Isolering
Antemoo: AES-matta. Firemaster, fyrewrap eller vad slags märken som nu finns på svenska marknaden.
S.rosendal: [citat] Hej, jag hittar inga don i lägenheten, bara en i toaletten. Jag har igen pratat med mina grannar och de har sagt att även dem vill ha problemet löst nu. Då de känner sig begränsande av att allt låter ner. Så nu när mätningen är godkänd - trots det hörs allting så lär inte byggföretaget ta på sig det ärendet. Det kan bli en garanti fråga antar jag om man inspekterar
HRico: [citat] En dubbelvägg kommer förbättra ljudisoleringen samt minska vibrationer genom väggen. Det bästa du kan göra är att riva befintligt gips i sovrummet (man vill undvika 3 skiktsväggar pga risk för resonanser inuti väggen). Sätt en ny regelstomme ca 10 mm från gamla reglarna, viktigt är att ingen kontakt mellan dessa finns då det kortsluter konstruktionen. Akustikreglar är
Mats-S: På mitt sommarställe har jag liknande förhållande. Vindstaket är isolerat, och bjälklaget mellan våningarna även det isolerat. Funkar bra, går supersnabbt att värma upp övervåningen om några gäster kommer på besök. Och när ingen är där så är det ouppvärmt dvs ingen extra kostnad för värme då. [citat] Inga problem med fukt/kondens på vindsvåningen så länge du har
tobbew: [citat] Tja! Jag skulle säga att det är ett fukt-"problem". Det är lite blött på vinden och man ser på våren att det rinner efter träpanelen, eller antagligen insiden av vindskyddet, men det är nog så lite att det dunstar bort och hanteras bra av huset i övrigt. Jag har inte rett ut var min eventuella läcka är, men vi har justerat in ventilationen först igår och vi hade bara
SirKnasen: [citat] Känns som en enkel sak att testa. Du kan väl börja med att fästa skumgummit/cellplasten/sitt/liggunderlaget med dubelhäftande tejp på luckan för att se om den fortfarande kan öppnas tillräckligt mycket så att katten kommer in och ut
kbg: [citat] Ja, min far vet inte riktigt vad han pratar om 😅.
richardtenggren: Sen kan det vara smidigt med ett installationsskikt för elen :) Typ regla med 28 eller 45 på plasten innan skivorna för att dra elen utan att punktera plasten :)
Johanbogg: [citat] Fast färgen har inget med att få dra den genom väggen menar jag, ”svart kabel” innebär inte att det är ok Du skrev att svarta kablar gick utan rör, jag försökte poängtera det dumma i den kommentaren då färgen inte har med saken att göra utan annat
Gusten2915: Är det i en ekonomi byggnad som man ska bygga en verkstad i så är det en egen brandcell i klass EI60 som gäller se flik 3 avsnitt 5,5. LBK pärmen
Oldboy: [citat] Om inte tvättstugan mot ytterväggen är alldeles otroligt lång så blir det inte mer än 1 - 2 m2 med
Oldboy: Aha! Stensmul. Jag tänkte mig en homogen lerkaka, som betong. Nå, olika typer av sådan fyllning har används genom tiderna, och med lokal variation. Kolstybb är t ex ett annat sådant mtrl. Oavsett, så borde det vara lämpligt att börja med att bara lägga 45 mm mjuka isolerskivor eller byggmatta med papp direkt på materialet och klämma ihop det med golvbrädorna. Då bör allt ev drag
Ekofrallan: [citat] Då verkar det som det jag läst är det tydligaste man kan uppnå. Har lyft problemet till byggande styrelsen (Företaget som stått för projektet) men de försöker bara slingra sig undan. De påstår att de rest flera utav dessa byggnader och aldrig stött på problem. Medans Byggfirman säger att de följt ritningar. [citat] Av vad jag förstår så är det gjort enligt ritning. Men
Skånepåg: [citat] Det har ännu inte kommit så långt som till väggar ännu (precis som det är för dig tydligen, att tiden inte räcker till). Det som har hänt under sommaren och hösten är att jag bytt ut underarmarna på takstolarna och höjt upp dem 4 dm. De gamla underarmarna/bjälkarna som tidigare låg på korsvirkesväggens hammarband var ändå "för nya" raksågade bjälkar. Jag ville ha
Fabbelito: [citat] Tack för svar! Luftat element alla element. stomme : betong/ trä Vägg: tegel, yttervägg av trä,12 mm porösa fiberplattor, foder ,
Anonymiserad 405730: [citat] Ja tänkte på Platon men oavsett om var du avslutar så behöver du en list/toppanslutning som hindrar vattnets väg.. Jag vill inte förorda något utav systemen för båda fungerar bra, så länge man gör alla detaljer rätt.. Har inte suttit med monteringsanvisning på ett tag men har jobbat med detta längre tillbaks i min karriär och vi sålde inte in bara det ena utan det var
Stefan1972: Den bästa lösningen är nog att inrikta sig på utsidan......En sådan plankvägg blir aldrig riktigt bra med lösningar på insidan. Bättre att få ett heltäckande extra skal på utsidan. Dock dyrast såklart.......
