Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Ålder: 33
    Län: Dalarnas

Om du tänker byta ut pannan så kan ju jag ta hand om den gamla........

2.    länk #17
    Cheesuss avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Dalarna

Sen är det helt omöjligt att få det klassat som "dolt fel". Dolda fel är sådana fel som du inte kunnat se själv och undersökningsplikten går väldigt långt. "Felet" hade du ju lätt sett om du öppnat pannan och kollat in?

Sen om svetsen är ful spelar väl ingen roll? Det är väl inte första stället som man sitter och tittar på hur finishen är?
    Funkar pannan så får du vara nöjd. Går den sönder så får du nog stå för den själv. Trots allt är det en 7 år gammal sak även om man räknar uppåt 30 års livslängd så kan knappast förra ägaren vara skyldig dig en panna.

Eller om du inte kan leva med en ful fungerande svets får du göra om den själv. Jag kan garantera att det inte är ett roligt jobb att svetsa inuti en panna. Har gjort det själv en gång och jag gör inte om det!
    Don´t Worry-Be Happy.....Jajamen. Nu börjar snart det roliga! Följ utvecklingen på Viksbergs Gård under övriga diskussioner!

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se

3.    länk #18
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Jag kan garantera att det inte är ett roligt jobb att svetsa inuti en panna. Har gjort det själv en gång och jag gör inte om det!
    då gissade jag rätt att det är en mycket svår uppgift att svetsa där inne .. ska aldrig ens försöka
    gaia

4.    länk #19
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Jag kan garantera att det inte är ett roligt jobb att svetsa inuti en panna. Har gjort det själv en gång och jag gör inte om det!
    Är det ditt gamla hus månne?

5.    länk #20
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Svetsade min egen panna och det såg mycket värre ut än detta, tätt blev det heller inte Pannor håller inte för evigt och plåtpannor kan hålla så kort tid som 5 år om man har otur.

Om det är tätt och fungerar ser jag ingen anledning till oro.

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Värmland

Öhh, som jag poängterade tidigare så är det inte fulheten i sig som är grejen.
    Ska försöka förklara mitt synsätt, sen får väl ni som mest verkar vilja komma med spydiga kommentarer säga ert.
    När man köper ett hus så gör man ju en bedömning hur mycket det är värt som helhet, om allt är 30 år gammalt så är ju huset mindre värt som helhet.
    Och eftersom pannan är c:a 10 gånger dyrare att byta än t.ex ett kylskåp så är det ju klar att skicket spelar roll på vad man är beredd att betala för ett hus. eller betalar ni glatt dyra pengar för skrot?

Och nej, det är inte jätteenkelt att se, den största "klumpen" är dold av keramiken och det övriga av ett lager tjära som jag borstat bort nu.

7.    länk #22
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: kronoberg

Här är mitt synsätt. Pannan är 7 år gammal och har en lagning. för mig kanske detta hade gjort 1000kr på husets pris. om nu inte pannan var det dyra. (Huset köptes för under 50 000)

Med tanke på att pannan verkar helt funktionsduglig så skulle jag inte brytt mig mer än att det verkar konstigt att den är lagad. Kan inte se att säljaren har lurat dig. Menar pannan verkar ju helt duglig och verkar ju funka som den ska. Hade ja stått som säljare och en köpare hade anklagat för lura när det gäller en 7 år gammal panna hade jag personligen blivit förolämpad.

8.    länk #23
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Uppsala
    Blogginlägg: 8

Ska vara nyinstallerad 2001 enl. uppgift.
    Jag ha rläst om ett lite sjukt fall där en säljare upgett oljepanna nyinstallerad tyo 1990 (eller vad de tnu var). Efter köp framgick det att pannan var env begagnad som byggts på 60 talet men den INSTALLERADES 1990. Han hade inte begått något fel........

....så kan de va....

9.    länk #24
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005

När man köper ett hus så gör man ju en bedömning hur mycket det är värt som helhet, om allt är 30 år gammalt så är ju huset mindre värt som helhet.
    Och eftersom pannan är c:a 10 gånger dyrare att byta än t.ex ett kylskåp så är det ju klar att skicket spelar roll på vad man är beredd att betala för ett hus. eller betalar ni glatt dyra pengar för skrot?

Och nej, det är inte jätteenkelt att se, den största "klumpen" är dold av keramiken och det övriga av ett lager tjära som jag borstat bort nu.
    Förstår inte ditt påstående med att pannan är "skrot" för att den är lagad...
    Var istället glad för att den pajjade när föregående ägare hade pannan så att du slapp laga den..

OM man bytt kompressor på ditt kylskåp.. är det skrot då oxo?

