Svara Nytt ämne
  1. 2009-02-17 16:26
    Svara | #1

frufridells avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2008
    Sörmland
    207 inlägg

14 bilder

Hur/var kollar jag vem som är lagfaren ägare?

Är i behov av att (snabbt!) undersöka vem som äger en viss fastighet, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Ringde Tingsrätten och kommunen, men naturligtvis var telefontiden över! Kollade på lantmäteriets hemsida och det verkar vara oerhört krångligt att söka info där, först måste man nämligen skicka in en ansökan för att bli godkänd!

Ngn som har en idé?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-02-17 16:33
    Svara | #2

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Jag tror att lantmäteriet svarar på frågan direkt per telefon om du ringer imorgon. Även din bank kan göra den servicen åt dig (fast då tror jag att de vill veta varför, och om det inte gäller en affär där de kan få låna ut, så tror jag inte de ställer upp).

Om det är mer bråttom än så, så kanske "villavardet.se" funkar. Där kan man gratis se alla försäljningar i ett område. De har även en ganska billig betaltjänst där man får mer info, vet inte om namnen dyker upp också i så fall. Har bara provat deras gratistjänst.

Annars så har mäklarna direktuppkoppling mot lantmäteriet, om det måste ske nu i kväll så kanske du kan hitta ngn mäklare som svarar i telefon och som ev. är villig att kolla åt dig mot ersättning.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-02-17 21:08
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: apr 2007
    Skåne
    82 inlägg

1 bilder
    Gäller det Skåne kan man se det gratis på Sydsvenskans hemsida: http://lagfarter.sydsvenskan.se/, och kanske andra tidningar har liknande service?

Annars har vi fått det (precis som hempularen skriver) via banken (vilka i sin tur fick det från lantmäteriet). Vi fick det gratis, men vi har bra kontakter där så jag vet inte om det är standard.

Lite OT, men när vi skulle köpa hus köpte vi också info om fastigheten via lantmäteriets hemsida vilket gick att få direkt till mailen och vi fick info om inteckningar, taxeringsvärde och ganska mkt annan info. Konstigt nog fick vi dock ingen info om ägarna vilket jag hade förväntat mig, så det var efter det i fick hjälp av banken.

Liknande ämnen

1. Hur kollar vi termostaten i kyl/frys?
    av Byggare Sonja i forum Kök
  2. Hur kollar man kvaliteten på sotningen?
    av fredand44 i forum Byggnadsvård
  3. Ni som kollar på Timmerhus...
    av Lello i forum Lösvirke & timmerhus
  4. Hur kollar man upp entrepenörerna?
    av DerniZ i forum Referenser hantverkare & entreprenörer
  5. Smållandsvilla ägare/blivande ägare
    av ImoMama i forum Hustillverkare