Isolering
Jeppenator: Pergel, hur har du löst det? Är i liknande tankar pga tilläggsisolering av fasaden. Kommer få ca 15cm överhäng muren.
Metroid: Vi använde i slutändan cellulosa som sprutades in. Spände upp en duk som kan "andas" (släppa igenom fukt in i huset igen). Isolerade sedan utan luftspalt. Svårinspekterat, men har varit varmt i vinter iaf...
justusandersson: Väldigt stilig mangårdsbyggnad med många fina detaljer. Inte minst kakelugnarna. Enligt min erfarenhet är invändig tilläggsisolering av den typen av hus inte alltid den mest optimala lösningen. En energieffektiv tilläggsisolering av väggarna är inte realistisk, utan det handlar om komfortisolering. Om timret i ytterväggarna är 5x7 tum, så motsvarar det drygt 4 cm mineralull, förutom
Henrik-Wessman: Där pannrummet står är plattan gjuten mot frigolit, utifrån sett (torpargrund-betong-frigolit-platta) betongen har dom hällt ner mellan isolering och torpargrund. Antagligen för att isoleringen ska bli stadig. Men framför pannrum är det en maskinhall på 100m2 som är oisolerad, där är plattan gjuten mot torpargrunden.
köpthusvadnu: Vi har flyttat in i en kåk som är lite slarvigt byggd tillbyggd och ombyggd på sina ställen. Som mest i ögonfallande exempel så finns det hål i fogarna runt ett stort fönster som läcker massa värme. Det finns också nedsänkningar i golvet under huset fullhöjdsfönster som tidigare använts för ventilation, men som nu verkar släppa in en del kyla. Vem skulle man anlita för att fixa
huggan: Här har du "bibeln". Hitta en lämplig konstruktion bland ytterväggarna så har du ditt Rw' tal där. https://docplayer.se/9511106-Isoverboken-guide-for-arkitekter-konstruktorer-och-entreprenorer.html
huggan: Glöm ej täta i alla anslutningar med akustikmassa eller brandfog för att inte få ljudläckage.
Nisse 69: Hur tjock vägg/isolering är rimligt när man bygger ut ett dåligt isolerat 20-tals hus? Vill ju få så stor golvyta som möjligt och göra en bra konstruktion. Har tänkt 170+45 men funderar ev på att gå upp till 195+45. Men när jag räknar på utbyggnadens totala u värde blir det knappt någon skillnad. 0,238 vs 0,244 (om jag räknat rätt). Gissar att alla fönster (6st) + altandörr
hscn: Låter vettigt att sätta ångbroms som du beskriver, och använda cellulosaisolering. Finns säkert andra som rekommenderar fuktspärr men jag har inga bra erfarenheter av ång-/fuktspärr i liknande konstruktion. Tidigare ägare till vårt gamla timmerhus (som delvis har stående timmer som ditt) hade använt plast som fuktspärr med mögelangrepp i konstruktionen som resultat. Har successivt
Rabbithole: För bäst effekt bygger du en extra vägg som du isolerar med stenull och gipsar. Är det riktigt ont om plats kan man lägga på ett eller två lager gips, det hjälper lite iallafall, sen kommer garderoberna i sig dämpa ljudet något.
