Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: Västra Götaland

Badrum - felaktiga golvbrunnar

Vårt hus är en sommarstuga som är byggd 1972.
    1998 köptes huset av A som lät kakla hela badrummet.
    Vi köpte huset 2003 och vi beställde en överlåtelsebesiktning.
    I protokollet från 2003 sades ingenting om de 2 brunnar som är i badrummet.
    När vi nu skall sälja huset så lät vi besiktiga huset innan försäljning och då konstateras att båda golvbrunnarna saknar mantel samt att lutningen ej är korrekt, vid översvämning kommer vattnet rinna bort från brunnarna.

Säljaren (som vi köpte av 2003) har ingen försäkring.

Vad bör jag göra?

Skall jag driva frågan mot besiktningsmannen som utförde besiktningen 2003?
    Skall jag driva frågan mot försäljaren?
    Har jag överhuvudtaget någon möjlighet att få detta ordnat utan att själv betala för kalaset?

2.    länk #2
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Skall jag driva frågan mot besiktningsmannen som utförde besiktningen 2003?
    Jag vill minnas att reklamationsrätten gäller normalt i två år på dessa besiktningar.

Skall jag driva frågan mot försäljaren?
    Du är, kort sagt, chanslös. Ett vattenpass eller stålkula hade kunnat tala om för dig att lutningen var fel. Det i sin tur borde ha gett dig onda aningar om resten av badrummet.

Nu kan du ju dra en fuling och kräva säljaren på ersättning i alla fall. Har du tur så går det vägen. Sätter säljaren hårt mot hårt så är det i vart fall ingen idé att dra det till domstol.

Har jag överhuvudtaget någon möjlighet att få detta ordnat utan att själv betala för kalaset?
    Det lättaste är ju att visa köparna besiktningsprotokollet. Fixa det måste du inte göra.

3.    länk #3
    P-A
    Junior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Stockholm

Du kan pröva med såväl besiktningsmannen som säljaren, tyvärr bygger det mycket på deras goda vilja om det skall komma till något snabbt avslut.
    Anspråk mot besiktningsmannen är kanske preskriberat och fråga är ju om inte dessa fel borde ha upptäckts. Då kan du inte få nåt av säljaren heller.

Det återstår då att stå för det genom att vara öppen mot köparen med hur det ligger till och acceptera ett kanske lägre pris, för du vill väl inte låtsas som det regnar och hoppas på att köparen också missar det vid sin undersökning, då det ju vore ju omoraliskt även om det inte finns någon upplysningsplikt?

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: Västra Götaland

Helt klart måste köparen av mitt hus få veta alla brister som jag känner till, något annat kan jag aldrig tänka mig. Det var den främsta anledningen till att jag lät besiktiga huset innan försäljning. Jag hade tänkt mig ett pris för huset i sitt nuvarande skick, men det kom lite som en chock för mig när det visade sig att badrummet är ett fuskbygge.

Nu blir det antagligen till att sänka priset motsvarande ett nytt klinkersgolv, nya brunnar, ny golvvärme, (nytt bjälklag ??? buhu), eller att göra det innan man säljer huset.

Det lutar åt det första då köparen antagligen vill själv bestämma utseende på badrummet.

Tack för era synpunkter!

5.    länk #5
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

Helt klart måste köparen av mitt hus få veta alla brister som jag känner till, något annat kan jag aldrig tänka mig. Det var den främsta anledningen till att jag lät besiktiga huset innan försäljning. Jag hade tänkt mig ett pris för huset i sitt nuvarande skick, men det kom lite som en chock för mig när det visade sig att badrummet är ett fuskbygge.

Nu blir det antagligen till att sänka priset motsvarande ett nytt klinkersgolv, nya brunnar, ny golvvärme, (nytt bjälklag ??? buhu), eller att göra det innan man säljer huset.

Det lutar åt det första då köparen antagligen vill själv bestämma utseende på badrummet.

Tack för era synpunkter!
    Misstänker du en fuktskada ?
    Varför skulel du annars behöva "bekosta" nytt bjälklag ?
    Kanske den nya köparen tycker det duger - ni har ju haft det i 7 år (utan skada ?)
    Jag skulle öppet redovisa besiktningsprotokollet, innan budgivning, och sedan ta en diskussion med köpare om prisnedsättning osv

Blir det en budgivning - well då ligger du ju bra till iom att buden torde spegla det som är känt - inklusive våtrummen...

/K

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad
    Du skall givetvis inte sänka priset med vad en total badrummsrenovering kostar. Om detta var gjort -98 så är minst halva värdet förbrukat, troligen mer.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson