Pson-74
Pson-74: Hej Jag håller på att bygga ett hus på kreta . Det börjar bli dags för isolering, dock så är det inte det mest vanliga där och jag funderar lite på hur jag skulle kunna göra . Det är ett litet hus på 2 våningar och jag skulle vilja sätta cellplast i taket . Eftersom allt är betong funderar jag på om det går att limma upp skivorna ? Eller hur ska man tänka? . [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
K
kortis: [citat] Nä en liten paxfläckt ger nog inte ngt damm el ljud men så är det ju inte ett hus med fläktsystem heller
105 svar · 17,7k läst
·
K
kawa 440: Hej Har en fundering om man behöver isolering mot grunden under altan ? Gjorde ett altanbygge för ca 18år sedan och la isolering mot grunden ( tyvärr till ytterpanelen ) så nu har ytterpanelen blivit rutten . Har kapat av panelen och ska sätta en plåt samt liggande panel. Men min fråga behövs isolering mot grunden. Källare finns Tack på förhand
0 svar · 926 läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Om du ändå ska borra för ventilation kan du ju passa på att kolla hur det ligger till med isoleringen.
4 svar · 1,7k läst
S
skyisthelimit: Hej, Varför skulle den inte hålla lika länge? Skivan ligger skyddad bakom både pir och markduk.
3 svar · 1,6k läst
M
mickimike: [citat] Får räkna hur mycket extra det blir men om det är mer kasta pengar i sjön med dubbelt. Är ju dyrt som de är och såååå trist för något man inte ser
2 svar · 815 läst
J
JakeB: [citat] Tack för tipset! Har fått kontakt med företaget Takkänsla som kommer att lägga Resitrix på övre altanen efter det att jag lossat all trall och tryckt ihop den så att det inte längre är några torkspringor.
5 svar · 2,4k läst
fungrim
fungrim: Hej, jag har ett litet utrymme i ett torp från 1912 som jag skulle vilja frächa upp. Det är stående plank/stock i ytterväggar, och har tidigare läckt från ett fönster, så planket under fönstret togs bort. Se bild. Det jag undrar om jag kan göra är att regla upp en innervägg av plywood eller obs och i sådant fall vad jag borde göra mer efter väggen. Givet tunna reglar, säg 45mm: *
0 svar · 1,7k läst
·
N
Näsbyeken: [citat] Tack!... [citat]
2 svar · 2,8k läst
T
tergo: man kan sätta några 4 tumsspik i sidorna som håller isoleringen uppe eller använda murarsnöre och häftapparat
1 svar · 1,3k läst
M
Martinoz: Hej! Har precis rivit flera lager papp/tapet i vårt sovrum och fått fram fina träväggar under, se bild. Undrar nu om det går bra att måla och behålla dessa eller finns det fördelar jag inte tänker på med att sätta gipsskivor? T ex isolerar det betydande? Eller annat? Tacksam för svar.
0 svar · 968 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Läser man om det så är det ju så att för att täta så ska man täta. Dvs man ska inte ha springor mellan tex karmar och vägg osv eftersom fukt då kan diffundera där. Och tätar man enlingt konstens alla regler så blir det helt tätt. Man kan säkert ventilera på andra sätt än just mekanisk ventilation i praktiken, men det står att man bör sätta in ett sådant system om man
16 svar · 3,3k läst
M
Martin Nilsson6: [citat] Jag tror inte det. Det är ett gammalt hus utan någon isolering.
4 svar · 1,1k läst
·
MVJK
MVJK: Det är kallvind, om jag ens kan kalla det för det. Platt tak så ovanför takstolarna som är 170höga så är det en takkonstruktion
3 svar · 1,7k läst
·
joakim_j
joakim_j: Jamen dåså! Skönt att slippa köra det till tippen!
4 svar · 1,5k läst
M
Martin Nilsson6: Jag funderar bara: Kan jag inte bara applicera en diffusionsöppen film på gaveln och även på väggen, sedan isoleringsullen ovanpå, sedan barriärfilmen och sedan gipsskivan?
3 svar · 1,4k läst
·
P
polkiuty: Tack för svaren. Visste inte om dom andra byggmaterialen fanns. Får kolla in dom.