Rabbithole: Regla på väggen där fönstren ska sitta. Vill du ha en mindre köldbrygga kan du sätta klossar i höjd med karmskruvarna
nichlaz: Tackar! Del som ligger 0 - 1 m från yttervägg. (Yttre randfält) Del som ligger 1-6 m från yttervägg. (Inre randfält) Del som ligger > 6 m från yttervägg. (Inre golvzon)
byron v2: Grattis till dig dom är proffs på det. Själv tycker jag att momentet är allt annat än trevligt. Det är många som varit självsäkra när de isolerat, sen fått läsa på om diverse fukt och mögelproblem
Oldboy: [citat] Det är min personliga åsikt att plast i huskonstruktioner generellt bör undvikas så långt det går. Plast är poppis därför att det är väldigt användbart och billigt. Plast är dock generellt ett relativt kortlivat mtrl, och med usel hållfasthet, och med fatala hälsorisker vid brand. När det gäller isoleringsmtrl så finns det alternativ till plast. Så där faller alt B och
Matheus11: Jag äger ett hus som byggdes 1940, 101 kvm + källaren 101kvm med fönster, källarväggarna av betong. funderade på något tilläggsisolering. Har läst igenom trådar tillägsisolera gamla trähus och vet att det finns mycket sagor och myter men också sanningar om fukt och liknande om isolering av gamla trähus men också fördelar bland alla åsikter. Jag läste ju att det kan vara bra att
rocketlauncher: [citat] Troligtvis lite otydlig i min beskrivning. Att ljuskronan skallrar har att göra med att man går på övervåningen. Inte trafiken. [citat] Fönstrena är 3 glas idag. Pratade med säljare på Beijer som trodde jag skulle bli besviken om jag köpte nya fönster just pga att vi idag har relativt nya glas. Sant det du skriver, att stänga sovrumsdörren hjälper mycket. Ligger i pipen att
AndersS: [citat] Vilka mögelproblem med utomhus gipsskivor?
Lulebo1964: [citat] Den här delen är vid yttervägg och kommer nog att få ligga kvar. Eventuellt kompletterar jag med lite mer isolering i den del som är längre in i huset.
largab: Se s 9 http://www.swedgeo.se/upload/publikationer/Info/pdf/SGI-I12.pdf
Knut57: [citat] Antar han använde vindpapp ytterst (kalla sidan) och diffusionstät åldersbeständig plast (varma sidan) på insidan....
Knut57: Massa är nyckeln för att dämpa ljud. Så en kompakt stenullsskiva är bra.
Oldboy: Synliga balkar är helt rätt! Hm, cab-tak... Intressant, men kanske inte helt lätt att hantera i praktiken? Isolering... mkt folk + värme => kondens om inte lämplig ångbroms kan appliceras. Taket bör vara lufttätt. Vidare så brukar gnagare vara ett stort problem i gamla ekonomibyggnader. De vill bo precis som vi, med tak över huvudet (torrt), vindskyddat, varmt och med bra (mjuka, varma,
Tony87: Ok, tack! Då blir det att köra vindpapp invändigt också, för som sagt, en av tankarna kring huset är att det ska kunna vara övergivet ett tag utan att bli dåligt. Isoleringen är bara 14cm. Vilket isoleringsmaterial är lämpligast för nått som står helt ouppvärmt majoriteten av tiden, cellulosa eller mineralull?
b-boy: [citat] Ja, ny innervägg mellan ny och gammal byggnadsdel. Jag tänkte ha isolering,k-plyfa, gips. Behöver jag ha plast mellan gammal del och nya?
BaLi111: Jag har nyligen köpt en fastighet där garaget låg i källarnivå. Senare har porten tagits bort och en vägg murats upp, och källartrappen löper utmed väggen på utsidan. Nu vill jag göra spa med duschkabin, bubbelpool och tvättmaskin i fd garaget, ska jag isolera väggar och golv, eller bara lägga nåt på golvet som är ventilerade..
PochM: Hej. Vi har ett gammalt litet oisolerat uthus som är uppdelat i två delar varav det ena har trägolv och fungerar som gammal ouppvärmd snickarbod och den andra delen har ett gjutet golv och gammal kittel och eldstad dvs gammal tvättstuga. Den gamla tvättstugan är även den oskildrad och uppvärmd. En plankvägg skiljer de två sektionerna åt. Taket är ett gammalt sticktak med plåttak
kanonvallen: Kika på acoustiblok https://stillhet.com/sv/valj-ett-bullerproblem/buller-i-bostaeder
BirgitS: Hur gammal är lägenheten? Vad blir det för temperatur mätt mitt i rummet?