Isolering
Kbygg: [citat] Hej Du verkar ha koll på detta, vad tycker du om min fråga här?https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-angbroms-eller-skippa-allt.462273/
Yojimbo22: Tack för svar! Hade 120 reglar liggandes sedan garaget restes så det fick bli 120 glasull med plyfa och gips. Satte ingen plast så skönt att höra att du gjorde på samma sätt.
AndreasCh: [citat] ok, tack för info. Ska kolla upp det. Hojta till om du kommer vidare med nåt. Just nu kollar jag på att installera en kamin i höst tillsammans med Airmove fläkt. Jag måste få ner uppvärmningskostnaderna, bor i södra elområdet så det riskerar att bli mycket dyrt kommande året.
Chrillthesill: Hej, skulle vilja snygga till isoleringen till vår luft/vattenvärmepump som blivit ful i samband med putsning av huset. Har fått besked av IVT tekniker att det är ett större arbete att byta ut befintlig isolering som går genom sockeln, vilket skulle kräva en VVS-are. Då det inte är något fel på isoleringen så funderar jag på om man skulle kunna hitta något lämpligt flexrör som är
hassl: Bra fråga ;)! Frågan är väl om det är här illa eller inte? Hur ”farligt” är det?
SamuelUlv: Hej! Startade en tråd i miljö och hälsa men fick inget gehör så testar här istället. Håller på med renovering av ett rum hemma. Huset är av plankkonstruktion med reverterad fasad. Inåt rummen, har det varit det treetex och masonit. Innanför det har man riktat upp väggarna med 10mm plank som ett rutnät. Min plan är att sätta plyfa och gips på det rutnätet. Därför undrar jag om
mape17: Hej Värderna stämde väldigt bra. Blev till och med något mindre ökning. troligen för tt kattvindarna på ursprungsdelen fick ca 15cm sprutisolering när vi ändå höll på Nu med tonårsbarn samt golvvärme i bägge badrummen samt bybbelbadkar håller vi oss fortfarande under 20000 kWh/år i värme/hushållsel. /M
basseman: Ta bort kutterspån och spruta med träfiberisolering, undvik isolering baserad på återvunna tidningar. Behövs troligen inget mer ångspärr än tjärpappen.
H & P: Hej, Vi tänker bygga ut vår hall ut över en betongtrappa och undrar hur vi skall isolera på bästa sett. Vi har gått ifrån att tabort hela trappan (som är gjuten in i krypgrunden och över källaringången) till att bygga ut vår minimala hall en meter ut under existerande tak och sedan bygga en ny trappa i trä. se bilderna. Frågan vi ställer oss hur vi skall isolera den lilla biten
RenoveraMera: Har ett 1,5 plans hus byggt 1961 med förhöjt väggliv och 45 graders takvinkel och skall tilläggsisolera vinden. Funderar på att suga ut kutterspånet i de ca 3m djupa och ca 10cm tjocka snedtaksfickorna och byta till cellolusa isolering som ju har ca dubbel isolerförmåga. Inblåsning av ny isolering har jag en firma som kommer fixa. Har någon gjort ngt liknande? Vad krävdes för
salahunreal: [citat] Tack för svaret. Finns något bättre isolering än glasull isolering som fanns redan på gamla taket? Planen att jag ska 1- Riva gels regler 2- Riva plastfolie 3- Ta bort gamla glasull isolering 4- lägga ny isolering skivor 5- Fästa ångbroms plastfolie 6- sätta ny gles regler med CC som passar till nya takpanelerna har jag missat något?
TheGame: Enkelgips och ihåligt är riktigt dåligt, det snarare förstärker ljudet. Endå rätta är nog öppna upp ena sidan, isolera och sätta dubbla skivor när ni bygger igen. OSB+gips eller dubbel gips
Renkött: Jag har ett hus från 1969, enplanshus med fasadtegel, uppskattar väggisoleringen till 70mm. 3glas fönster modell större i alla rum. FTX system, direktverkande el + 1x luft-luft, men har beställt 1x luft-luft till. Takisolering 18cm. 16-17 000kWh/året. Huset ligger i nordöstra Skåne Vinden är försedd med brädgolv mellan takstolarna, så där ligger såklart massa mög. Min tanke är att
Gtre: [citat] Har funderat på det med, men är lite orolig då jag inte har någon byggplast på insidan just nu att det ska bli fukt. Tänker att den andra andas bättre.
blaxx: [citat] Med tanke på vad du skriver så borde väl ångbroms vara ett bra val i det läget då den kan andas? Vindpapp på utsidan och ångbroms på insidan?
