GomorronYxskaft
GomorronYxskaft: Hittade inget bättre foto men här ser man lite utifrån
2 svar · 3,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Nej, där skall naturligvis vara isolerat! Men det kräs en särskilt brandsäker typ av isolering runt skorstenen, så det är nog därför de lämnat ett mellanrum till konstruktionen i övrigt. Se t.ex. https://www.bauhaus.se/brandisolering-isover-30x600x10500mm-6-3m-paket.html?gclid=Cj0KCQiAoo7gBRDuARIsANeJKUYDtlcx7IT1J4ABoBYodAR9niX5FhaOU0BSDN786U4oe77NaFXED_QaAvEUEALw_wcB En liknande
1 svar · 4,6k läst
·
M
Murdoc12: Konstruktionen är helt i trä. Det skulle kunna vara dörrkarmen men det känns som kylan avtar från taket och nedåt. Skulle det vara dörrkarmen skulle det väl vara där det är som kallast. Om det är luftläckage. Skulle det gå att se detta med rökstav?
5 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Om du vill ha användbara svar måste du redovisa mer kring husets konstruktion. Hur ser ytterväggen ut, vad finns under betongplattan. Att titta under köksskåpen ingår nog i en normal undersökningsplikt. Jag tror ingen besiktningsman skulle låta bli att göra det.
1 svar · 2,7k läst
·
O
Originalet: Det får nog bli så, små läkt som man klämmer fast vindpappen med runt om och skjuter fast. Så får man va noga helt enkelt med tätheten. Tack för tipsen
11 svar · 4,3k läst
·
Mathew 82
Mathew 82: Hej Är det någon som vet hur man ska göra med luftspalten vid skorstenen. Ska man avsluta med masoniten där osb skivan börjar med några cm överlapp?
0 svar · 3,9k läst
·
S
Sintei: Tack alla för svaren. Älskar forumet och hur snabbt man kan få hjälp med sina funderingar. Väggen är angränsande till vardagsrum och övrig boarea är längre bort i ett L-hus. Jag kommer att sätta OSB ovanpå gipset. Sedan ett lager gips på det. Innan denna väggen kommer en baffelvägg sättas upp mellan 20-50cm djup med lös isolering. Den väggen kommer även den vara stum med 2
8 svar · 2,3k läst
·
D
digg75: Skulle behöva komma fram till exakt vilken isolering man använt sig utav när man gjorde min övervåning. Byggaren har gått i konkurs och svar därifrån är uteslutna. Jobbet gjordes 2014 och det jag har att gå på är byggarens följesedel samt egenkontroll av isolerings jobbet. På egenkontrollen står det på tekniska spec. Insulsafe, vilket är ett Isover material som jag förstått
0 svar · 736 läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Tack. Tänkte inte på det..Har plåt och sax själv.
2 svar · 758 läst
M
Micc: Lyssnade med en väldigt seriös snickare. Han har jobbat väldigt mycket med Paroc solid tidigare och numera mest med Rock Wool Flexibatts. Märker ingen skillnad säger han. Tillverkad i Skövde står det på etiketten, så jag köpte den när Byggmax öppnade ny butik i Stenungsund i fredags. 25 % rabatt på hela sortimentet gjorde 8 600 kr för mig:D. Köpte reglar, råspontluckor o en massa
5 svar · 12,3k läst
J
jojo123: Sätt mineriten som det går , så det blir en luftspalt mellan den och teglet , då blir det kanske en liten vandring av luft som kyler ytterligare , annars kloss mot teglet och lite stenull mellan , runt röret lämpligt med stenull , samma som förut , då röret blir bra varmt
3 svar · 3,9k läst
·
Asbesträdd
Asbesträdd: [citat] Ja det var ett väldigt bra sätt :)
5 svar · 2,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det räcker att klämma fast dom med glesen och takduken, bara dom inte blåser bort innan du fäster gles. 50mm blir nog utmärkt.
3 svar · 1,4k läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Jag har liknande frågeställning.. Ska isolera med hampa, och då häller man ju i isoleringen i utrymmet mellan luftspalten och den valda duken som är förstärkt med den blivande innerpanelen. Jag tänker mej om man gör detta med max en bredd av den duk man har valt så borde man kunna krafsa runt och slippa luftfickor. Men sen kommer man ju upp till nock och man vill kunna fylla utan att
13 svar · 5,3k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] [citat] Problemet är ju att om jag inte får ner isoleringsskivor, så lära jag inte kunna sätta en folie heller :( Annars hade det varit noll problem.
