Svara Nytt ämne
  1. 2008-11-12 21:25
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2006
    86 inlägg

7 bilder

Delad brunn

Hej!

Har inte varit så aktiv på forumet sedan jag fick vedanläggningen klar men jag tänkte nu passa på att ställa några intressanta frågor om delad brun och kanske ge en liten provkarta på hur ett gäng grannar kan trassla till det för sig

Jag och min fru köpte för snart två år sedan ett hus med enskilt VA för två år sedan. Vid köpet blev vi informerade om att fem grannfastigheter får sitt vatten från , numera, vår brun. Inga servitut existerar, detta har vi även själva kollat.

Upplägget är att de fem grannarna får vatten mot en låg årsavgift som motsvarar driftkostnaden för anläggningen. Motprestationen från grannarna är att vi alla delar på underhåll och ev nyinvestering i anläggning.

I anläggningen så ingår en radonavskiljare av modell äldre. Efter tillträdet så renoverade vi luftningspump men anläggningen vägrade fungera i mer än typ 12 timmar i sträck. Efter att vattnet sinat för femte gången när jag stod i duschen så fick jag spel och rev isär hela radonavsklijaren och gjorde rent varenda komponent. Tog mig ungefär 40 arbetstimmar och jag kan numera räkna mig till de relativt få som vet alldeles för mycket om hur en gammal Libradon avskiljare funkar. Nåväl: sedan dess har allt funkat i 1,5 år utan problem men häromdagen så packade anläggningen ihop.

Problement jag nu står inför är att jag inte är så sugen att hålla igång den här uttjänta skräpet längre och jag/vi behöver investera i en ny avskiljare.

Till saken hör att det bland grannarna cirkulerar ett gammalt avtal på ett servitut som dock aldrig har registrerats. Dock verkar några tro att detta är giltigt. Det är mycket underligt upplagt då det står att mina fem grannar har rätt att få vatten för en specificerad summa per år.

Då kommer vi till frågorna:

1: Har detta papper som någon har skrivit något som helst värde? Det är undertecknat av en tidigare ägare men rimligen bör väl det ha förfallit när dom sålde?

2: Vems är den befintliga anläggningen? Själv anser jag att det är själklart min pga att vi har köpt huset med alla inventarier och det inte finns någon gemensamhetsanläggning eller servitut.'

3: Om jag skulle erbjuda mina grannar servitut, vad är rimlig ersättning?

4: Om servitut blir aktuellt så antar jag att det måste skapas en gemsamhetsanläggning.? Är dock inte så pigg på upplägget att ha den i mitt hus... Ideer?

Som tur är så finns det gott om vatten i brunnen. Sex hushåll och flera pooler och den har aldrig sinat...

Så här rörigt kan det bli när alla alltid tar den snabba enkla vägen ut ur ett problem, fö så ligger det nära tillhands att göra det en gång till, fixa till anläggningen så den funkar 10 år till, sedan är vi kanske på nedräkning för kommunalt VA fast då kommer alla att gnälla om hur dyrt det blir och hur vansinigt bra det var med eget vatten

Det finns mer virrigheter, min slamtank ligger av någon konstig anledning på grannens tomt och vi har inget servitut för vår gemensamma infiltration. Nåväl, ett problem itaget!

Alla synpunkter mottages tacksamt, även från ev grannar...

Mvh Ulf

2. 2008-11-14 20:33
    Svara | #2

Cheesuss avatar
    Senior medlem Medlem: sep 2005
    Dalarna
    1 148 inlägg
    Gillad 5 gånger
    27 bilder
    Vi har precis samma sak på vår gård. För att komplicera det än mer så ligger numera gårdsbrunnen på annans mark efter avstyckningen som gjordes vid vårt köp. VI har dock servitut på brunnen och vi säljer vattnet till grannarna.

