64 865 läst ·
89 svar
65k läst
89 svar
Köpare kräver "återställning" efter köp av BF
Strulet fortsätter....men nya skumma ideer från köparen.
Nu har köparen renoverat klar och flyttat in (innan var det ju panik eftersom de bara bade 2-3 veckor på sig efter köp till inflyttning, nu har det gått 7 veckor)
I alla fall:
Nya ägaren står i duschen och tydligen så sväljer inte avloppet i duschkabinen vattnet och det rinner över kanten och ner på golvet.
Nu är det tydligen så att dimensionern på slang/rör från kabinen till golvbrunnen är för smalt och behöver enligt honom ev bytas, ev rengöras. (det är samma rör som satt där när jag köpte lägenheten och som suttit där under de 3 åren jag ägt lägenheten och som klarat av att jag duschat i stort sett dagligen)
För flyttstädningen anlitades en firma som skötte jobbet, duschen såg ren och fin ut även om nån provspoling av duschen gjordes, hade ju duschat i den själv några dagar tidigare utan problem.
Nya ägaren har ju hållt på och renoverat och donat, kan ju vara så att han målare sköjt av penslar i duschen eller hält ut nåt skitit vatten där som satt igen silen, målafärg, spackelrester, slipdamm osv.
Köparens ide denna gången är att anlita en rörmockare (som han naturligtvis känner privat) och be honom fixa felet och så skickar han räkningen till oss eller städfirman.
Är inte precis sugen på att slänga ut ännu mer pengar till åt denna människan.
Det här låter väl som helt orimliga krav att komma med 1,5 månad efter att han fått tillgång till lägenheten. Är väl inte mitt fel att han inte duchat tidigare.
Jag kan ju även inte svara för en avloppsslang som ägaren innan mig moterat dit.
Nu har köparen renoverat klar och flyttat in (innan var det ju panik eftersom de bara bade 2-3 veckor på sig efter köp till inflyttning, nu har det gått 7 veckor)
I alla fall:
Nya ägaren står i duschen och tydligen så sväljer inte avloppet i duschkabinen vattnet och det rinner över kanten och ner på golvet.
Nu är det tydligen så att dimensionern på slang/rör från kabinen till golvbrunnen är för smalt och behöver enligt honom ev bytas, ev rengöras. (det är samma rör som satt där när jag köpte lägenheten och som suttit där under de 3 åren jag ägt lägenheten och som klarat av att jag duschat i stort sett dagligen)
För flyttstädningen anlitades en firma som skötte jobbet, duschen såg ren och fin ut även om nån provspoling av duschen gjordes, hade ju duschat i den själv några dagar tidigare utan problem.
Nya ägaren har ju hållt på och renoverat och donat, kan ju vara så att han målare sköjt av penslar i duschen eller hält ut nåt skitit vatten där som satt igen silen, målafärg, spackelrester, slipdamm osv.
Köparens ide denna gången är att anlita en rörmockare (som han naturligtvis känner privat) och be honom fixa felet och så skickar han räkningen till oss eller städfirman.
Är inte precis sugen på att slänga ut ännu mer pengar till åt denna människan.
Det här låter väl som helt orimliga krav att komma med 1,5 månad efter att han fått tillgång till lägenheten. Är väl inte mitt fel att han inte duchat tidigare.
Jag kan ju även inte svara för en avloppsslang som ägaren innan mig moterat dit.
Du gav dom fingret...
Stå på dig nu och vägra betala, aldrig att han skulle få igenom detta i rätten.
Om du betalar några tusenlappar till så kommer de bara vilja ha mer och mer.
Fortsätter de skulle jag även kräva tillbaka det han fått innan och anmäla dom
för trakasseri. Någon jäkla måtta får det allt vara på folk!
Verkar vara en riktig idiot du sålt till.
Stå på dig nu och vägra betala, aldrig att han skulle få igenom detta i rätten.
Om du betalar några tusenlappar till så kommer de bara vilja ha mer och mer.
Fortsätter de skulle jag även kräva tillbaka det han fått innan och anmäla dom
för trakasseri. Någon jäkla måtta får det allt vara på folk!
Verkar vara en riktig idiot du sålt till.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om det nu verkligen är så att felet är slangen, vilket jag tvivlar på, så skulle köparen ha upptäckt det INNAN köpet. Sätt ned foten.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
För mig låter det som mest sannolikt att det är stopp i golvbrunnen. Om det då sticker ned ett rör eller en slang så kommer det att verka vara slangen som det är stopp i. Eller så är det faktiskt stopp i slangen. Men oavsett vilket så kan det omöjligen vara säljarens ansvar att rensa avlopp månader efter överlåtelsen, egentligen inte dagen efter heller.
Föreningen ansvarar för avloppet men den delen som "är synlig" dvs går går golvbrunnen utmed väggen och in under duschkabinen är ju dit satt av ägaren innan mig, och vad jag vet så är det inte föreningensansvar.
Får senhårt hävda att han själv skulle kontrollerat avloppet innan han skrev på papprerna på banken.
Jo vi gav dom fingret, synd bara att det inte var långfingret.....
Får senhårt hävda att han själv skulle kontrollerat avloppet innan han skrev på papprerna på banken.
Jo vi gav dom fingret, synd bara att det inte var långfingret.....
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Hänvisa köparen till mäklaren i fortsättningen. Så får du lite valuta för arvodet du betalat.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Hade samma problem en gång i tiden men gör som hempularen säger..
Köparen får inte kontakta dig direkt utan låt det gå över mäklaren.
Skulle dom stå på sig så kan du ju säga att du kan anlita en röris. Och skulle det vara köparens fel så får dom stå för allt.
Det bli annars lite lätt en jävsituation av det hela.
Det är nog så enkelt att röret och vattenlåsen är igensatta. Detta ingår ju i det normala underhållet.
Många glömmer att lyfta på vattenlåset i golvet.
Köparen får inte kontakta dig direkt utan låt det gå över mäklaren.
Skulle dom stå på sig så kan du ju säga att du kan anlita en röris. Och skulle det vara köparens fel så får dom stå för allt.
Det bli annars lite lätt en jävsituation av det hela.
Det är nog så enkelt att röret och vattenlåsen är igensatta. Detta ingår ju i det normala underhållet.
Många glömmer att lyfta på vattenlåset i golvet.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
NEJ, man skall inte anlita ngn röris och sedan försöka få köparen att betala. varför i hela fridens namn skulle man ta det besväret, och den obefintliga risken att sedan få köparen att betala, och plötsligt bli ansvarig för vad rörisen skadar i lägenheten, och att rörisen inte lyckades får bort hela stoppet, när det måste göras om om 2 år, och ...
Herreminje vilken haverist.
Kom ihåg att det finns inte "dolda fel" på lägenheter som i hus. Om köparen kontaktar dig ytterligare om krav hänvisa honom till mäklaren. Om mäklaren framför några krav från köparen om detta meddela mäklaren att du inte har någon som helst avsikt att gå honom till mötes.
Från vad det går att utläsa så känner antagligen köparen att han har ett mentalt övertag på dig då han fick igenom ett orimligt krav tidigare. Han kommer inte att komma någon vart med detta. Vägra, svara inte om han ringer, alternativt hänvisa till mäklaren och lägg på luren utan att lyssna färdigt. (nej, jag skojar inte.)
Kom ihåg att det finns inte "dolda fel" på lägenheter som i hus. Om köparen kontaktar dig ytterligare om krav hänvisa honom till mäklaren. Om mäklaren framför några krav från köparen om detta meddela mäklaren att du inte har någon som helst avsikt att gå honom till mötes.
Från vad det går att utläsa så känner antagligen köparen att han har ett mentalt övertag på dig då han fick igenom ett orimligt krav tidigare. Han kommer inte att komma någon vart med detta. Vägra, svara inte om han ringer, alternativt hänvisa till mäklaren och lägg på luren utan att lyssna färdigt. (nej, jag skojar inte.)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad händer när det blir stopp i diskbänksavloppet eller en säkring löser ut?
Stopp i avloppet hör till normalt underhåll så detta ska du lägga bakom dig.
Protte
Stopp i avloppet hör till normalt underhåll så detta ska du lägga bakom dig.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Känner en som fick rycka ut och byta glödlampor i sin sålda vill första året. Sedan började köparen skruva upp kraven och kräva pengar dessutom, då fick jag honom att söka jurist (villaägarna), juristen fick honom att förstå att snällheten mot köparna var helt onödig.
Klicka här för att svara