23 svar · 2,0k läst
Jojx81
Jojx81: [citat] Jag har ett FTX och tänkte ha tillluft i utrymmet.
3 svar · 2,2k läst
·
vespaman
vespaman: Jag håller på att renovera ett rum i bottenvåningen, (30-talsvilla, betonghålsten, puts) där ena ytterväggen är halvt nedanför marknivån under en balkong, och andra ytterväggen är helt i ovan mark. Rummet är urgrävt 50cm, och den sedvanliga isoleringen med golvvärme håller på att installeras. Innan renoveringen startades, så var här uppreglat trägolv, ytterväggarna hade
0 svar · 816 läst
Rabbithole
Rabbithole: Egentligen behöver du inte plast då. Eftersom det är llåg tillförd fuktnivå från vistelse. Men det ger heller ingen nackdel. Minst 2/3 av isoleringstjockleken utanför plasten
3 svar · 840 läst
M
Motvillig hemmapulare: [citat] Jag har funderat på det, men jag har redan lite för mycket metallskrot i de där stackar bjälkarna efter taket som jag rev ut. Dessutom så är det så att en hand som håller ullen uppe lämnar en grop efter sig då det är ganska ömtåliga grejer har det visat sig.
2 svar · 558 läst
Rabbithole
Rabbithole: Vanlig EPS 80 funkar bra, ta så tjock som du får plats med. Eventuellt kan man använda PIR om man vill ha bättre isolering per tjocklek. Valfritt byggvaruhus typ Bauhaus
4 svar · 3,3k läst
J
justusandersson: Jag vet inte var du har hittat uppgiften om 10 ggr tätare, men i äldre Byggnormer (SBN 67 och SBN 75) talar man om minst 5 ggr. Eftersom ditt uterum inte ska vara permanent uppvärmt bör du inte använda plastfolie, som har ett extremt högt ånggenomgångsmotstånd, utan istället en ångbroms som tillåter fuktdiffusion även åt andra hållet. Dagens byggnorm (BBR) innehåller inga konkreta
2 svar · 2,9k läst
Tomas Sör
Tomas Sör: Vad tror forumet - skulle följande avfuktare funka om man skulle isolera kallvinden? https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftavfuktare/woods-sw38fw/1003342.9403/ Då kanske inget element skulle behövas?
3 svar · 3,7k läst
N
Nicolae: [citat] Tack så mycket för svaret . Nej jag har luft/vatten .
11 svar · 1,8k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: Hade jag varit i din sits hade jag iaf reglat ut med 45or. Isolerat. Plastat. Osb o gips. Men det är jag det.
4 svar · 2,4k läst
·
H
huggan: Har man 15+ året runt rekommenderas plast, så kallad ångspärr. Har man inte det rekommenderas istället en ångspärr, som släpper igenom en del av fukten. Har aldrig hört att dessa rekommendationer ändras pga isolertjocklek. Finns ju alternatvi med hygroskopisk isolering då man ej behöver något av dessa men den isoleringen är dyrare.
1 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Vindpapp/folie är självfallet att föredra. Plast i väggen kan alltid diskuteras om du bara ska hålla frostfritt. Ska du ha fullt uppvärmt, så ja.
3 svar · 1,6k läst
·
Cabaooman
Cabaooman: Long story.. :) Den gamla slangen låg ut med huset 4 meter innan den svängde ut mot gatan. Då det inte finns ritningar på rördragningen och slangen inte var markerad lyckades jag gräva av den. Efter att kommunen konstaterat att deras ventil gått sönder då de stängde av vattnet passade de på att flytta ut en ny till gatan där den ska sitta. När den gamla ventilen grävdes upp insåg
2 svar · 5,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Bilder skulle underlätta betydligt. Normalt är det en idiotiskt "lösning" med kallvindar på hus från 70-talet och framåt. Vi har likadant. Byggt -80. I våra kattvindar finns dock inget golv alls. Det ligger bara isolering mellan reglarna i mellanbjälklaget. Sedan sträcker den sig 10-20 cm in under kattväggen, och sedan bara luft. Då vi bor på landet med en faslig massa smågnagare så
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.