H
Hobbe_10: Hej Tack för svar. Det är Isover glasullsisolering och T-embalage ångbroms. Kom på att det på ovansidan av träsponten för taket är rillor (för att plankorna inte skall slå sig, används som tunnare golv i andra hus) i vertikal riking under takpappen - kan det ses som luftspalt ?
2 svar · 3,0k läst
L
Leif i Skåne: Jag använde vanligt byggskum, om man låter det expandera under någon minut och sedan ”kollapsar” det expanderade så får man ett polyuretanlim som är riktigt klibbigt. Har byggt kulvert + låda runt pump och reningsverk till poolen.
9 svar · 26,9k läst
B
bradgard: [citat] Uppvärms med elpanna och vattenradiatorer. Det är nog självdrag för sitter inga fläktar eller annat på. ------------------------------ Så här såg det ut i påsen jag tog ner från vinden. Ser ganska poröst ut, tror humlorna haft det som bo då det surrade i påsen på sommaren.... Osäker på om det är glasull eller nån annan mineralull (samma sak kanske...)
7 svar · 8,2k läst
·
GoC
GoC: Du skall inte använda diffspärr i det gamla huset. Låt allt vara som det är. Bättre lägga dom pengarna på en luft-vatten Värmepump istället
3 svar · 2,3k läst
·
L
lbbs: [citat] Glömde säga att detta gäller RÖR från BERGVÄRMEPUMP.
2 svar · 1,1k läst
P
PåLandet: Blir paroc isolerskivor av stenull då, tack för er input :)
4 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kanske någon typ av folietäckt skiva som reflekterar och stänger stor del av värmen inne ? Men egentligen är icke-problem om du inte bor 10 mil ut i ingenmansland och brukar ha lååånga strömavbrott ?
7 svar · 5,2k läst
X
Xet_13: Vi kommer bo stugan permanent framöver och planen är att bygga nytt hus på tomten inom något år. Sen får stugan bli gäststuga/ eller till uthyrning. Ytterväggarna är gjorda av stående spontat virke på 50mm. Alltså det är ingen reglad stomme. Man kanske kallar det timrat när det ser ut så. Det sitter ihop som Råspont på taket, fast det står upp och är mycket grövre.
2 svar · 1,0k läst
G
Glericus: [citat] Jo jag hade tänkt ha öppet hel vägen upp 60% av rummet. Bara för att inte göra de lätt :rofl: Då kanske man ska gå på alt 1 då
16 svar · 6,4k läst
·
L
Lundampere: Gött precis det svaret jag sökte
2 svar · 3,2k läst
·
K
Kalmarkille: Jag har ett Nivis-hus från 1960, och funderar på hur ventilationen ser ut på vinden. Någon som vet om vindsutrymmet ventileras via takfoten t.ex.? Tänkte isolera enligt https://www.isover.se/isolera-tak-och-vind , eftersom den största vinsten verkar ligga i just att isolera vindsbjälklaget. Tips på om detta är bästa sättet, eller andra idéer mottages med en bugning och en medhållande
0 svar · 1,5k läst
R
redtroll: [citat] Jag tänkte att rörisolering inte blir tillräckligt i det hålet. Foskum (polyuretan) använder man för att isolera tak, så jag tänkte att det kanske skulle funka...
8 svar · 5,8k läst
·
H
Hus&Kärlek: Tack båda för svar! Ja, vårt hus är helt luktfritt trots sin ålder så håller verkligen med om att låta vara! Allt gott!
3 svar · 3,8k läst
·
ricebridge
ricebridge: Om du siktar på en extra omgång leca (med isolering emellan) så spelar det ju inte så stor roll, isf hade jag valt utsidan så slipper du förlora utrymme.
1 svar · 1,2k läst
M
mimik: Har ett SMV Kalmar. Tänkte börja isolera övervåningen. Är denna lösning med luftspaltskivor, brädbit samt fogskum i botten en bra lösning? [bild]
0 svar · 4,4k läst
N
northernlight65: Hus byggt 1909. På stenfot. Borde väl betraktas som en krypgrund ? Tyvärr så bör nog golv och VA bytas ut. Min fundering är hur jag ska isolera när jag nu ändå gör detta. PU-skum ? Installera avfuktare tror jag även kan vara klokt. Någon som har tips och råd i dessa frågor?
0 svar · 1,3k läst
Björn Melander
Björn Melander: Det är massan (och luftspalten) som avgör vilken ljudreduktion du får i din vägg. Om konstruktionsdjupet inte tillåter mer än 13 mm kan du skiva med brandgips eller fermacell som har en högre densitet.