henche: Lätt för mig att säga och jobbigare att utföra, men jag skulle nog verkligen fundera på att sätta en ny ångbroms (för jag chansar att det är en ångbroms som ligger där nu). Dels är den ju punkterad mest överallt och den är trots allt över 50 år. Nu har ni ju redan tagit bort all isolering också... men det är nog ett digert arbete att få dit en ny ångbroms. Fukten kommer nog
jphurtig: Hej. Har nyligen köpt ett gammalt timmerhus från början av 1900 talet. Huset har tyvärr bara dusch i källaren så mitt första stora projekt blir till att bygga ett ordentligt badrum på övervåningen. Har för tillfället 2 sovrum med kattvindar där som nu ska tas bort för att i den ena bygga badrum, behöver i första hand tips på hur jag ska göra med isolering i snetaken. Har rivit
Pellebabba: Jag har köpt ett 80kvm fritidshus av Jörnträhus. Huset levereras som typ byggsats. Nu står huset uppe "vädersäkrat" och nästa åtgärd är att isolera innertaket, 2X195 mineralull i skivor ovanför plast och glespanel. Allt material ingick i leveransen. Jag tänkte låta köpa in arbetet och har försökt hitta uppgifter på hur mycket tid det är rimligt att arbetet tar. Det är ett
tomcat85: [citat] Tack, det är ett bra tips. Det ena fungerar nog inte utan det andra om jag vill ha riktigt isolerat och det vill jag ju.
Herr Räv: Vi har nyligen köpt ett hus där de tidigare ägarna tagit bort tidigare nedkast till inmurat sopskåp. När de ”satt igen” hålet har det varken isolerats eller tätats något vidare vilket medför drag i köket och bland köksskåpen. Det man ser på bifogad bild är inifrån sopskåpet på utsidan och rätt in till diskmaskinen. Det har lagts fogskum på en masonitskiva som skruvats fast
Anonymiserad 260363: [citat] Tycker du ska reklamera arbetet.. Men självklart beror det på kontraktet ni skrivit med firman. De har gjort håltagning genom ångspärr utan att täta genomföringen, vilket kan orsaka mögel & andra skador för dig senare. De har inte återställt vinden till ursprungligt skick, det är riktigt amatörmässigt.
84anders84: Lånar denna tråden lite istället för att starta ny tråd. Jag har bergvärme och rör i taket i källaren som går till entrévåningen till kranar i kök och badrum samt element. Jag har min källare uppvärmd ( bland annat sovrum och gästrum) och inga fuktproblem. Tänkte montera ett par extra element i källaren där vi har sovrum. Men isoleringen på de gamla rören borde det va bättre
johan8423: [citat] Osäker om jag får plast med 300mm. Får väll inte gräva för djupt heller?
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det förstår jag skrev bara om hur man kunde få till en högre konstruktion med att först montera 45an i våg för att sedan skruva på en lämplig regel för att få upp höjden. Så jag har inte missa något, valde bara att flika in med den idén.
karlmb: [citat] Hur ser ventilationen i huset ut? Självdrag och en tilluftsventil i tillbygget?