5 svar · 1,8k läst
·
P
per.appelgren: Tack för svar! osb ska bara sitta på reglade väggen ner till början på betongväggen. Jag ska inte ha någon osb på betongväggen. Det jag undrar är springan mellan sista liggande 45-regeln och betongväggen.
2 svar · 1,0k läst
·
T
Tjopptjopp: [citat] Tack för svar. Men detaljplanen tillåter tyvärr inte det.
2 svar · 945 läst
·
K
Kristallen: Är också intresserad av svaret på sista inlägget där, är i liknande situation där jag har två kattvindar som verkar vara isolerade men inte tillräckligt så tänkte också bygga en innervägg och isolera den och använda vindpapp
9 svar · 12,4k läst
·
felixnh
felixnh: Hejsan! Vi har exakt samma problem. Har precis rivit upp ett gäng golvplankor och plockat ut allt spån i området, ser inget ställe det läcker ifrån. Isolerst till några kvadratcentimeter och stinker fruktansvärt. Förra ägaren hade 10 katter. Håller tummarna nu. Löste det sig för er till slut?
6 svar · 11,1k läst
J
JohanLun: Jag har för mig jag sett att innertaken i kontor är av nån slags glasullsmaterial, men det är ju sen belagt med nån form av yta och verkar inte lika fluffigt som vanlig isolering man har i väggen. Jag skulle själv INTE vilja ha fri sten/glasull. Vi har sånt liggande på vinden och det dammet är inte kul att andas in. Det samlar ju på sig vanligt damm ochså, speciellt om det är i ett
6 svar · 3,5k läst
A
Anna York: [citat] Tack. Det fick jag. De rekommenderade cellplast, sedan golvvärme, flytspackla, tätskikt och plattor.
2 svar · 1,3k läst
J
JohanErik84: [citat] Jag tänkte bara multiplicera den. Men OK, det är väl ca 70 kvm vägg som ska isoleras med denna isolering.
16 svar · 3,3k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Det är inte skumgummi. Det är nån typ av mjukfog.
3 svar · 1,5k läst
·
Walle85
Walle85: Vi håller på att bygga om kök och vardagsrum, vi har då rivit innertaket för att enklare kunna komma åt att dra all el på ett snyggt sätt. Då det gamla innertaket var som en sandwich av board-gles-board och all isolering mellan takstolarna låg direkt på innertaket så blev det så att vi rev ut även isolering (ramlade ner när innertaket försvann). Så min fråga nu är, bör jag
0 svar · 1,6k läst
·
A
Anilorac: Vi ska tilläggsisolera vårt sovrum invändigt på de 3 ytterväggarna samt taket. Sovrummet är en takkupa med ytterväggar och tak av plåt. Huset är byggt -58 och resten av husets fasad är tegel. Om vi fattat det hela rätt så finns där i dagsläget ingen riktig isolering. Troligtvis består väggen av plåt, brädvägg, tretex och tapet. I den ordningen. Så hur isolerar vi för att
0 svar · 1,3k läst
T
TypRätt: Jag är ingen expert men enkelt sagt så ju tyngre material ju mer ljudabsorberande är det. Kutterspån är ju heller inte massivt så ingen risk för stående vågor. Jag skulle tro att det är bland det bättre när det kommer till ren ljudisolering, sand lär väl vara än bättre men känns inte värt att byta till.
1 svar · 1,6k läst
·
T
TH-huset: [citat] diffusionsöppet utåt, räcker det med att limma plyfan rakt mot xpsen och sedan målar den med en öppen färg? för det borde ju inte behövas någon Vindpapp eller dylikt? sedan inåt hade jag tänkt plast och sedan en tun mdf på 6mm, den kan ju inte bära någon vikt alls men kommer det bli problem?
14 svar · 3,4k läst
A
Andedh: Har ett kall förråd som jag tänkte isolera med cellplast så att det inte blir minusgrader därinne. Undrar när det gäller golvet. Befintligt golv är betongplattor. Tänkte göra en luftspalt på 28mm mellan cellplasten och betongplattorna, behöver man lägga någon typ av papp direkt mot betongplattorna?
0 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.