Nu hade vi tur så brunnen brakade ihop 4 månader innan vi tog över vilket kostade förra ägarna omkring 90.000 i nyborrning osv . Väääldigt djupt. Men vatten finns i obegränsad mängd.

Jag är inte så intresserad av de där pengarna från grannarna för förbrukat volym. Gamle ägaren av vår gård krävde vattenmätare och gick runt och läste av en gång om året och skickade räkning.....suck. Orka hålla på så?

Men jag vill ha ett avtal om att vi som nyttjar brunnen delar kostnaden den dagen något händer. Bättre för mig men troligtvis sämre för dem.
    Jag bryr mig inte det minsta om själva elräkningen för driften, den struntsumman tål jag nog. Men jag har ingen lust att själv stå för en borrning om det skulle behövas! Eller byte av pump och andra kostnader.
    Don´t Worry-Be Happy.....Jajamen. Nu börjar snart det roliga! Följ utvecklingen på Viksbergs Gård under övriga diskussioner!

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se

3. 2008-11-19 19:59
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: aug 2006
    86 inlägg

7 bilder
    Hej!
    Intressant att det finns fler som befinner sig i en liknande situation.
    Elförbrukningen för vår del för sänkpump och radonavskiljare ligger på runt 5000kWh/år så jag vill nog plocka av grannarna en slant per år. Förbrukningen kommer troligen att minska dramatiskt om/när vi går över till en modernare avskiljare.
    Mvh Ulf

4. 2008-11-20 11:59
    Svara | #4

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 270 inlägg
    Gillad 1 272 gånger
    501 bilder
    Cheesus:
    En sådan här sak kan man ju krångla till hur mycket som helst med samfälligheter osv, men jag skulle vilja föreslå följande:

Du har redan investerat ca 100 000 i brunnen när du köpte gården (kostnaden som förre ägaren hade avspeglade sig troligen i priset), låt oss säga att det kostar dej 5000 (5%) i ränta per år. Lägg till ytterligare 5% för avskrivning och elen.

Totalt kostar brunnen dej alltså 10 000 per år. Fördela denna summa jämnt mellan dej själv och grannarna i form av en fast årlig vattenavgift.

När brunnen havererar nästa gång tar du ett lån till ca 5% ränta, reparerar brunnen och fortsätter på samma sätt, ev med någon justering för ränteläget.
    Senast redigerad av mycke_nu 2008-11-20 12:01 Anledning: Stavar som en kratta
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

5. 2008-11-20 15:08
    Svara | #5

Medlem: okt 2007
    Västra Götalands
    5 923 inlägg
    Gillad 166 gånger
    102 bilder
    uaj64 skrev Visa original

1: Har detta papper som någon har skrivit något som helst värde? Det är undertecknat av en tidigare ägare men rimligen bör väl det ha förfallit när dom sålde?
    Kände du till det när du köpte huset? Borde du ha känt till det? Sa mäklaren något om något avtal, skrifltigt eller muntligt?

Är avtalet mellan fastigheterna eller mellan förre ägaren och dina grannar?

4: Om servitut blir aktuellt så antar jag att det måste skapas en gemsamhetsanläggning.? Är dock inte så pigg på upplägget att ha den i mitt hus... Ideer?
    Det tror jag inte skall behövas.

Själv har jag ett avtal med grannen om att hon skall förse mig med *kommunalt* vatten. Tydligen villkor för hennes bygge. Men det är inte ett servitut, utan det står bara att hon är skyldig att informera nästa ägare.

Liknande ämnen

1. Delad brunn ?
    av Berra L i forum Juridik
  2. Gammal brunn? se bild. Krav på brunn?
    av Danielmalmö i forum Badrum
  3. Anlägga avlopp / Borra brunn eller Gräva Brunn
    av magnus82 i forum Vatten & avlopp
  4. delad byggnad
    av warnerfjord i forum Bygglov
  5. Delad brunn
    av Yvonne i forum Vatten & avlopp