Isolering
Nissens: [citat] Det är för att annars riskerar daggpunkten att hamna innanför plasten, och då blir det fuktproblem…
Maria Lörne: Tack snälla! Jag tror inte det finns mycket till tätning alls, definitivt inget skum! Annars hade man inte hört låga samtalsröster rakt in tänker jag? Så dumt jag inte tänkte på att kolla detta när panelen/fånsterfoder precis byttes…
Wilimu: [citat] Ja, det har du ju såklart rätt i. Vi inväntar offert från två olika byggfirmor men vi väntar också på svar från vår försäkring så vi vill gärna ligga steget före och läsa på så mycket vi kan innan vi vet vad vi får för hjälp. Vi vet inte vad detta kan kosta om jobbet görs av en snickare då vi aldrig gjort någon större renovering i hus innan. Sen är det alltid kul
Berroni: Hej! Har planer på att isolera vårt kallförråd som ligger i anslutning till huset. Huset är enplans på platta. Förrådet står däremot inte på platta utan golvet där består av vanliga stenplattor på mark. Väggarna är oisolerade förutom väggen mot huset. Taket är råspont med takpapp på. Att isolera tak och väggar har jag inga frågor på men däremot undrar jag vilket
SSML: Hej Jag måste täta en avstånd på ca 4 cm. Se bilder. Det är en vägg mellan två inglasad balkonger som är öppen ca 4. Därifrån kommer luft och dålig lukt, min granne röker. Vilken material ska använda för att göra den 100% tät? Fogskum eller något annat?
Allmänobildad: Som andra redan skrivit så har EPS (expanderad polystyren) ungefär dubbelt så hög isoleringsförmåga som EPS-betong. Ska ni ha golvvärme så behövs det rejält med isolering för att inte värma upp den oisolerade plattan till den nivån att ni får fuktvandring uppåt. Är det just betong ni vill ha i golvet så är det bättre med EPS-skivor och en tunnare armerad kaka uppepå dem. En
surris: I nybyggnation så är 150 mm isolering lite men i äldre hus är det mycket. Men 45x95 regel kanske är lite klent som ytterväggskonstruktion beronde på vad du har för belastningar. Men kör du en 45x145 och sen 45x45 så har du 190 mm isolering och det räcker om inte ditt trapphus är enormt stort :D tänk på att det också behövs fuktspärr då. Hur tjocka väggar man kan(vill ha beror
4you: [citat] mvh Jörgen [bild] [bild] [/QUOTE] [citat] Hej. det är Wellit som ni kommit fram till. det var vanlig isolering från 40 talet fram till slutet på 60 talet. Man doppade wellpapp i asfalt. Framför allt vanligt isolering i kyl och frysrum i butiker och restauranger samt grossisters kylförvaring. Problemen med denna isolering att den var rätt brandfarlig. Asfalt och
Charlie T: Vårt hus ska säljas och vid besiktning uppmättes något för höga fuktvärden i väggen i det inredda källarrummet. Vi bor i suterränghus och rummet tar halva delen av källarutrymmet, resten är krypgrund med avfuktare och helt godkända värden. Besiktningsmannen rekommenderar i protokollet att rummet ska rivas ut och att man dränerar och isolerar på utsidan. Säger i samma mening att
Hugo18: [citat] Tack! Jag hade inte tänkt på det med att flytta ut fönster och dörrar, men då jag skall byta dem kommer jag att göra det. Luftspalt får det bli, för man vet ju inte vad man målar med i framtiden.
carrera64: [citat] Hur gick det med detta? Har ett hus med ungefär samma förutsättningar och vill även isolera kattvindarna. Fick du en teknisk lösnings beskrivning?
Gabbe1: Välkommen till forumet. Ja, det är går att tilläggsisolera bjälklaget underifrån (så länge man får plats att utföra installationen). Isover fasadskivor är ett alternativ, jag har sett andra som använt cellplast.
Luddis_1: Har du lerig mark så funkar spån utmärkt som jordförbättring. Gissar stt spånet har används som isolering, varför inte lägga tillbaka det när arbetet du utför är färdigt?
Düsseldorff: [citat] Det skrev jag inte. Du skrev däremot att isoleringen är gammal, skör och lätt faller sönder. Det var det jag syftade på.
RicKul: [citat] Har många liknande frågor som dig! Är få som svarar och svårt hitta info om detta ämne. Hur gjorde ni till sist?
surris: Ingen vits med att byta då, du kommer fortfarande få bra värme i köksgolvet.
apotekarnes: Det borde inte vara några problem. Eftersom du inte kommer använda stugan under vintern och dessutom plastar taket kommer du knappast få speciellt mycket fukt upp i taket.
Marsman80: Du får nog bara försöka tejpa så gott det går runt röret.
Jonatan79: Bara plast ovanför våtrum kör jag, då det gäller lösull.
LennartSeas: Jag hade samma problem med vassvägg. Kollade på en innervägg jag har att träskruv fäster ca 50 mm in. Testade samma sak på väggen mot grannen. Läste lite om ljudisolering med gips och ett tunt lager av 2 mm fiberduk av samma typs som använd till parkettgolv . Bestämde mig för 13 mm gipsskiva. och 2 mm fiberduk. Det blev perfekt. Nu kan grannen spela utan att det hör särskilt
yehor: [citat] Tack för förklaringen, låter rimligt. Hur kan jag sätta papp mot ytterväggen i mitt fall? Väldigt svårt att komma in där med något annat än en hand.
Daniel Barnaniel: Jodå det kan det, du ordnar en utmärkt risk för kondensering på betongen. Har alltså ingenting att göra med om taket är tätt vilket såklart är en förutsättning. Om du ändå insisterar på att isolera inifrån råder jag dig att ta dit en byggnadstekniskt kunnig.
Rasmus 0011: Hej! Vi är mitt uppe i en takomläggning och har fastnat i tankarna kring isolering. Jag har förstått efter att ha läst på ett par veckor att de finns lite olika skolor kring detta, och söker man på nätet, inklusive här på forumet finns lite olika tankar om hur man bäst isolerar. Läste dock några rapporter från SP (statens prövnings..) och från lunds universitet som fick mig att
Anonymiserad 485445: [citat] Vi valde att gå vidare med pappersullen! Vi kommer att ta bort all befintlig mineralull, städa upp med dammsugare, kontrollera att vindpappen är hel överallt, och åter fylla med pappersull 400 mm. Detta planerar vi göra våren 2022 när man kan vara utan isolering ett litet tag utan att frysa ihjäl inomus. Vi kollade även med FoamKing om det var möjligt med skum, men vår
Jocce72: [bild] [bild] Hej Har varit medlem här i många år och fått svar på många frågor bara genom att läsa här men denna gången har jag kört fast lite, Vi har köpt ett hus från 1954 där vi bara skulle fräscha upp ovanvåningen lite men det spårade snabbt ur och nu är allt utrivet. Radiatorerna åkte ut och golvvärme ska gjutas in, rörstamen till tappvattnet fick också bytas då det
fribygg: [citat] Jag skulle isolerat ordentligt utvändigt och passat på att byta yttertak, ser inte att 100mm skulle vara värt energivinsten utan skulle gå för 300mm isolering eller mer.
PochM: Vindskyddsskiva Vindtät från Hunton finns i 12, 19, 25 mm tjocklek. Hur mycket nytta av ökad tjocklek har man egentligen? Värt något eller är det bara pengar i sjön och 12 mm duger bra?
Kristian E: Hallå alla hemmafixare. Jag har nyligen köpt hus med inomhus pool och jag o sambon har kommit överens om att vi inte vill ha pool just nu i livet iaf vi ska behålla hålet och lägga golv över så man i framtiden om suget finns kunna återställa det till pool. Här kommer lite fakta om vad jag vet om poolen. Det är en gammal utomhus pool som någon tidigare ägare byggt hus över. Poolen
Hannosk: Hej! Vi har flyttat in i ett hus från -23 i Malmö. Det fanns en vattenskada på husets ovanvåning som vi nu i sommar har öppnat upp och bytt brädor vid. Nu återstår att lägga tillbaka isolering från vindshållet och laga hålet så att vi slipper att kalluft sipprar ut och det ser lite mer estetiskt tilltalande ut! Min fråga gäller hur vi ska ta oss an detta? Hur lagar man en tak med