Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-09-10 15:31
    Svara | #1

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 049 inlägg
    Gillad 123 gånger
    224 bilder

Kontrakt & pris för uthyrning av villa?

Jag har två villor varav ena bor en gammal tant i till självkostnadspris trots skriven hyra.

Finns kontrakt skrivet, 28år gammalt. När jag frågade hur länge kontrakt är giltiga så svara vissa för evigt och andra att det var 25år. Så där är ett frågetecken fortfarande.
    (står hon ska få bo där tills hon självmant väljer annat, hon står för underhållet, ca 3000kr i årshyra.)

Det huset, står skrivet på resten av företagets byggnader. Jag hade spolbil som gjorde ett jobb och de skickade räkningen fel och hamnade hos tanten i villan. Denna betalade hennes "godeman" som sköter räkningarna men jag fick ett brev där hon antydde att jag skulel betala halva priset.

Dum som jag var ringde jag direkt och sade att jag ska betala hela... och ännu dummare så medgav jag att ett kontrakt fanns så nu ville ju hon läsa detta och lär ju veva igång ett helvete för mig antagligen.. (hon var pigg på att jag var villig att betala tillbaka hela beloppet men när jag påpeka att jag hade lagt ut 10tusen på ny vattenpump ja då bytte hon snabbt ämne)

Hon började direkt antyda att kontrakt skulle skrivas med låg hyra... troligen kommer hon försöka få det skrivet att jag ska stå för all underhåll vilket det idag står på tanten.
    -idag hade de svårt för få bidrag då de inte kunde hänvisa till någon hyra, så det kunde gynna tanten ifall de fanns en LITEN hyra.. hon påpeka 'liten' typ 5gånger... Så stor villa, trots dess primitiva skick, är då värd mer än några hundralappar..

...

Ja vad undrar jag; vad ska jag göra? Jag vill inte åka på massa jävla krav att jag ska rusta upp det gamla huset för att de inte har råd att betala el uppvärmningen - trots att tanten bor utan krav på att hon betalar hyran... hyran som förövrigt är på ynka ca250kr månaden - kanske var mycket på den tiden dock..

Denna senila tant hör hemma på servicehem, men ånej, kommunen säger åt henne att hon vill bo kvar där... Tanten sörjer för att hon är så ensam (trots vårdpersonalens täta besök) och det finns varken dusch eller badkar där.. 10cm höga trösklar hon knappt tar sig över.. osv..

Men jag har inte hjärta till att jaga ut henne, och jag har inte råd att rusta upp... och jag är rädd för att huset ska bli ståendes tomt...

Hjälp - hur ska jag hantera detta... har ju en miljon högprioterade problem i övrigt så jag bryter snart samman..
    Senast redigerad av Yrrol 2009-09-10 15:37

2. 2009-09-10 15:42
    Svara | #2

Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: mar 2007
    42 år
    Gävleborg
    2 875 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 32 gånger
    1 bilder
    Det är rimligt att man indexuppräknar en hyra om inget annat är överenskommet. 300kr var sannerligen en väldigt låg hyra redan för 28 år sedan.

Om det i avtalet står att underhåll inte ingår, så gör det inte det. Vill de hellre ha ett nytt kontrakt, så föreslå att du vill rusta upp huset, och sätta en marknadsmässig hyra för vad nyrenoverade villor kostar.

Jag kan på sätt och vis förstå att tanten på sin ålders höst inte vill betala för att rusta upp huset, utan det kan vara rimligt att du i sådana fall rustar upp huset, men att tanten betalar en marknadsanpassad hyra. Om du tänkt behålla huset efter att nuvarande hyresgäst flyttat så lär du ändå behöva hålla huset i vettigt skick.
    Jag - en landsbygdstaliban

3. 2009-09-10 16:00
    Svara | #3

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 049 inlägg
    Gillad 123 gånger
    224 bilder
    Vad jag läste så kan pensionärer få typ 3500 eller 4500 i bostadsbidrag. Nu nyttja dom något bidrag för klara av elen fast det var besvärligt för dem att få detta då de inte kunde hänvisa till någon hyra. Därav välkomnade hon en låg hyra för underlätta bidragssökandet.

Min revisor tyckte vi skulle sätta hyran på samma peng som bidraget, men då klarar hon ju inte elen sen...

