Isolering
Luis Garcia: [citat] Tack! Ska börja nästa veckan med dräneringen och då är också dags att köpa cellplast .Ska googla lite och jämför pris...vi hörs
huggan: Positonen av ångbroms bestäms av daggpunkten i väggen. En tumregel är 2/3 av isolerskiktets tjocklek inåt. Har du bara ett isolerskikt har du inget annat val än att lägga den innerst, annars kommer den ändå inte ge effekt då den fuktiga luften kondenseras innan den når ångbromsen.
Mahognymarkus: Jo man måste kapa upp i golvet. Jag borrade med en lång borr underifrån för att se vart jag skulle kapa...
MathiasS: Det beror ju på. Man vill ha väggarna på rätt ställe......så detta gör man innan man börjar såga.
Rabbithole: FTX är ju bara en fläkt som blåser in luft och en som suger ut. Och sedan genom en värmeväxlare. Men det är klart att ett tätt hus är en extra fördel
Grävkalle: 300 mm isolering utan tvekan. Inte för att jag är säker på att det behövs, men det kan inte spela någon roll att du bara får 50mm makadam på topparna.
Rabbithole: Det är en ganska etablerad metod, mycket vanlig i USA. Isolervärdet är något högre än vanlig isolering och den är diffusionstät. En del påstår att det högre isolervärdet avtar med tiden men det finns en del osäkerheter. Det är en helt okej metod om man behöver det extra utrymmet men är betydligt dyrare än att använda vanlig isolering
nybyggarn3: [citat] Hej, Håller på att bygga nytt där både tak och väggar ska isoleras med cellulosa, dock ska den blåsas. Vi bygger utan luftspalt. På insidan sätter vi en variabel ångbroms i stället för plast. I stället för takpapp har vi använt en diffusionsöppen duk. Har kört samma princip i en sommarstuga tidigare, som är mestadels kall på vintern. Tycker det fungerar ypperligt. Aldrig
Stadsbonden: Rev ut en vedpanna i somras, tillsammans med tillhörande tankar. Tankarna var isolerade med frigolit och Lecakulor och när jag drog bort plyfaskivan som klädde in den ena tanken såg det ut så här: [bild] Frigoliten var så porös att den föll sönder när man petade på den. De hade även ätit på en blå EPS-skiva. Visade det för grannen som jobbar med grundläggning och han blev helt
Joao.pereira: Hej Finns en drös med alternativ. Har kollat upp detta med byggherren och dom rekommenderade att plasta väggar + tak i mitt förråd då jag ska ha värme där. Nu är det frågan om jag kan sätta upp plyfa direkt mot plasten ? Eller ska jag glesa lite till innan man drar på plyfa ? Tänkte så att det blir litet mellanrum från plasten till plyfaskiva ? Tacksam för tips och råd vilket man
tergo: när det gäller eldosor så skär plastet invändigt i dosan och sen kräng över dosans ytterkant så blir det tätt
Anonymiserad 173289: Enklast att lägga dit lite extra isoleringsskivor. Man kan dela på skivorna så att de passar bra med tjockleken. Enklast och bäst i detta läget.
TeknikStefan: Hej allesammans! Vi håller på att planera grunden för vårt dubbelgarage (54m2 garage + 35m2 "bodel") men jag har svårt att hitta information om hur mer konkret tjälisoleringen (har tänkt 1m krage runt kantelementen) "höjer" tjäldjupet. Den bakre bodelen i garaget kommer byggas med passivhus-principer där isolering (grund+väggar+tak) kommer vara ordentligt tilltagen. Och den främre
MoggePogge: Du kan göra som förra ägarna till mitt hus från 1925 gjort.. dra en eltejpremsa bakom golvlisten mellan vägg och golv. Hindrar draget men inte kylan.
fender stratocaster: Har ett hus från 1938 där källaren har ca 185 till takhöjd. Det jag kan se av källaren från utsidan huset så ligger det ca 5 cm cellplast utanför isodränmattan eller vad den heter, (svart rugglig) som ligger mot betongblocken. Men jag vet ej hur djupt ner i backen den går! Ska nu sätta upp element i två rum och jag funderar på om jag bör isolera innifrån eller helt enkelt hoppa
leek502: [citat] Hej! Jag har samma problem med mina skjutdörrar men använder varje vinter en s.k. Bottningslist av rund cellplast som jag trycker in runt dörrarna. Det blir helt tätt och den finns i flera tjocklekar 13, 16 resa 20 mm tjocklek. Finns i byggandet och bl.a på Biltema: https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/bottningslist-50-m-2000024041
Bonnabygg: Har ett torp från slutet av 1800 talet som jag tänkte isolera taket utvändigt på, dem jag pratat med anser att 20 cm är lämpligt att lägga. Det drar dock med sig att man för att slippa få ett för "tjockt" tak måste såga av befintliga takstolar vid yttervägg. Går i tankar att istället lägga 10 cm. Förstår att det kommer isolera sämre men vad tror ni om det
itisasitis: Tack alla för bra svar! Det blir ett första lager cellplast i "fickorna" samt tätning med fogskum. Sen får vi se om jag limmar eller skruvar. Vet inte vad som blir dyrast, men resultatet blir väl detsamma.
Gimp: [citat] Fråga får man alltid göra...... Just den maskinen jag köpte var ganska dyr, den är motordriven iställer för tryckluft, det gjorde jag för att slippa köpa en jättestor kompressor. Tror den landade på ca 55k hemma vid dörren. Kostnaden för färdigt skum har jag faktiskt inte räknat ut, när väl maskinen stod här spelade det inte så stor roll längre, skummat skulle det bli.
Evamag: Beroende hur väl isolerat du vill ha är en enkel lösning bara att lägga cellplast på gruset ovh mellan slipers. Använd fasad cellplast. Bättre än inget och en lågbudget variant.
mickeforsberg: Hej alla! Det är så att jag river upp golv för att byta till golvspånplattor, så funderar jag på om jag även borde byta ut den gamla isoleringen (spån). Jag hade en VVS-kille hemma hos mig som tyckte att jag skulle byta ut till mineralull i facken längs ytterväggarna. Spånet är fint men kanske lite packat då det inte är ända upp till kanten på bjälkarna. Bör man ha mineralull
Pär Karlsson: Tack för alla svar , jag tejpade så gott det gick. Pappret påminde mer om karbonpapper. Typ 2 lager tunn tunn brun papp, med svart plastfolie i mitten. Jorden går kanske inte under trots allt
useless: [citat] Jo, men jag hade inte nyktrat till än...
Martin3000: Hej! Jag bygger ett uterumsgolv jag tänkte isolera med cellplast. Har två funderingar: 1. Räcker det att bara skruva en läkt på varje sida i ”facket” (cc 60) och lägga cellplasten där på? 2. Jag tänkte lägga 25mm spontat furugolv på det här, kommer det knarra när man går? Hur gör man i så fall för att motverka det, kan man lägga cellplasten någon cm under golvet och ha
Jonas.Leijon: [citat] Jag kommer hålla det uppvärmt året om, dvs när det inte bor någon där så håller vi det på ca 12 grader
useless: Plast partiellt fyller ingen funktion. Glasfibrer är inte farliga och sätter du dit en list igen så kommer dom inte att tränga ut och skada er.
Anneliee: Hur gjorde du? Är i exakt samma situation!! Tacksam för svar..