O
olofh: Äh. Hittade lyfte rester från möss så bytt ändå.
1 svar · 1,9k läst
·
Sutterängvillan
Sutterängvillan: jag har en matkällare under källaren (när man är i källaren finns ytterligare en trapp ner till just matkällaren) som har sitt tak under vår entretrappa. Vi har nyligen bilat bort cementtrappan och vill nu bygga en i trä. Men där cementtrappan stått har dom lagt isolering och nån plastduk och singel/sten uppepå och det sticker upp 2 ventilationsrör från taket. Jag undrar om det
0 svar · 1,6k läst
·
F
Fixerskan: Det finns en “mögelstopp” längst ner i varje fack. Råsponten slutar sedan dikt an mot ovansidan av tegelväggen, det finns ingen springa längst ner som kan ha kontakt med takfoten. Så ökad takfotsventilaton måste bestå i fler mögelstoppers, om det nu behövs.
9 svar · 2,9k läst
Rabbithole
Rabbithole: Gör en tjock mellanvägg och fyll med isolering. Plast behöver du inte där. Men plast i ytterväggen såklart.
3 svar · 706 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Varför inte isolera hönshuset i stället :)
2 svar · 1,1k läst
S
senmathal: [citat] Anropar Mikael i denna urgamla tråd :) Har det fungerat bra med att låta panelen sticka upp så där utan stöd mellan takstolarna? Håller på med ett garage och tänker ha en öppen takfot med panelen ända upp så där. Sitter det en lockstöt på utsidan som ribben går emot? Det skulle ju förenkla en del om man slapp fylla mellan takstolarna. Är det en luftspalt mellan råspont
15 svar · 48,9k läst
·
A
antstein: Ah, en liten tankevurpa från min sida. Då skippar jag salningen och fortsätter som planerat! Tack för svar.
2 svar · 3,0k läst
S
shadowfire: [citat] Jag kan bara svara för min egen krypgrund, men jag har en sorptionsavfuktare som håller grunden torr och fin. Skruvade cellplast som blindbotten (100 mm skivor, skruvade med 120mm skruv och bricka) och lade glasfiberullen direkt ovanpå, mellan bjälkarna. Ljust och fint i krypgrunden och än så länge inga spår av möss eller annat. Är väl 7,5 år sedan jag skruvade upp de första
18 svar · 44,7k läst
·
J
JensHaglof: Ok! Tack för svar! Så då måste jag ha både in och utblås då? Räcker det med ett hål eller måste jag göra en bredare öppning? Vad skulle du rekommendera? Djup på luftspalt? Storlek på öppning?
2 svar · 2,7k läst
R
rävlyan: Går trumman då genom ett kallutrymme får du isolera den , om den inte går kontinuerligt så det finns ett drag hela tiden , blir det mycket fukt så kan den bli kondens i trumman ändå och rinna ner
3 svar · 1,6k läst
A
Arresthlm: [citat] Har ingång utifrån idag, en stor lucka i fasaden (enplansvilla). Tänkte fixa access inifrån när det finns något att gå upp till Tack, ska räkna lite på kostnad - är väl inte helt gratis att regla upp till cc 600 så slipper man det kan det gå på ett ut.
21 svar · 17,7k läst
·
J
justusandersson: Utrymmen som inte är kontinuerligt uppvärmda på vintern bör inte ha plast på väggarnas insida. Skälet till det är att det i perioder kommer att vara kallare inne än ute och att man då riskerar kondens inne i väggen. Använd istället en sk variabel ångbroms.
15 svar · 5,1k läst
D
Daniel Kron: [citat] Jag tänker göra nåt liknande som första åtgärd. Har du märkt någon positiv effekt med sänkt fuktighet?
8 svar · 4,7k läst
P
Pappa1986: [citat] Här en kompis som körde hela våningen med råspont-väggar stabilt som fan men han ångrade sig att han inte körde på osv istället. Mest pga tiden
24 svar · 13,6k läst
·
S
Strandh86: Har en bastudörr i glas i badrummet på mitt fritidshus som jag på något sätt behöver isolera under vintern. Tanken är att köra underhållsvärme i badrumsdelen som har golvvärme och låta bastudelen stå kall. Är det någon här som har förslag på en smart lösning för att få till det? Blir det att skära till cellplast i samma mått som dörrkarmen eller finns det eventuellt något
0 svar · 2,7k läst
A
abel48: Ok. Tänkte jag lägger vindpapp mot betongen och över glipan i mellan trossbotten så de inte blåser in kall luft i isoleringen. Eller är de bättre o täta med fogskum? Mvh Anders
4 svar · 1,7k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Mitt hus är uppbyggt på samma sätt, fast med asfaboard bakom teglet. Vi kommer riva teglet, regla med 45+ isolering och sedan en 100 mm fasadskiva + panel. På insidan blir det som du tänkt, vi river väggboarden och reglar ut 45 + isolering och ny el. Sen osb och gips på det :)
4 svar · 1,2k läst
M
Micsod: Luften tas utifrån så temperaturen på den varierar... Rören är korta ca 50 cm
2 svar · 780 läst
H
hempularen: Har du möjligen råkat skriva i fel tråd?
8 svar · 1,9k läst
J
Jonas Davidsson: Hej Ska försöka förklara mitt vindproblem. Har ett påväxt på kallvind samt 2 av snedtaken (har en annan tråd kring isolering av dessa). Det är det vanliga, man har tillägssisolerat, slutat elda, och ingen ångspärr upp mot vinden. Huset är från -29 med 1,5 plan samt källlare. Vi har sen vi flyttat in för tre år sen satt in frånluftsventilation på alla våtutrymmen. Innan var det
0 svar · 2,2k läst
·
S
svartpensionar: Hej Claes och tack för ditt svar! Med ditt svar och med annan input i beaktning så lutar det nu åt att riva bort befintligt spån och torv, sätta en regel till på takstolarna så att jag får lite mer djup och sedan sätta iCell-skivor 145 + 45 mm mot yttre råsponten, innanför den en ångbroms av något slag (troligtvis ingen plastfolie då det verkar farligt att göra det heltätt?) och
2 svar · 3,7k läst
N
nmeden: Inifrån kattvinden (dels ner mot takfoten och dels upp i snedtaket)
4 svar · 1,8k läst
L
Lukas Levin: Tack! Man vill inte bygga in problem i framtiden. Uppskattar hjälpen oerhört!
4 svar · 2,6k läst
·
G
GHP: Mitt problem blir utöver fuktproblematiken som du själv nämner (och går att undvika genom lite tankemöda) så blir mitt ganska trånga hus ännu trängre med 50-80 mm invändig isolering. Annars är det en tanke. Framför allt så är det panelen som ska bytas och då förefaller det enklast att isolera utsida.
33 svar · 5,7k läst
A
AskeHolst: Kan hålla med om att det inte är fullt så jämn känsla på Ursa. Det som stör mig mer är förpackningarna, jag haft ett flertal paket som öppnade sig i änden när jag flyttade på dom. Påverkar ju inte isoleringsförmågan, men det är opraktiskt med öppna paket.
6 svar · 10,7k läst
B
Bert19: [citat] Det fanns i mitt också efter en vattenläcka, skurade med grönsåpa vilket gav ett utmärkt resultat.
5 svar · 3,6k läst
M
Metroid: [citat] Ingen som har ett bra förslag? Asfaltboard? Någon diffusionsöppen plast? Osb-skiva?
5 svar · 4,7k läst
·
D
Daniel 109: Jag har ett liknande hus. Jag har bytt taket i år. Där la jag en fuktspärr, sedan byggdes takstolarna på 195mm med isolering, vindduk, läkt för luftspalt, spont, papp, tegel. Taket är numera byggt som ett modernt hus. Vinden kommer att bli varm. Ytterväggarna har jag inte gjort något åt än, men planen är att lägga en fuktspärr på utsidan av timmerstommen och sedan lägga 2*95mm med
1 svar · 2,1k läst
W
witten: [citat] Det är nog ingen fel med ångbroms men jag skulle välja (och har valt) plastfolie i det här fallet. Det finns ju ingen fukt man vill släppa igenom. Jag tycker att ångbromsar mer hör hemma i våtrumsytterväggar, sommarstugeväggar och extremt välisolerade konstruktioner i tex passivhus. Lufttäthet är dock långt mycket viktigare än valet av ångspärr.
14 svar · 5,7k läst
·
G
guggen: Eller köp en skiva träfiberskiva (Woody, pavaflex etc) o tryck dit med vindpapp mot yttervägg.
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.