Rusta upp huset, alltså, jag har ju inte råd... Min far hade viljan att det skulle rivas.

Säg att tanten försvinner så kanske jag ordnar en duschkabin kopplat till handfat avloppet och ja, försöker hyra ut till låg hyra där de får acceptera att det inte är superstandard..

Förövrigt lär de ju backa till en marknadshyra och ta henne till vårdhem isf, anar jag...och då är jag i knipa, troligen lär det ju isf bli betydligt mer krävande hyresgäst som jag får ta in då... osv..

1. är kontrakt åldersbegränsade eller ej?
    2. måste jag skriva ett kontrakt som säger att jag börjar stå för underhållet? eller har jag all rätt att sätta vilka regler som helst?
    Senast redigerad av Yrrol 2009-09-10 16:26

4. 2009-09-10 16:02
    Svara | #4

Damen behöver i praktiken inte oroa sig. Hon är berättigad till kommunalt bostadstillägg för pensionärer, vilket begränsar hennes del av en hyreshöjning högst påtagligt. Bidraget utbetalas med upp till 93 procent av en månadshyra om max 5.000 Skr.

5. 2009-09-10 16:11
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2007
    Stockholm
    138 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Måste du ha huset uthyrt då?
    Låter ju dyrare och krångligare att hyra ut det än att låta det stå tomt.

6. 2009-09-10 16:24
    Svara | #6

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 049 inlägg
    Gillad 123 gånger
    224 bilder
    Johan&Ana skrev Visa original
    Måste du ha huset uthyrt då?
    Låter ju dyrare och krångligare att hyra ut det än att låta det stå tomt.
    revisorn trodde ett tomt hus vore lönsammare... men är ju inte fel att hon värmer upp de å ger intryck på att området är lite bevakat å så om tjuvar smyger runt. hehe, nä men sånt som inte är i bruk förfaller fort.

pluss att jag har inte hjärta att jaga ut henne heller även om hon skulle få det bättre rent standardmässigt. Hennes släkt lär ju hata mig, förvånas inte om tanten dör av omställningsschock också, och då lär jag ju inte bli poppis alls.

Såg förövrigt att det fanns eu-bidrag att få för om man lät gamlingar få bo kvar i hus... fast lär väl inte bli rik av det bidraget dock...

7. 2009-09-10 17:33
    Svara | #7

Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: mar 2007
    42 år
    Gävleborg
    2 875 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 32 gånger
    1 bilder
    Men gör om det hela till varmhyra då, där du står för värmen, men hyran blir där efter. Enklare för henne, går på ett ut för dig, och risken är ju rätt så stor att du får tillbaka pengarna för relativt enkla energisparåtgärder.

Hyreskontrakt förfaller normalt sett inte med mindre än att man säger upp kontraktet.
    Jag - en landsbygdstaliban

8. 2009-09-10 18:18
    Svara | #8

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 049 inlägg
    Gillad 123 gånger
    224 bilder
    Avisst, fattar hon det så lär hon börja värma alla rummen och då lär jag nog gå back så det visslar om det.

Som jag förstår så säger folk att det är meningslöst att byta ut el-element mot nyare sort för drar lika mycket el ändå, och fönster är ingen idé att byta heller för håller inte mer tätt för det... aha, då är det väl bergvärme isf och det är ju inte gratis.. Ja nej, det kändes inte bra alls. hehe

Undra om hon yrde om att de fått en räkning på 4000 i el, vet inte om det var för en månad. Får be en bön att tanten smygvärmde extra eller det var den rostiga vattenpumpen som drog tjuvström före den stanna totalt..
    .Samtidigt vet jag inte, när jag bodde i lägenhet och hade allt uppvärmt med el så var det saftiga räkningar då också.. Vid ett tillfälle hade jag högre elräkning på min villa än vad hon hade, så får inte ihop det riktigt...

Men... Bara för att jag inte är insatt hur varmhyra kan utformas så ska jag ju inte vifta bort förslaget utan får kolla lite närmare på det.

uppskattar era svar.

9. 2009-09-10 19:00
    Svara | #9

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    21 727 inlägg
    Gillad 1 000 gånger
    7 bilder
    Det är så att ett hyreskontrakt löper aldrig på mer än 25 år. Oavsett vad som står i avtalet. Därmed inte sagt att man kan slänga ut hyresgästen efter den tiden, besittningsskyddet finns ändå (om det är tillämpligt). Men det går att förhandla om villkoren när kontraktet löper ut.

