Isolering
Stefan61: Hej, jag har en liten matkällare i huset. Det är bara en skrubb med betongväggar och golv, ca 3 m2. Jag skulle vilja dela utrymmet så att jag får en kallare del (+4 kanske) mot ytterväggen där jag kan ha potatis (det finns en ventil för uteluft) och en varmare del inåt huset (+12-15) för annan lagring. Låter detta genomförbart? Räcker det med en mellanvägg med 95 mm isolering? Ska
Henningelvis: De används som sagt vanligtvis inne i en skorsten som isolering när man har satt in ett insatsrör. Det som förbryllar mig är att de ramlar ut när du tar bort väggipset. Har du ett hål i skorstenen så att isoleringen hamnat i väggen, eller har man lagt vermikulit inne i väggen som isolering mot muren? Hur vermikuliten hamnade i väggen bör du nog ta reda på, för om det är så att
Jimmy Wall: [citat] Hej jag prata med flera snickare och fick till svar att det var inga problem o isolera under kanalplasten .. så vi satte en ångspärr sedan glesa vi .. sedan spruta vi in isolering i fickorna .. satte sedan på ett gips tak .. nu har vi det varmt o skönt .. fick garanti av Snickarn så hoppas det håller !!!!!
aback967: [citat] svart och vitmögel. Vinden är väl ungefär 60-70 kvadratmeter 500mm isolering, rätt så mycket mögel på över hela vinden typ.
gaia: tycker inte jag heller att du ska göra något. När det står vatten på källargolvet efter regn så ska det dräneras om men inte annars ,tycker jag. Marken under huset är ju alltid fuktig och den markfukten kan man inte dränera sej ifrån. Det mesta av fuktvandringen kan man fixa med färg och material som andas och ger fukten en chans att dunsta bort ur källarväggar och golv. Nu pratar
yehor: Rekommderar att kolla in en produkt som heter ViscoLAM från företaget Chova eller följande produkter från Danosa: Impactodan eller M.A.D. 4. Jag har köpt dessa produkter direkt på tillverkaren på Spanien, du får räkna med en hög fraktkostnad men resultatet blir betydligt bättre än 5mm foam från Hornbach. Mina 5 (4mm) rullar för ~40m2 tror jag vägde 250kg+. Jag betalade €250 för
Tomture61: [citat] Om du ska isolera taket (vet dock ej typ av tak) så behövs vindavledare , ja . Om du tänker ha sadeltak med innertaket mot underarmar så räcker det att montera vindavledare en bit ovan isoleringen , vindavledare i tex vaxad kartong
Ljunkis: Hej har idag ett sutteränghus, där vi kommer gräva bort massorna så att det ej längre är ett sutteränghus. Men väggar består av leca, är det någon riskt att isolera detta med isolering mot leca väggen? Kan vara så att kanske 50 cm kommer ligga under gjord, men det kommer då vara dränerat utifrån. Tänkte göra så här som Isover visar. [MEDIA=youtube]fMbff8_C4Wg[/MEDIA]
Kgoransson3: Hejsan, Funderar på att byta ut glasfiberisoleringen på den oinredda vinden mot träfiberisolering i ett gammalt hus. Är golvet som ska isoleras och hade tänkt att spruta in träfiber i lös form. Undrar om er erfarenhet av träfiberisolering i lös form och skadegörare? Trivs möss i materialet? Hur är det med strimmig trägnagare (or) som vi tyvärr har problem med? mvh Karolina
Magnus E K: 4500 kWh värme blir ju storleksordningen 1300 kWh el om värmen tillverkas med värmepump, så ingen av siffrorna behöver vara fel. (Har själv inte tilläggsisolerat vinden och tänker aldrig göra det.)
Lindgrenski: [citat] Mmm, jag kör på så som jag har tänkt. Kan ev sala ut takstolarna om jag känner att isoleringen blir för mycket ihoptryckt.
Hutton: Om du lägger ett extra isolerskikt på insidan eller utsidan spelar nog mindre roll egentligen för helheten. Fasadskivan ger ju kanske ytterligare lite bättre vindskydd och med isolering på utsidan sparar du lite kvm-yta på insidan. Men samtidigt är nog billigare med vanlig isolering per kvm om du lägger ett lager på insidan. Angående väggritningen tycker jag följande. -25 cm total
Leif i Skåne: Fick den gratis från en butik/ firma som säljer och monterar stora pooler. Men första gången fick jag betala en 50:- lapp men den blev inte så bra, för liten med glipor. Nu har jag 40 cm omlott.
AndersS: Vårt var ju byggt -60 och gjorde det du skriver -86, förutom att ta foto. Men idag finns ingen förändring och då med i princip rumsvarm murstock då det går några frånluftskanaler i den, oljepannan ersattes senare med bvp.
Skirmisher: Jag funderade på det men tyckte inte det blir riktigt estetiskt.
Espen64: Hej vi har ett hus ifrån 1924 med mandardtak. Vi har fått sprutat 30 cm med cellulos uppe på kallvinden för bättre Isolation. Det har hjulpet men jag vill bättre. Nu funderar jag på att göra nytt innertak och tilläggsisolera innanifrån. Mina frågor är som följande. 1: bör jag montera någon form för vind fuktspärr upp mot taket? 2: någon speciell typ av isolationsmaterial Jag
gaia: det är just frost på undertaket som skapar den dåliga lukten. Plankor blir ju fuktiga när frosten på träytan smälter till vatten och sugs in i plankan. Hade samma problem när min kallvind ventilerades alldeles för mycket. Vindens undertaksytor kyls när det är minusgrader på natten. På förmiddagen kommer det varmare och fuktig luft och bildar frost på plankor som fortfarande är
klaskarlsson: [citat] 195mm i tak jämfört med 120, om väggarna och fänster osv inte är bytta borde väl bli ett par procent, beror ju på temperatur också dock. Slog snabbt i Paroc's beräkning, då gav det iaf ca 500 kwh/år, så det är ju en del: Är dock bara ett överslag förstås [bild] https://www.paroc.com/spps/sweden/bi_attachments/procalculator/index.html
Jonatan79: Kan gå men minus pga att den bara är 45mm och inte bästa effekt av flera lager och massor av extrajobb.
Hallerudsbo: [citat] kör värmekabel på 2 st vatten rör. Den självregulerar så är det kallt så går den på och varmt så slår den av på effekten. Så finns såna värmekabel med.
Andazon: Hej på er, Jag har nyligen flyttat in i en gammal släktgård med min familj, huset består att källare, 2 våningsplan och sedan en vind. Byggnaden är byggd i sekelskiftet och huset har sedan dess varit uppvärmt av ved, vilket vi fortsatt med sedan vi flyttade in. I takt med att vi ska renovera invändigt i huset så har vi tänkt att vi ska tilläggsisolera ytterväggarna för att behålla
Excel: Jag hade nog låtit det vara, skulle det i framtiden uppstå problem så kan du väl riva det då. Har själv en hygrometer i vägg med riskkonstruktion, bra att ha lite koll i alla fall. RF är endast hög på hösten och ligger under 50% resten av året.
Energisparspecialisten: [citat] Först en energispar konsult för en lax.
Energisparspecialisten: [citat] Alltid energisparkonsult först sedan åtgärda. Sparar enormt i längden.