oskar.valta
oskar.valta: [citat] Ja, det har en visst "plastkaraktär". Men har aldrig klämt och känt på PIR så jag kan inte avgöra. Ska tilläggas att denna isolering troligen lades dit för 30 år sedan.
2 svar · 1,4k läst
·
dof
dof: Är kulverten bara sådär lång? Då skulle jag kollat efter en billig restbit av riktig kulvert på tex blocket och lagt dit.
1 svar · 1,8k läst
·
ChriAn
ChriAn: [citat] [citat] Har exakt likadant problem, och kan inte njuta av vårt uterum som var tänkt. Letar oxå efter lösning
5 svar · 3,5k läst
·
Lars-Göran Lindström
Lars-Göran Lindström: Hej Vad jag förstår finns det statliga bidrag att få för installering av solceller och batterilagring. Boverket har rekommendationer angående vilken nivå av isolering som bör uppfyllas för nybyggnation av småhus. När är isolationen så god att det räknas som passivhus? Finns det bidrag att få för passivhus?
0 svar · 1,2k läst
Gruvanna
Gruvanna: [citat] Haha… CM ska det vara. :p Skrev fel Dvs en 5cm och en 8cm isoleringsskiva om lott.
12 svar · 3,6k läst
J
JakeB: Som det är nu så faller det ned löv och annat genom trallen på övre altanen och lägger sig på plasttaket. Undre altanen skall bli mer som ett ombonat rum med värme som kan användas under framför allt vår och höst så taket behöver isoleras och då måste övre altanen vara tät.
2 svar · 900 läst
S
SwiftD: Hej, den konstruktion som jag gjorde har fungerat väldigt bra. Min konstruktion är ju helt utan organiska material och det enda som är någorlunda tätt är ju cellplasten på utsidan innanför putsen. Min konstruktion: Utsida Puts Frigolit 25-30cm tegelmur som är reparerad med lecablock. Perlite 10cm Lecavägg 9cm Puts Insida [bild] Jag började reparera det lertegel som fallit bort genom
34 svar · 35,7k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Jag gjorde nyss detta i mitt garage, men jag byggde på takstolarna istället så att jag fick 200 mm isolering mellan takstolarna. Att isolera mellan glesen är mycket jobb för mycket liten nytta…
6 svar · 2,3k läst
·
M
Mannemus: Hittade ett gammalt paket med någon som ser ut som isolering på vinden i förrådet, någon som vet vad det kan vara för något? Kanske bara är vanlig isolering av något slag.
0 svar · 1,0k läst
·
S
Soffabyggare: Efter att ha läst ett antal trådar på bygga hus om att isolera invändigt samt ta bort kattvindsväggar vill jag ställa frågor om vårt specifika fall. Vi har köpt ett 1,5-planshus från 1923 med stenväggar (~20cm) & putsfasad, sadeltak i trä. Inga fuktproblem på vinden som är isolerad med spån och ett lager glasull. Vi har "självdrag" med kakelugnar men ska installera PAX-fläktar i
0 svar · 1,3k läst
·
R
Rudholm: Tänkte bara uppdatera er med att isoleringen är på plats och att det gjorde en stor skillnad! :D(y) Givetvis vart det inte knäpptyst, men det hade väl ingen förväntat sig heller. Jag har hjälpt nån vän för länge sedan att isolera, då använde vi en skiva som hade "hårda" ytor på båda sidorna, vad var det för skiva? :thinking: Den jag köpte nu var mjuk rakt igenom vilket gjorde
17 svar · 2,6k läst
·
D
Daniel 109: Därför att det normalt sett råder det omvända förhållandet. Det leder således till en fuktigare vägg. Ångbromsen är så pass tät att det i många fall funkar. Men det betyder inte att det är bättre.
24 svar · 4,7k läst
T
Trilobiten: Någon som vet om man kan ljudisolera en skateboardramp i trä?
0 svar · 909 läst
useless
useless: [citat] Jo, men blir det för luftigt så kan luften röra på sig och då blir det sämre isolering.
14 svar · 3,5k läst
·
F
Frankenstein24: För tillfället odränerad hus med källare där det kommer att dräneras inom ca 18 månader. Vi bygger om i källaren då avloppsstammar behöver bytas. Bör man bila bort 50cm djupt i 8kvm stort duschrum för att få dit ordentlig isolering samt golvvärme eller bör man endast ta någon centimeter i höjd för att få dit mekaniskt ventilerat golv under ett klinkergolv så att man
0 svar · 1,8k läst
J
Jennitz: [citat] hur har det gått måntro?
27 svar · 37,2k läst
H
henkop: Hej på er! Jag kommer att sänka golvet i en ekonomibyggnad som vi har på gården och passar så på att isolera golvet, det är en ouppvärmd torpargrund. Söker lite råd här på konstruktionslösning samt vilken typ av isolering man ska använda?