OM du inte hade sett lagningen i din panna.. dvs du hade använt den 10år till tills du byter, och DÅ ser att det var en lagning i den.. Hur hade du resonerat då?

10.    länk #25
    Cheesuss avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Dalarna

Lars: Jag ska försöka att inte vara spydig, det är absolut inte min intention!

Du har fel synsätt angående husets värde. Du kan inte räkna att allt blir mindre värt. Det är ju bara att titta på vad hus i vissa lägen i landet går för. Det är inte huset i sig som har värdet utan möjligheten att bo just där.

En panna kostar lika mycket att köpa i Stockholm som i en förort till Junsele eller liknande. Men för vad huset i Stockholm kostar kan du köpa hela Junsele.

Funkar pannan och huset blir varmt så förstår jag faktiskt ärligt talat inte vad det är som är fel? Det skulle inte förvåna mig om det är så att den dagen pannan drar sin sista suck är det inte det svetsade området som har gett sig utan plåten runtom.

Pannan jag svetsade i tillhörde min farsgubbe....som tokeldat i 30 år i den. Svetsen höll men snart brakade plåten bredvid sönder och då blev det en ny panna.

Egor V25. Fick faktiskt tag på en helt ny från CTC som såg exakt ut som den trettio år gamla. Varenda anslutning.

Det jag skulle oroa mig mest över är skitjobbet den dag du ska byta panna. Vi baxade ner den nya för en källartrapp.

Var nöjd och glad över ditt nya hus och låt inte en sådan här sak ta bort nöjet för dig!
    Don´t Worry-Be Happy.....Jajamen. Nu börjar snart det roliga! Följ utvecklingen på Viksbergs Gård under övriga diskussioner!

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se

11.    länk #26
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Jag ser heller inget problem med att pannan är lagad.
    Finns säkert massa ställen på huset som är sämre lagade och dolda med spackel och tapet.

Det är svårt att laga inne i en panna, inte konstigt om svetsen blir ful. Det viktiga är att det blir ordentlig genombränt och håller.
    Om pannan gått utan laddomat är sprickor inget att föundras över, det händer titt som tätt.

Calmar Pannan lämnar för övrigt 4 års garanti, Baxi och Effecta lämnar 5 år.

Mvh

12.    länk #27
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Bytte keramikinsatsen i min vedpanna idag.
    Upptäckte att föregående ägare har svetsat pannan invändigt i inre vänstra hörnet, förmodligen p.g.a vattenläckage, dessutom fult gjort. Fick inte nån info om detta vid köpet i December 2007, .d.v.s knappt ett år sedan.
    Pannan är från 2001 så den är bara 7 år gammal så den borde ha många år kvar än.

Första gången jag äger ett hus, kan inte mycket om såna här saker, men tycker det borde falla in under "dolda fel". Vad kan man göra, vem ska jag kontakta?
    Vad säger försäkringsbolaget om såna här saker.
    För att det skall vara ett dolt fel så skall felet inte gå att upptäcka vid en besiktning (vet inte hur det är med fallet här - men där kan det kvala in) och sedan skall det inet "kunna förväntas av ålder och skick"

Det du kan begära i ersättning är den skdad du lider, elelr den kostnad som det kräver för att rätta till felet tillräckligt bra.

i det här fallet så funkar pannan som jag har förstått det så felets värde torde väl vara 0 kronor !?

Det finns ingenstans angivet att allt som det inte sägs något om skall vara olagat ?!
    Man har som säljare ingen plikt att nämna varenda detaljs som det gjortn ngt åt under alla år man har bott där...

OM pannan nu skulle gå sönder, och du kan leda det till den "fula" svetsningen - DÅ kanske du skulle kunna ha ett case - där du då får kräva ägaren på en ny panna/reparation -minus åldersavdrag. Men då måste du argumentera att pannan skulle varit installerat 2001 - och att en panna förväntas då att funka i minst xxx år (troligen är det 5 år som är en "juridisk" gräns eftersom garantin förfaller då ??) - alternativt så får du hitta något företag/professor som gjort ngn undersökning om pannors genomsnittslängd eller ngt - och att dra en sådan sak inför rätten (om man kommer så långt) känns ganska långsökt eller !?!?

Det jag skulle gjort om jag vore du är att kontakta säljaren och höra om han vet ngt om reparationen - det kanske tom är så att företaget han köpte pannan av har gjort denna utan hans vetskap!?!
    Det stora frågan är förstås om svetsen håller - där får du i så fall konsultera ngn expert...
    Alla utgifter i en sådan utredning får du förstås stå för själv - och om du har möjlighet så kan du kanske kräva in dessa i slutändan om du får ett case is.f.

/K

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson