Isolering
Vincenzo: Jag har en yttervägg på mitt garage som består av betonghålsten med puts på båda sidor. Jag vill isolera utsidan och tror mig ha sett någon sorts frigolitskiva som man kan limma mot yttervägggen och som på utsidan har en beläggning som ser ut som en putsad yta. Är det någon som vet vad jag pratar om eller är detta bara något jag har fått för mej?
Rickard.: [citat] Du behöver inte köpa ny plåt om den är i bra skick.
Ulltand: Lite oklart över hur det ser ut IRL men det behöver ju inte vara någon ångspärr mellan uppvärmda utrymmen. Det viktiga är att klimatskalet har en heltäckande spärr. Oaktat hur det är byggt så har ni inga problem så långt och mekanisk frånluft är det lugnt.
KJD: [citat] Ok, kan vara så att det är bättre. Jag tänkte ett stort problem var att man får in spån i den gamla isoleringen, och ville undvika det genom att inte såga "igenom" utan lämna någon millimeter och sen skära/bryta loss "luckorna". Det är ju sant den stora frågan är hur den kvarvarande fuktspärren skulle bete sig, förslaget byggde nog på att den ändå punkterades då man
Aunty: Fungerar utmärkt att göra som du säger, regla upp en vägg och isolera.
Norrtull: Som sagt möblera upp rummet. Allt från mattor till tavlor på väggarna så brukar det sluta eka runt.
Kieron Elofsson: [citat] Har du kommit fram till något? Vi står i samma sits nu
Kieron Elofsson: Tjenare hörni. Har en lertegelvilla på den skånska landsbygden byggt 1911. hyset har tidigare haft problem med fukt och väggarna har varit fulla av svartmögel och fukt. Nu är grunden dränerad och putsen är bortknackad. Då är min fråga tror ni ytterväggarna behöver tilläggsisoleras? Som det är nu är det 100% lertegel och murbruk, väggarna är 35-40 cm tjocka. Taket ska bytas och
sepani: Är inte det organiskt material? Jag är i så fall tveksam till det… hemma har jag Isover Insulsafe och där fungerar det bra, dock har jag en diffusionsöppen duk i botten samt inga luftspalter vid takfot
Vastregard: [citat] Håller på med nedervåningen nu. Och där är de ju nya fönster. Övervåningen tar vi sen
Gullspira: Just ja, att det blir just mineralull och gips som tillägg är för att göra det hela en smula mer resistent mot brand. Just nu är det en veritabel brandbomb med treetex och sågspån.
Avemo: Angående vilken nytta isoleringen gör så blir medeltemperaturen densamma men de kortvariga extremerna mildras. Det kommer inte att ta många timmar innan det blir frost inne om det blir frost ute. För verktygens skull är det inget problem. Men vilket är problemet du vill lösa? Rostar verktygen som förrådet nu är? Det går att lägga vindpapp inifrån. Men det blir lite mer pyssel än om
Piskfinne: Uppdatering, har nu sågat upp golvet, en remsa på ca 25cm. Öst upp spånet för att komma åt att greja. [bild] Sen har jag börjat isolera lite, det får bara plats ca 5cm Isolering. Nästa steg blir att sätta dit tjockare Isolering, kanske 120mm(?), låta den gå ner hela vägen till botten i facket och upp på den tre brädor höga väggen. [bild] Sen blir det ju också Isolering hela
HiddenDingo: Bara att dra på ansiktsmask och offerklädder och köra på alltså. Antar det är bra med överlapp mellan skivor men inte livsviktigt att det blir helt perfekt/lika
Rickard.: Jag skulle riva och sätta nytt innanför isoleringen, med så lite isolering tycker jag inte dom generella riktlinjerna är något att följa.
Fred 2.0: [citat] Bra, tack för tipset. Någon som kan svara på skillnaden isolervärde på vit frigolit från 1988 jämfört med t.ex. XPS.
VidarH: [citat] Det finns en toalett där uppe (ovanför vårt sovrum och rören går ner i innerväggen till badrummet intill) och det har ett eget element som står på i nuläget. Å andra sidan så är huset lite mer än 100 år gammalt och det är inte så tätt mellan våningsplanen så det vandrar en hel del värme ändå upp dit, utöver de fyra elementen som är ställda på lägsta effekt.
1939: [citat] Kan man få en deluppdatering nu u efter fyra år ? Jag behöver isolera några rör i källaren som hamnat alldeles för nära utomhus
Paxman: [citat] Ljusrosa?! :rofl: Jag är inte så sugen på att måla om hela källaren...men det kanske går att maska av så att det bara är själva hålen som behöver duttas i lite färg efter att limmet härdat.
Tomture61: https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
paralun: Jag valde helt vanliga rockwool skivor en gång i tiden och la på dubbla lager i kors med 70 mm skivor. Sen är det då beroende på hur dina befintliga reglar ligger och hur mycket kutterspån som är kvar (förmodligen ihopsjunken) Flera olika val https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/
fuselage: Jag följer den här tråden med intresse då jag har nästan exakt samma förutsättningar. hus -74, ca 10 cm glasfiber (förutom vid skorsten där det är stenull, eftermonterad FTX (där jag sett till att ha undertryck i huset) och spärr som inte spärrar så bra (speciellt inte runt skorstenen)... Jag hade hoppats att det kanske skulle kunna gå att lägga ca 10-15 cm glasfiber ovanpå den
joasag: [citat] Okej, det är ju lätt ordnat. Men om man kör denna typen av cellplast: https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps#1257=51993 Och använder spraylim för att få den tätt mot plåten så kanske det fungerar? Är det inte bättre att satsa på 50mm cellplast för extra isolering? Eller räcker 30mm?
skogaliten: [citat] Lindrev är superbt till just det ändamålet. Om man konsekvent trycker in lindrev i springan mellan golv och vägg bakom listerna i sitt (äldre) hus, och brukar ha problem med möss, så minskar mössen till nästan ingenting i bra många år. Hos oss i 10+ år hittills.
Arn83: [citat] Sovrummet där isoleringen tidigare varit packad är fortfarande klart kallare än övriga rum på övervåningen. Inte jättemycket men skiljer en grad vilket tydligt märks. Har pratat med några riktiga isolerfirmor som rekommenderat mig att fylla på med två sopsäckar a 200l som de kunde blanda till. Total kostnad 500 kr. Enligt firmorna kan man aldrig få tillbaka den ursprungliga
Norrtull: [citat] Håller med, golv är en riktig nedkylande, har noll isolering (tror jag) i vår minihall, jisses vad det kyler ner allt. Trots en innerdörr som är stängd mot hallen känner jag hur golvet 1meter ifrån hallen med dörren stängd är svinkall. Det är också ett projekt till våren. Vinden känns genom golvet i halva huset dock. Men i storstuga och vardagsrum är det mattor på golvet