0 svar · 1,6k läst
S
Stugmannen: [citat] det är för att skapa naturlig ventilation i luftspalten.
16 svar · 18,5k läst
·
Topsy67
Topsy67: Hej, är nyfiken på hur du gjorde med luftspalten? Står inför likande projekt med tillbyggnad. Dock bostadsytrymme och nästan platt tak.
1 svar · 10,4k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Berg, 10 cm makadam, Penthon krypgrunddmatta, pladt, råspont.
3 svar · 6,2k läst
·
schnyggve
schnyggve: Har varit och åtgärdat blindbotten ur konstens alla regler för att få det musfritt och dragfritt. när jag höll på och tätade så kände jag hur det drog från väggen. Så. Jag lättade på isoleringen och hittade ett hål på 25x25 cm ut mot panelen där mössen och nordanvinden fått komma in! Blir nog bra när jag tätat detta
6 svar · 5,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Förstår inte varför det skulle vara noll ventilation !? Men det beror förstås på konstruktionen. I vårt fritidshus är det sedan lång tid tillbaka (stugan byggdes 1974) uppborrat för ventilationen på "blindvinden" som nu är i relativt gott skick. Grannen, som har samma stuga i grunden, berättade att när han tog över den (80 tal?) fanns ingen ventilation och det var
3 svar · 1,5k läst
Semiproffset
Semiproffset: Tjena Ali, Hur är det tänkt att du skall använda förrådet? Skall du bara hålla plusgrader eller är tanken att bygga boyta av det? Hur är det ventilerat idag? Det verkar onekligen som att ditt väderskydd inte är tätt (fasat eller tak) alt. att din platta suger fukt kapillärt från marken. Börja med att utreda vart fukten kommer ifrån. Du kan exempelvis tejpa en bit plast på 50x50cm
1 svar · 1,3k läst
·
A
Argastesnickaren: Varför inte ett vanligt tjockt draperi som man drar för. Om möjligt täcka hela väggen ut då väggarna kanske också släpper igenom lite ljud.
5 svar · 4,1k läst
S
steve5432: [citat] Frigolit skyddar väl inte mot fukt, det är enbart för isolering, dvs att skilja kyla och värme åt. Är det stora skillnader mellan uterummets temperatur och utomhus bör man ju ha någon form av diffusionsspärr (plast) för att förhindra att fukten vandrar in i väggar. Är det ett uterum utan uppvärmning och självdrag hade det räckt med trossbottenskiva - frigolit och sen
1 svar · 2,5k läst
jonna69
jonna69: Hejhej! En snickare byggde år 1 altan, förberedde då för att uterum skulle byggas året därpå, och lade frigolit (vita block) under partiet där uterummet skulle sättas. Snickaren hade skisser på var uterummet skulle placeras och mått för det. År 2 byggs uterummet. Mycket blev tok, och nu upptäckte jag att frigoliten inte täcker hela uterummet. Saknas ca 20 cm i främre delen, ca 5
0 svar · 1,4k läst
L
Liljeros: Nu framgår det inte av inlägget men gissar på att det är en standard snap-in karm det handlar om. För att förbättra ljuddämpningen är det i första hand viktigast att få dörren helt lufttät, dvs du kommer behöva komplettera den med gummilister som sluter helt tätt, du behöver även se till att tröskeln är en anslagströskel med gummilist. Därefter behöver du även ta bort foder
5 svar · 3,3k läst
L
Liljeros: Jag noterade en nyhet som inte är purfärsk men verkar gott forumet förbi då jag inte lyckats finna diskussioner kring detta. Det verkar som dom stora drakarna på isolermarknaden genom Swedisol genomfört en stämning av Huntons marknadsföring, fann ett antal artiklar kring detta men väljer att länka den jag fann mest saklig.
0 svar · 2,0k läst
H
Hus&Kärlek: Hej! Jag tog bort från en vägg, där man tidigare hade gjort elinstallation som brutit plankväggen som "skyddade" mot skummet. Skopade ner i säckar och dammsög sedan ytorna. Allt med halvmask och handskar och långärmat … Gick bra, tänker att det nog är mer fara om man tar bort mycket eller om man jobbar med att ta bort kontinuerligt. Jag har låtit det sitta kvar i alla andra väggar,
6 svar · 8,0k läst
·
Segsate
Segsate: Halloj! Japp. Vi kämpar på i vårt gamla hus från tidigt 1800-tal. Nu har jag plockat upp och tagit till vara på plankgolvet i tvättstugan som ligger över källaren. Här ska det bli istället bli klinkers med elgolvvärme. En firma kommer i maj och fixar det. Det har legat kolstybb i facken och en hel del lera/jord/sand och sten ovanpå källarmuren. Det är slitigt att göra sig av med
0 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.