Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Värmland

Lurad, vedpannan reparerad med svets!

Bytte keramikinsatsen i min vedpanna idag.
    Upptäckte att föregående ägare har svetsat pannan invändigt i inre vänstra hörnet, förmodligen p.g.a vattenläckage, dessutom fult gjort. Fick inte nån info om detta vid köpet i December 2007, .d.v.s knappt ett år sedan.
    Pannan är från 2001 så den är bara 7 år gammal så den borde ha många år kvar än.

Första gången jag äger ett hus, kan inte mycket om såna här saker, men tycker det borde falla in under "dolda fel". Vad kan man göra, vem ska jag kontakta?
    Vad säger försäkringsbolaget om såna här saker.

2.    länk #2
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Om pannan funkar som den skall så tror jag du kan glömma det.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Nov 2003

lurad på vad? Du har köpt en gammal fungerande panna och det är väl ingen fel på den än? En full svets kan inte falla in under dolda fel.
    gaia

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Uppsala
    Blogginlägg: 8

Det måste vara fel på det för ett dolt fel. att det är fult kvalificerar inte in...

5.    länk #5

Nja, missuppfatta mig inte, det är inte att det är fult som gör mig "irriterad".
    Om pannan hade varit 20-30 år gammal skulle jag inte säga något, då är det ganska normalt att det rostat hål, men den är 7 år vilket inte är speciellt mycket. Tycker det vore rimligt att jag skulle blivit informerad om det iallafall.
    Eftersom pannbyte är dyra grejer så påverkar det ju bl.a. prisnivån vid budgivning om den är i gott skick eller halvtaskigt reparerad.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: kronoberg

Även om svetsen ser ful ut kan den vara helt ok ändå. Detta är inget dolt fel då pannan är fungerande

Kostar inte många hundralappar att svetsa om den heller.

7.    länk #7

Nej, det kostar ingenting förutom elektroder, jag är fullt svetskunnig själv.
    Men det kan knappast ses som normalt för en 7 år gammal panna att vara svetsad hur som helst.

8.    länk #8

Nej att den bara är 7 år låter lite klent. Kan dock vara en svetsfog som från början varit för dålig alternativt har han kokat den. Dock låter båda svaren lite otroliga. Men tyvär så har där varit en spricka.

Om jag varit i din sits och kännt mig osäker så hade jag slipat ner svetsfogen. Och helt enkelt bara fixat den.

Men som sagt vet saker som har gått sönder bra mycke tidigare som ska hålla bra mycke längre så helt ovanligt är det inte.

Edit:: När du menar hur som helst. Har du kort på hur det ser ut. är det en 2 cm lång spricka eller hur är den lagad?

9.    länk #9

Blev tyvärr blev det lite syftningsfel i mitt förra inlägg.
    Menade snarare att "hur som helst kan det inte vara normalt att den är svetsad", ursäkta för det.

Den är svetsad hela vägen uppifrån och ner längst in i vänstra hörnet i eldstaden, kan det vara totalt c:a 70 cm.

Här är en bild på det jag kom åt, just där är det rejält pålagt, på andra ställen verkar det nästa ha bränt igenom.

http://www.geting.se/viewimage.php?i...4599-svets.JPG

10.    länk #10

Var inte så grant.

Instalerades pannan ny i huset? Med tanka på sprickans storlek så har den antingen frysit eller kokat sönder. (Svårt att svara på.)

11.    länk #11

Ska vara nyinstallerad 2001 enl. uppgift.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005

Vad är det du vill få ut av att "kontakta någon".. Vill du få den snyggare svetsad eller vill du få ut en ny panna eller försöka få pengar tillbaka på köpet?

För MIG låter det inte vidare troligt att du kommer någe vart med detta.. Du har en väl fungerande panna fast med en liten ful svetsfog i!?

Du får fråga förra ägaren så att de inte har reparerat kylskåpet, spisen, frysen , tvättmaskinen osv osv oxo Har du tur så kan du ju tjäna en hacka... =/

Inte lätt att sälja hus i dagens läge om man inte äns får ha lagade saker i hemmet..

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Inloggad
    Det är väl så att den reparerats och till att börja med; Varför inte fråga tidigare ägare om orsaken och vem som gjort det, dvs är det som en reklamation av pannan att det varit läckage, finns annan orsak och man tagit hjälp av en firma med som bör ha rätt kvalifikation att åtgärda fel eller har ägaren själv gjort det.
    Finns det någon dokument eller faktura som du kan få ta del av om det skulle uppstå problem framöver.
    Det vi ser är en svetsfog, men saknar all relevant information hur den kommit dit och varför. Så åter till orsak och verkan, varför det svetsats.

14.    länk #14
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Du kan börja med att kolla hur lång är garantitid på din panna. Oftast är det 5 år men kan vara längre ...?. Tror inte att det utlövas längre livstider än 10 år på svetsade pannor om man överhuvud nämner det i några instruktioner.

Det var väl inte så lätt att bara ta en bild där inne så är det nog ännu svårare att svetsa snyggt i en hörn längst in - inte lätt att komma åt. Våre intressant att veta varför den sprack och vad det är för fabrikat på pannan?
    gaia

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Klaga för klagandets skull?

Mysko tråd, den här!
    Allt fungerar som det skall. Och det är väl bra, eller........

Staffan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson