Lite bakgrund först:
Min mamma har ett arrendeavtal på en strandnära sommarstugetomt och servitut för väg till tomten, hyran för hela avtalsperioden betalades i en summa när avtalet tecknades (kvitto finns). Avtalet tecknades 1974 och sträcker sig 49 år framåt, till 2023, allt undertecknat och bevittnat och registrerat. Hon har aldrig haft råd att bygga något där och under åren har det bytts ägare till fastigheten. (De ursprungliga ägarna var hennes föräldrar.)
Till saken hör att intill min mammas tomt ligger två andra tomter som när det begav sig tillhörde min mammas systrar, numera deras barn. Tomten närmast mamma är avstyckad, den borte har samma arrendeavtal som min mamma. Bägge är bebyggda med stugor alldeles nära standen som uppenbarligen gick för sig på 70-talet (jag är säker på att de hade bygglov) och tanken var att min mamma skulle bygga på samma nivå som dem på sin arrenderade tomt. Men det blev ju aldrig av och nu är det alltså bara 14 år kvar av arrendet.
Nu är det så att mina kusiner vill sälja sin stuga (på den bortre tomten med samma arrende som ovan beskrivits) och de vill endast sälja den till min mamma och har gett ett mycket lågt pris. Fast då hon är en fattig pensionär hjälper inte det, så vi syskon ska köpa det och ge henne besittningsrätt. MEN. Om jag förstått saken rätt så kan inte arrendeavtalet övergå till henne, utan ett nytt avtal måste tecknas, så...
...jag kontaktade nuvarande fastighetsägaren och bad att få kostnadsförslag på nytt arrendeavtal på den bortre stugtomten och förslag till köpesumma om han ville sälja. Jag sa att mamma kunde tänka sig att säga upp arrendet för sin nuvarande tomt om han var villig att skriva ett nytt för den "nya" tomten med stugan. Då sa han att han ändå aldrig skulle tillåta att min mamma byggde något på "sin" nuvarande tomt, så det spelade ingen roll. Han vill själv köpa stugan som min mamma blivit erbjuden och slippa arrendeavtalet, men kan tänka sig att hyra ut stugan till mamma (inget otalt med oss alltså). Men saken är den att de absolut inte vill sälja till honom, om det inte ordnar sig med arrende eller markköp för min mamma kommer de att riva allt och låta det gå i träda.
Så vad har vi för förhandlingsläge? Kan vi överhuvudtaget förhandla om mammas gamla tomt, övertyga honom att det ligger ett värde i att han slipper det arrendet? Om de andra två stugorna på intilliggande tomter byggts vid stranden, borde inte mamma också kunna (hypotetiskt) göra det? Det skulle se verkligt underligt ut i landskapet om man byggde en stuga som inte gick i linje med de andra.
Och kan man överlåta ett arrendeavtal (den "nya" stugan med tomt)?? Det var ju trots allt mamma och hennes systrar som en gång i tiden avsågs ha de här tomterna, kanske det finns någon klausul om överlåtelse till släkting?
Vad har man för rättigheter när det gäller köp av stuga på arrenderad mark?
När arrendena går 2023, går de automatiskt över till fastighetsägaren då?
Lång text och många frågor... vi vill verkligen att mamma ska få komma tillbaka dit och helst få sin systers stuga. Alla råd och tips mottages tacksamt!