N
Nygge72: [citat] Ja så är det ju
5 svar · 577 läst
·
R
Rickard1973: [citat] Jo, det känns väl lite som så. Tack för bra funderingar/kommentarer
5 svar · 695 läst
·
T
Tariax: Bump på denna. Någon med inspel om hur jag bäst går tillväga?
1 svar · 1,3k läst
·
H
hasse_f: Problemet är vad jag förstår trämaterialet dvs golvbjälklaget som kan bli för fuktigt och börja mögla, kanske inte isolerskivan i sig. Både mineralullen och cellplasten sägs vara fukttåliga enligt tillverkarna. Tanken med att sätta isolering på undersidan är då att trät blir varmare och därmed torrare. Konstruktionen finns beskriven för krypgrunder, men jag hittar inget om
3 svar · 1,0k läst
J
JenniferG: [citat] Toppen, tack så mycket för hjälpen!!
4 svar · 1,2k läst
·
J
johannes_jg: Håller på att bygga ett förråd på tomten och var precis på väg att lägga tak när ett kraftigt regnväder drog in. Tänkte bygget med pressning för att skydda emot nederbörden, men trotts att jag reglat upp mellan takstolarna blev det kraftig vattensamling på en plats i presenning. Konsekvensen blev - när jag skulle ta bort vattensamlingen - att presseningen sprak och allt vatten rann
0 svar · 661 läst
Händig-Techguy
Händig-Techguy: Har också samma problem med utanpåliggande rör som hörs rejält har mätt upp det till 80 Db vid högt vattentryck. Kan stänga dörrar och hörs igenom och överröstar tv nästan från köket i andra delen lägenheten. Hur högt får det låta har min fundering blivit i en hyresrätt? Har även diskmaskin och kan köra denna och låter knappt i min lägenhet från samma vattenrör.
7 svar · 3,0k läst
·
D
danielsvens: Tjena! Jag ska isolera taket i friggeboden och har nu lärt mig att man sätter en luftspalt med läkt och masonitskivor. Men jag har googlat en hel del och hittar inte mycket information om hur man gör när masonitskivorna möts i nocken. Ska man sätta dom kant i kant bara utan någon typ av tejp eller liknande? Sedan så verkar det som att luften ska gå upp genom nocken, måste man ta upp
0 svar · 1,1k läst
·
P
Pappa1986: Du försöker ge dig på ett enormt projekt (tycker jag iaf). Fixa panelen och se till så att taket är tätt och bygg en hundkoja som är isolerad istället. Är mitt tips. Jag hade plockat bort reglarna på golvet och bara haft plattan öppen. Spara ett ställe där du ha hundgården tex
2 svar · 957 läst
·
L
Ljudabsorberingsberoende: Bor i bostadsrätt och då vårt sovrum ligger under grannens dito vill jag i förebyggande syfte ljudisolera taket mot grannen. I dagsläget är det inte otroligt lyhört men vill ändå minimera risken att våra snarkningar, samtal och förehavanden fortplantar sig uppåt . Frågan är om kanske akustikpaneler (ribbpaneler) på en av väggarna tillsammans med textilgolv och ngn annan mjuk
0 svar · 1,1k läst
apatileo
apatileo: Hej alla! Jag har precis köpt en souterrängvilla från 60-talet. Huset är i mycket fint skick - med undantag för kallvinden där det har slarvats med både luftning och isolering. Svallen ser fortfarande okej ut så det är inget som behöver bytas. Dock är isoleringen i minsta laget - i dagsläget ligger endast en 8cm byggmatta lite halvt utslängd mellan takstolarna som isolering så detta
0 svar · 1,2k läst
Nissens
Nissens: [citat] Har du flytande trägolv så skall du INTE göra detta… då reser sig golvet när det rör sig… Bättre då att använda åldersbeständig byggtejp. Den går bra att skära långledes om du tycker att den är för bred, tror den är typ 50mm.
13 svar · 1,5k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Så länge det inte är i boytan som isoleringsmaterialet så är det lugnt.
1 svar · 423 läst
Rickard.
Rickard.: Ingen värme innan plasten!!! Vi behöver inte mer trådar om detta här på forumet...