Jag vet dock inte vad som händer om man missar att säga upp det till 25 års dagen, om det per automatik löper i ytterligare 25 år, eller om det då går att säga upp direkt.

Jag har fått 25 årssiffran av en advokat, vi har ett liknande problem, med en äldre släkting som bor på liknande villkor (fast hyran är definierad till att motsvara drifts och underhållskostnaden). Men i vårt fall är det vi som försöker behålla avtalet och en släkting som försökt få det upphävt. Så 25 års gränsen har varit ett problem för oss.

10. 2009-09-23 15:47

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 049 inlägg
    Gillad 123 gånger
    224 bilder
    Jag besökte en högt uppsatt inom den bredare bostadsuthyrningsbranchen, han kikade på mitt hyreskontrakt och sa att detta kontrakt var fullt gällande idag (trots 30år gammalt). (herren undrade om jag ville sälja huset, haha)

Visade sig att jag hade läst fel och jag har fullt ansvar för underhållet, ingen chans att tolka på annat vis.

Trots 14år utebliven hyra så kunde jag bara kräva på 2år bakåt.

Jag kunde omförhandla och då höja till marknashyran.

Eller skriva ett rivningskontrakt som då tidsbegränsade kontrakten, eller nåt sånt.

-----

Jag skämdes ju att jag läst fel om underhållet så missade att lirka ut bra svar..

Så jag undrar fortfarande
    * om kontrakt går att häva.
    * hur det funkar att skriva nya kontrakt, måste båda vara villiga?
    * hur funkar det om jag måste sälja, ska jag lyckas hitta köpare som är villig att ta över detta vansinnes kontrakt?

och ja, jag vet inte, jag är helt ställd... jag skulle aldrig ha nämnt att ett kontrakt fanns så funderar på att påstå att jag sett fel eller något... För 4000kr i årshyra och allt underhåll på mig samt tantens rätt att bo där för evigt, det lär dom ju inte vilja förhandla bort..

Men jag kan ju inte klara av det, 4000kr på ett år minus skatter osv, sen behöva laga vattenpumpar och allt vad det är... det går ju bara inte...

Idag var ingen bra dag

11. 2009-09-23 23:10

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    21 727 inlägg
    Gillad 1 000 gånger
    7 bilder
    Yrrol skrev Visa original
    Jag besökte en högt uppsatt inom den bredare bostadsuthyrningsbranchen, han kikade på mitt hyreskontrakt och sa att detta kontrakt var fullt gällande idag (trots 30år gammalt). (herren undrade om jag ville sälja huset, haha)
    Det där med 25 års gränsen tror jag är ganska okänd. Den advokat som upprättade avtalet i vårt fall för nära 30 år sedan kände inte till gränsen. Jag har fått reda på det via en advokat som jag ibland anlitat för min firma, han kan egentligen inte så mycket om hyresrätt.

Men som sagt jag vet inte vad som händer om man inte säger upp avtalet till 25 årsdagen (och vill helst inte veta det).

12. 2009-09-27 15:53

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 049 inlägg
    Gillad 123 gånger
    224 bilder
    hyressumman utgör för år räknat 4000kr och ska avräknas mot amortering på revers
    revers på xx tusen. 4000kr + 1% ska återbetalas i efterhand årligen
    Det gav ju önsketankar om det var möjligt att tolka det som att man har lov att köra +1% på årshyran också? haha. Kanske inte så som det står skrivet men hur är det allmänt när det gäller normala hyreskontrakt? Höjs inte de någon procent lite då och då?

13. 2009-09-27 16:32

Forumgud Medlem: aug 2006
    Västra Götaland
    2 203 inlägg
    Gillad 6 gånger
    7 bilder
    Praxis som jag förstår det är att drar man ett ärende till hyresnämden där man garanterat hamnar om man vill vräka någon pga exempelvis ändrat nyttjande, typ bostad till kontor osv är att man får betala runt 1 årshyra i "skadestånd"

Liknande ämnen

1. Avtal uthyrning av villa.
    av BigGitt i forum Juridik
  2. Pris för tak på liten villa?
    av Becka i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Pris på omläggning av villa tak?
    av linkentuss_ i forum Tak & vind
  4. Olika pris i kontrakt
    av Drillman i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.