring så blir det ju en försäkrings fråga antar jag.
Och som skrivits i den andra tråden golvvärmen ligger på fel sida av platonmattan så den måste bytas på grund av att den är under flytspackel.

Vad har förre ägaren gjort för utfästelser? Har han påstått att källaren var fuktsäkrad med hjälp av Platonmatta?

det enda som står är att den är renoverad 2004

i min mening spelar det ingen roll han har ju gjort på ett sätt som drar IN fukt samt omöjligt att kontrollera utan att bryta upp golven

O
Tja... min han har en dolda fel försäkring så kan bli ännu tuffare.... Dessa är inte kända för att betala ut pengar så lättvindigt.

Vad kan det kosta att lägga om golvet? max 50000 Skulle jag gissa på kanske ännu mindre. Har han dolda fel försäkring testa där. Annars så skippa att processa. Det är för lite pengar i förhållande till vad det kostar.
Och som sagt golv värmen får du nog inte nånting för.

Skall börja med att säga att det låter som ett dolt fel i mina öron. Men om msn funderar på vsd som kan gå fel här i en ev. process. Då tro jag att den vikktigaste frågan är vilka ev. tecken som fanns på att något var fel. Dels så är sådana här golv alltid en riskonstruktion. Dels är frågan om det fanns några tecken på fukt eller mögel.

I det här fallet så fanns det en felaktig golvärme, den kan vara tecken på att något är fel, som kräver en fördjupad undersökning som hade visat att platonmattan var felmonterad.

Nu är dte här lite av att måla f..n på väggen, kanske något över pessimistiskt.

Men det finns ett rättsfall som länkades in här för några månader sedan. Mögelproblem i syllar. Om man gör historien lite kortare så var alla övverens om att det var ett dolt fel. MEN så visade det sig att i ett rum fanns det en ventillerad sockel, dvs golvlisten är monterad med en springa på typ 2mm mot väggen. Inget som köparen hade reflekterat över. Rätten förde ett ganska långsökt resonemang som resulterade i att förekomsten av denna sprinag skulle föranlett köparen att inse att dte fanns mögel i syllen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.