Isolering
Tompafix: [citat] Det skulle ev kunna bli lite kallare än nu på vinden. Men det ör inte säkert att det blir så. Bara att ha koll på är bra. Men inspektera vinden bör man ju ändå göra, så man kan upptäcka sådant eller takläkage
Beape: Jag har ett fritidshus från 1939 med pulpettak som vi håller på att renovera. Kallvinden har isolering med kutterspån och har för låg takhöjd för att man ska kunna klättra in på vinden. Vinden har ventilationsluckor där insekter kunnat komma och gå så det lär finnas gamla getingbon o dyl där uppe. Vår plan är att sanera vinden från insektsbon och byta ut det drygt 80 år gamla
Antemoo: Känner man att man vill spara på tjocklek så hade jag kollat in Aerogel. Sedan se till att man tätar så man slipper dammet från isoleringen. Aspen aerogels finns bland annat, men även en massa andra märken. Innan man börjar leka med det så ska man nog se till att täta alla in/utgångar för att inte sprida ett sjukt fint damm.
Malainor: [citat] Så om jag förstår rätt är det ovan våningen vi pratar om? Källaren är en helt annan femma. Är svårt att hitta info om just isolera mot tegel😂 små letat 1år innan jag startade nu. Så här ser min nuvarande 1967 en tegelfasad isolering ut. Består av om jag fattat det rätt, luftspalt, tjock board/spånskiva(vindskydd), 70-100mm glass isolering med reglar, sen board/spån
Matti_75: Vik vinduken från väggen över dina reglar och fäst den i sista takstolen sedan går du med takdyken ända ut till vindskivan.
topmount: Skulle börja med ventilation, möglar det är det för fuktigt/luften står stilla.
Odi et Amo: Med ingjutna träreglar tror jag mer på att möjliggöra eventuell fukt att vandra upp/ventileras bort än att stänga in den.
piko: För att förtydliga lite: Det som syns på bilden finns redan, dvs bleck, panel, trall osv. Min tanke är att få avrinningen mellan springorna i trallen innan vattnet når plattan. Det borde gå att få in ett munstycke från fogskumsflaska eller mjukfogspatron mellan trallen och blecket. Jag är väl medveten om hur man bör ha gjort från början men av olika anledningar är det inte aktuellt
Stubai: [citat] Förstår jag det rätt att du har en vind som är isolerad där du har luft mellan vind och yttertak och att du nu tänker isolera yttertaket? Det kan ställa till problem.
Spikotrix: Sökt länge utan framgång. Gäller boendeyta ovanpå nedgrävt garage i suteräng. Garaget skapligt torrt och ventilerat men kallt året om (frostfritt). 65-70% luftfuktighet i snitt. Pga. eventuellt fuktproblem mot golvspånet samt att markradonhalten är medelhög, finns kanske behovet av fuktspärr under golvspånet??? Vid renoveringen för en månad sedan slets allt ut till stomrent. Även
PerssonJ: [citat] Ja betongen är mellan köket och sovrummet. Dessa rum ligger även mot yttervägg, också av betong. Så säg att man skulle bygga en extravägg 10 cm tjock, då skulle ju även 10 cm extra av ytterväggen täckas från golv till tak. Så vet inte vilken av väggarna värden anser måste kunna andas, inner- eller ytterväggen eller båda. Huset är nyproduktion, de kanske är oroliga
AmatörDonaren: [citat] Tack! Jag förmodar att du har rätt och när det kommer till ytterväggar är det kanske bäst att förhålla sig till "if it aint broken, dont fix it". Även om det retar mig lite, skulle varit så mycket smidigare att isolera inåt.