1 svar · 1,1k läst
C
CLBJ: Hej ! I er artikel om att "Byta tätningslist" behandlar ni E-, P- och O-list. När man köper ett nytt fönster eller dörr så levereras dessa ofta med någon speciallist som tillverkaren tycks använda.och inte omfattas av ovanstående listtyper. I vissa dörrtyper, främst ytterdörrar, förekommer ofta en list som är V-formad och ibland även fastklämnd i ett spår. Har dessa ersatts av
0 svar · 1,2k läst
R
Richard Bygg: Hej! Det enda som ingår i priset är: * Etableringskostnad * Materialkostnad (stenull ca. 35 m3) * Städning (vilket i princip inte brukar bli något) * Ihoptejpning av ångspärr där man gått igenom med slangen för att fylla. Det som förväntas vara klart är att taket har en luftspalt, är igenomplastat med ångspärr och tejpat samt har glespanel c/c 300. En ställning skall finnas också
4 svar · 2,7k läst
A
Azkabaluplup: fastigheten ägs gemensamt av släkten. halva undervåningen är stall där det ofta är mycket öppna portar och fönster. i den andra halvan är där en lägenhet som inte används som renoverades för ca 10 år sedan men de gamla fönsterna från 1890-talet när lägenheten var ett grisstall bevarades så de är nog inte direkt det mest isolerade. jag tror att vägarna är av någon
2 svar · 740 läst
Y
Yoomooo23: Bumpar min gamla tråd "Fuktnojja" vid isolering.. https://www.byggahus.se/forum/threads/fuktnojja-vid-isolering.302989/ Nu är exakt allting utvändigt klart in i minsta detalj sen i somras, panelen blev klar förra året och under den har jag vindskyddsfolie. Sålde fuktspärren jag köpt få jag insåg att ångbromsen vore ett bättre alternativ, men... Jag får huvudbry, vet inte vad jag ska
0 svar · 1,5k läst
·
88-65
88-65: Vet inte varför första bilden kom två gånger till i slutet av inlägget, kan inte redigera bort dem.
1 svar · 2,3k läst
·
D
Drsnuggels: Vilka funktioner har denna fiberduk vid användning på en innervägg? Hjälper den till att ljudisolera något märkvärdigt vid tilläggsisolering?
0 svar · 1,2k läst
S
StevieGee: Det är ju helt omöjligt att svara på. Vinden eller krypgrunden är ju inte inspekterade!! Det kan ju vara allt mellan himmel och helvete där. Hade aldrig köpt ett hus som man inte kan undersöka skicket på de två viktiga delarna..
12 svar · 1,2k läst
·
D
Drsnuggels: Har tänkt ersätta en masonitvägg med gips och tänkte passa på att isolera om /tilläggsisolera. Jag är sugen att göra det med kork och undrar vad ni tycker om det samt hur mycket som skulle tänkas behövas? Hade övrigt tänkt ersätta masoniten med dubbla gips. Ljudisolering är viktigare för mig än värmeisolering. Korken jag funderar på finns tex nedan.
0 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: Ser brett ut och blir nog svårt att få till på ett bra sätt med vanligt spackel, kommer säkert att spricka/lossna, kakelugnen rör sig liiite med värmen
4 svar · 2,0k läst
·
H
HansomeHanson: Jag är i valet och kvalet när jag ska lägga ventilerat golv i källaren. Billigast fuktskydd är ju Byggmax svarta matta, men mellan raderna anar jag att de vill att man lägger 22 mm spånplatta ovanpå den. Med foam och laminatgolv ovanpå det så är vi ju uppe över fyrtio millimeter, och då blir ju takhöjden därefter. Då återstår alternativen Platon multi eller stop där man kan
0 svar · 625 läst
M
Mlindahl: Hejsan Ledsen om någon tycker jag spammar (om de märks att jag gör olika trådar) men har olika frågeställningar så blir olika trådar för att lättare ha koll på alla svaren för mig själv. Jag har rivit ner en kattvind har mina funderingar kring isoleringen. Huset är ifrån 1910 och förra ägaren har tilläggsisolerat inne ifrån på alla ställen utom kattvindarna som är isolerade
0 svar · 6,5k läst
·
F
FCB: [citat] Tack alla för input. Är inte säker på att det endast kommer ifrån golvet, men jag kan känna att det strömmar in luft från golvet (som troligtvis kommer ifrån att grannen öppnat upp fönster/balkongdörr för att röka. Intressant aspekt med brandsäkerheten - detta vill jag verkligen kolla upp. Så det är två aspekter nu (som kan lösas av punkt 1) Undersöka och åtgärda
4 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.