Vraberg: Hallå! Håller på att byta fasad på ett hus byggt 1955. Tidigare isolering var wellit, har nu börjat sätta stenull. Är det bara att tuta och köra eller borde det vara någon slags fukt/ångspärr på insidan av den nya isoleringen? Har gjord en tredjedel av en vägg och satt på ny fasad med luftspalt som det inte var innan. Vad är riskerna med att låta den sitta kvar och sätta ev
Utsliten och utdömd: Sitter det kallasfalt på idag och du ska köra med poddrän/isodrän så ska du skrapa/slipa bort det. Som tidigare skrivare; följ leverantörens anvisningar för valt system. Jag förespråkar dränerande skivor före platon-matta. Används platonmatta så gäller det att det aldrig blir hål i den. Vi hade det förut och när vi dränerade om så var det massa vatten innanför mot grunden
jesper---: [citat] Bra du rättade det. Såg 1/3 av ursprunglig isolering om man tilläggsisolerar innifrån, det blir 3cm på mina dryga 10, minsta isoleringen jag hittat ser ut och vara 45mm. Kanske mer lönt att riva ner till ursprunglig isolering, riva ut den och sedan fylla igen med 2st lager 70mm, finns det någon nackdel med fuktspärr i ett sådant fall? Träfasad, okänt om jag har något
Riggvägen: Helt klart. Vi har bott några år med 70 mm i väggarna.
Perpall: [citat] Sant - jag tänkte mig initialt att förlusterna skulle vara större. …Kanske jag får äta mupp veckorna med -25 grC ;)
varrg: Jag ska tilläggsisolera mitt klassiska hobbyrum bakom garaget som är ihop med huset, byggt -78. Från insidan: gips, stående råspont, plast, 45x70 reglar med kortlingar, osv. Min första tanke var att riva råsponten och slå på liggande 45x45, 45 isolering, osb, gips men så nämner ritningarna att råsponten hjälper till att uppnå bärighet i ytterväggarna så då blev jag lite tveksam
MeoJons: Hej! Hittade den här tråden då jag går i samma tankar. Så tänkte jag gör ett försök och kollar om jag kan få liv i den igen. Hur gick du till väga med din isolering?
Jimmy Wall: [citat] hej du tror inte det räcker med luftspalt o insug utifrån . Har haft taket i fyra år . Har inte läckt en enda droppe . Inte sett någon kondens på alla år . Skulle bara vilja få det svalare o kanske spara lite pengar på isolera taket med några sjysta spots var bara en tanke !! Men går det inte for jag leva med det . Får tyvärr inte byta till vanligt tak annars hade jag gjort
Kristian99: Finns säkert många trådar men förutsättningarna är ju alltid olika. Jag bor i ett hus byggt 1963, 1plan med källare. Ingen tilläggsisolering gjord. I nuläget ligger ca 10-15cm stenull med vindpapp överst, tjärpapp under. Oisolerade gavlar. Ventilerat enbart vid gavlarna.(tror jag) 1. Jag kommer inte riva ut all isolering för att sedan ångspärra. Tror det är omöjligt att få det
Annelie Månsson Hassby: Vårt hus är byggt 1949, med en tillbyggnad från 1979. Originalbyggnaden har källare, däremot inte tillbyggnaden, som har krypgrund. Nu är det så att den del där originalhuset möter tillbyggnaden är i köket, som vi håller på att renovera. Matrummet är i tillbyggnaden, köket ligger i originaldelen av huset, och vid tillbyggnaden lade ägarna golv ovanpå de redan flera lagren av golv
Pson-74: Hej Jag håller på att bygga ett hus på kreta . Det börjar bli dags för isolering, dock så är det inte det mest vanliga där och jag funderar lite på hur jag skulle kunna göra . Det är ett litet hus på 2 våningar och jag skulle vilja sätta cellplast i taket . Eftersom allt är betong funderar jag på om det går att limma upp skivorna ? Eller hur ska man tänka? . [bild]
kortis: [citat] Nä en liten paxfläckt ger nog inte ngt damm el ljud men så är det ju inte ett hus med fläktsystem heller
kawa 440: Hej Har en fundering om man behöver isolering mot grunden under altan ? Gjorde ett altanbygge för ca 18år sedan och la isolering mot grunden ( tyvärr till ytterpanelen ) så nu har ytterpanelen blivit rutten . Har kapat av panelen och ska sätta en plåt samt liggande panel. Men min fråga behövs isolering mot grunden. Källare finns Tack på förhand