Isolering
Åsa Lund: Vi har en Electrolux W455H. Väger 102 kg. Framförallt vansinnigt snabb! Om det är bra torkväder kan man en solig sommardag tvätta 6 maskiner på en förmiddag. Hänga på vinda ute och allt är torrt till klockan fyra sedan. Vardagslyx. Det svåra när man har en snabb maskin är att ha plats för att hänga tvätten. Vi tumlar ingenting. Dels för att det sliter på kläderna plus energi i
lärjungen: [citat] Sent svar, men bättre sent än aldrig ;) Det är glasfibret som sätter sig i huden och sticks. Kan tillägga att med tiden svettas du ut dem ur huden. Jobbar inom snickeribranschen och har flera gånger fått glasull mot huden för att jag slarvat med långärmat. Brukar klia resten av dagen, och försvinner inte riktigt i duschen heller. Men efter en natts sömn har man svettats bort
Knikå: Hej. Jag skall förvandla mitt härbre till gäststuga. Min tanke var att isolera endast golv och tak. Bådadera inifrån. Golvet nu består av tjocka timmerkluvor och i mitten löper en stock, högre än golvet. Det måttet får avgöra tjockleken på isoleringen. Hur gör jag? Räcker det med vindpapp och glasfiber under det tänkta nya trägolvet. Härbret står ca 40 cm ovan mark på
Bjor: [citat] Det är det som kan vara problemet med mineralull, att det rinner ner till syllarna och dom ruttnar. Så bra ventilationen är viktig så inte dom problemen uppstår. Isolering som buffrar fukt för ju det problemet för då sprids fukten över ett större område. Men det finns säker problem med sådan isolering också. Fast det finns en bra lösning på att fukten inte kan tränga in i
Rabbithole: Insektsnät och vanlig billig isolering blir bra. Kör vindduk mellan reglarna och stoppa i 95mm skivor. Ta lite bilder så vi kan se hur det ser ut
Corsair: [citat] Har monterat in fler såna. Men självdraget fungerar inte lika bra i ett hus där man inte använder skorstenen.
Jörgen78: Jag kör enligt ovan men fyller på med 10mm cellplast S100 med lambda 37 för att fylla hela utrymmet med rätt mängd isolering. Klurar på om cellplasten ska vara mot luftspalten, mellan de två 95mm-skivorna eller närmast plasten.Just nu lutar jag åt att lägga den mellan 95mm-skivorna.
Alva10: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Här är bilder på Bodelen
G-83: Som ovan skriver. Spika rakt in i takstolen. Jag fäste masoniten i min luftspalt med montageskruv. Det funkade perfekt. Hade jag haft plats(byggde på gamla takstolar så det blev väldigt trångt) hade jag spikat med pappspikpistol då detta gått snabbare.
Rabbithole: På mitt nybyggda hus med cellulosa isolering sitter det två ventiler högt upp på varje gavel. I övrigt är det helt tätt. Du kan nog lägga på ett varv med cellulosa utan problem, om du lägger om taket är det bra läge för den utvändiga isoleringen. Fuktmätare på vinden är bra, för antar att från huset till vinden är inte helt tätt och ventilation i huset lite sisådär?
Lärospånet: [citat] Fint och pedagodiskt snitt! Nu har det ju gått ett tag sedan du skrev frågan - men eftersom du väljer gullfiber så måste du ha ångspärr.
Rabbithole: Normalt sitter ju plasten ovanför glespanelen. Kan hända att plasten i sig klarar att hålla kvar isoleringen. Annars kommer det rasa in. Tycker det är bäst att byta innertaket innan du isolerar extra
Rabbithole: Typ sån här: https://www.bauhaus.se/therma-pir-kingspan-tw56-gips-40x60x2600mm.html Men jag tycker 30mm är lite tunnt så skulle i så fall lägga en vanlig 100mm pir bakom så man har minst 100mm PIR
basseman: Paroc och Rockwwol har produkter för låglutande tak. Ring dem och kolla om det funkar till ditt tak. https://www.rockwool.se/produkter/laglutande-tak/ https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/isolering-for-laglutande-tak
Micke Lundgren: Better safe than sorry, så en expressanalys senare visar att jag utan problem kan riva ut det. Tack återigen för era svar!
Lutte: Du bör isolera den så att du inte leder in kyla och får problem med kondens. Jag hade byggt lådan innan och isolerat den före gipset. Och om du har krav på brandskydd bör du klä balken med gips inne i varma delen också
Kernal69: Hej Tack för svaret. Ja där finns en luftspalt mellan ullen och yttertaket. Det var väl ungefär det jag kände. Det hade ju varit annorlunda om det hade varit in direkt mot vardagsrummet där det i så fall hade kommit värme mot plasten. I så fall hade huskontrollanten haft rätt.
justusandersson: Det verkar vara en fantastiskt fin takonstruktion, en korsplan? För att få till en snygg lösning skulle man behöva isolera taket utan luftspalter. Detta är möjligt om du använder ett diffusionsöppet tätskikt på takets utsida, men då kan den gamla bandtäckningen inte ligga kvar. (Det är nog snarare fråga om skivtäckning med horisontella falsar gissar jag) Däremot kan du
Per_Eriksson: funkar, släpp isärdom lite så du kan pysa i fogskum, då blir det vindtätt.
Asbesträdd: Isoleringen ser ut som slaggull som är gjord av masugnsslagg.
Anonymiserad 173289: Jag gjorde samma sak, kollade offerter på lösull vs skivor. Det landade i att 95mm skivorna med lamda 37 från Byggmax låg på halva priset per volym, justerat för skillnad i lambda. Men givetvis, om prioriteringen är tid så är det säkert värt att köpa in lösullen. Ska tillägga att arbetskostnad och maskinhyra tillkommer på den beräkningen till lösullens nackdel.
Viktor Eriksson: Jag har en farstu som jag upplever som kall. Innan jag började riva ner väggar, golv och tak så gjorde jag ett litet hål i golvet ner till isoleringen. Från detta hål så kom det en frisk bris av kall luft. Nu har jag tagit bort allt golv och golvspånskivor men den friska brisen är inte påtaglig alls nu. Jag misstänker många bäckar små. Men om jag lyfter upp isoleringen så jag
FreddeJ: [citat] Tack, det var en bra anvisning. Då är det bara att dra fram tejpen då :)