Bence: Lönar det sig att lägga marisolering runt en källargrund? Letade sommarstuga, hittade en Disponentvilla 330 kvm, helt källarplan byggd 1935. Aldrig ombyggd, försiktigt restaurerad under åren. 😎 Isoleringen lämnar en hel att önska. Det är inte aktuellt att dränera om. Finns inga problem med fukt i källaren men skulle gärna ha varmare, minskad uppvärmning kostnad där. En del
Matti_75: Har du luftning bakom panelen? Mitt råd är att all panel skall ner för att denna nya isoleringen ska ha full effekt
Arara: Hej. Vi har en vän som håller på hjälpa oss med framsidan av huset medan jag fixar garage och uppfart. Idag när jag kom hem så såg det ut så här. Han har dragit putsnätet vågrätt. Kan man göra så? Sedan om jag minns rätt så ska det överlappa med 10cm? Här är det 1.5/2cm som ni ser. Och för det sista så ser det vågigt ut? Kanske just för att det är lagt vågrätt och inte
Anders735: Hej! I samband med renovering (byte av impregnerad syll i 70-talshus) rev vi ut all isolering i golvbjälklaget. Ska återställa detta nu i sommar tänker jag, planen är att låta en firma spruta in lösull (cellulosa alt. mineralull) men kommer att behöva installera vindduk samt glespanel själv innan de kan isolera. Inser nu när jag börja kolla på detaljer att det finns väldigt mycket
Oldboy: Det är antagligen/troligen värt det med tanke på energipriserna nuförtiden. Värme stiger så övervåningens tak och snedtak gör skillnad. Är det original isoleringsstd fr -76 så är det förmodligen relativt klent med isolering. Du har ett guldläge här. Om du ändå ska byta underlagstak så kan du sala på takstolarna med 45x45mm reglar så kan du isolera 50mm mer i snedtaken,
kenek: [citat] [citat] Nej lite så jag tänkte men alltid skönt och höra med andra. har inte sett det tidigare, så råkade jag se vad byggmax hade skrivit om det och blev lite fundersam :) Tack för tips
Oldboy: [citat] Först måste man konstatera om det verkligen föreligger ett fuktproblem eller inte. Om det är för fuktigt så måste det konstateras varifrån fukten kommer. Därefter kan man börja diskutera möjliga åtgärder. I inlägget står det att fuknivån är hög i väggen, men inte om det gäller ytterväggen av lersten eller innerväggen av ngn form av tjock träfiberskiva, eller ev
Oldboy: Beror på takhöjden och hur lång man själv är. Vi har 2,00 m takhöjd både uppe och nere, och det är inga problem. Iaf för oss som är normallånga. Taklampor är dock lite besvärligt. Måste vara lågbyggande eller infällda. Så, ner till 2 m funkar fint. Allt över det är bonus. Med 2,10 får även takarmaturer plats. Mer än så behövs inte. Om man kör spontade bräder dikt an
Tomture61: [citat] Att bygga utan luftspalt så krävs en speciell duk och ingen råspont . https://www.byggindustrin.se/alla-nyheter/debatt/tak-varning-for-universallosningar/ (tyvärr låst artikel men läs inledningen) Med råspont behövs en luftspalt som är öppen i bägge ändar . Håller man över 16 gr i byggnaden så kan man plasta alla väggar / tak , en hälsosammare lösning är att använda
P-son83: Har bott här i snart 2år, inte noterat att det varit fuktigt på golvet någon gång än så länge. Så tror inte att att det tränger upp ngt direkt. Stenkistan (2 st) ligger ca 7m utanför, så bör väl betyda att det är skaplig nerträngning i marken
Rasmus_: Jag fick följande svar från hustillverkaren; "Vi tillverkar hus i volymer. Tätningen mellan volymerna sker med isolerkuddar. Kan vara att dom inte sluter tätt av någon anledning. Prova med att dreva med isolering och sedan tejpa med en diff.öppen tejp så det kan andas utåt. Det är viktigt att inte använa en difftät tejp då det kan bli risk för kondens mella invändig o utvändig
Manganbangan: Förutom att någon målat på isoleringen så tycker jag den ser lätt missfärgad ut. Har aldrig sett någon isolering som inte varit smutsig i ett någorlunda gammalt hus.
Mikael Wallin: Tack för bra svar! Jag fäller in lite rör i takstolarna och försöker dra mesta nya elen mellan glesen. Planen vidare är att sätta ångspärr mot takstolarna, sedan glespanel och sist råspont mot glespanelen då jag har en del över från tidigare projekt samt att jag är toktrött på gips som ju är omöjligt att skruva i. De lösa elkablarna är tänkta att dra rör över när
Redbullvodka: Hej! Jag ska renovera köket nästa vecka, och eftersom att golvet lutar lite tänkte jag riva upp det och isolera. Jag undrar om man kan spika på nå ribb mellan golvåsarna och lägga cellplast 2x 100m tjockt? Sedan bara lägga skrivor och sedan golv. Behöver det vara mer avancerat än så? Jag har inte rivit upp än så vet inte exakt hur det ser ut, men skulle tro det är minst en halvmeter
K-L: Ska ha en murare som ska mura igen ett fönster och dörr, gammal grov entré så vi kan bygga större kök. Till min fråga. Hur skall uppbyggnaden vara ifrån gips till tegel. Tänker då isolering/luftspallt mm.
Guimatth: Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet men jag är inte särskilt nöjd med ljudisoleringen (några grannar gjorde samma kommentar) främst från lägenheten ovan: fotsteg, röster etc. Taket är 2,6m så jag tänkte att jag kunde ljudisolera taket, helst mindre än 10 cm. Taket är gjort av betongblock. Några erfarenheter från någon som gjort det? Eller hur mycket skulle det kosta
BirgitS: Man kan skriva ett mejl där man skriver att arbetet ska vara klart innan ett visst datum och om det inte är klart då så kommer man att anlita en annan firma som får göra resten av jobbet. Datumet ska vara rimligt i förhållande till den arbetsmängd som återstår. Avbryter man arbetet ska man betala vad som är skäligt för det som är gjort. Läs mer på Konsumentverkets webbplats om