1 svar · 590 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Brukar vara vindstopp innanför ytterpanelen och majoriteten av isolering innan ångspärren, läs mer här: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
5 svar · 684 läst
L
Leo999: Hej! Har en friggebod på landstället som jag gärna isolerar så att gäster kan sova där under sommar/vår. Det jag mest är osäker på är hur alla reglar bör sättas. Hur hade ni satt upp reglar för att kunna isolera och i slutändan sätta gipsvägg / pärlspontskiva? Där tak och vägg ska mötas undrar jag exempelvis hur detta görs bäst Tacksam för alla sorters tips!
0 svar · 460 läst
·
S
Se En: [citat] Jo har ju en del VVS samt även massa med elkabla som ska dras. Blir ett jäkla projekt att fräsa in dem och bygga lådor osv för att då det att se bra ut så känner att luftspalt med plyfa och gips blir så mycket enklare och snyggare. Därför jag gärna vill vidta alla säkerhetsåtgärder som möjligt
18 svar · 3,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Märklig modell, den verkar inte ha någon ventil för avstängning/strypning :(
3 svar · 732 läst
·
N
Noob1n: [citat] Hejsan, är nyfiken på hur du i slutändan gjorde
2 svar · 2,5k läst
·
L
Lovensson: Värt att tillägga: Vi har gasdriven spis, kylskåp och en portabel värmare (som vi använder någon timme inför kalla nätter) så värme/ånga kommer från det med. Förändrar det tanken kring plast eller ej?
3 svar · 907 läst
·
dof
dof: Ett litet tillägg. Alla hus är ju olika men du kanske får en liten fingervisning iaf. Har liknande hus. Byggt -46. Putsad träfasad men nu panel utanpå. Badrum i källaren, mekanisk ventilation från sovrummen på övervåningen. Värms med ved och pellets. 2014 isolerade jag vinden med ca 40cm i-cell lösull och på min vind har det inte hänt något alls. Snarare att det är bättre klimat
2 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som åker hem till dig och diskuterar på plats vilka åtgärder som är lämpliga i ditt hus för att spara på uppvärmningskostnaden. Jag har aldrig hört att lite isolering skulle påverka strålningsvärden nämnvärt däremot finns det ju radontapeter som man ibland har lyckats få ner värdena med, men det gäller att få det helt tätt.
2 svar · 1,5k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Isolerad lucka på ut och insida så har du en ölkyl du når från bägge håll. /W
13 svar · 1,5k läst
·
L
Ligli: [citat] Hej! Huset är byggt 2011. Vad vi förstått så ska det vara fuktspärr eftersom det är så mycket isolering i väggen samt att det är isolerat på utsidan.
2 svar · 667 läst
·
G
Grimjack69: Hej! Har ett torp ursprungligen enplans, byggt sent 1700-tal. För uppskattningsvis 100 år sedan byggdes en övervåning (2 rum, snedtak) med regelverk och ytterpanel sattes upp. Så jag har ett plan med timmerväggar och ett plan där mellanrummet mellan ytter- och innerpanel (råspont+tretex) är helt tomt. Min fråga är helt enkelt om det är värt besväret att riva råsponten, peta dit
0 svar · 481 läst
Y
Ylva69: Hej! Behöver expertis råd , när det gäller utbyte av isolering på hussockel. Nu sitter det korkskivor på hussockeln som börjar bli lite trötta. Kan man ta bort korken och sätta dit nån typ av annan isolering som man putsar och målar på . Tack på förhand [bild]
0 svar · 495 läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Det beror på hur noggrann man behöver vara. Varje mtrl-skikt i väggen har olika isoleringsförmåga vilket då påverkar lutningen av temperaturgradienten från den varma insidan till den kalla utsidan. [citat] Spelar det ngn roll? För min del räcker det med att veta att utomhustemperaturen är lägre än daggpunkten. Då vet man att fukten kondenserar/fäller ut någonstans i
8 svar · 1,9k läst
P
Pär Nordqvist: [citat] Jaa, det är en fråga man måste fundera på. Jag har ju inga skills som snickare själv, bortsett från att jag hittar ställen där det är dåligt och river. Det är ju inte så smart.
24 svar · 9,9k läst
JoachimLj
JoachimLj: Jag har flyttat ett hus från 70-talet och ställt det på annan plats. Det var mest sand där huset nu står. Vi gjorde tre rejäla åsar med 0-32 som packades hårt med 400 kg padda och sedan la vi ut tre balklinjer av betong på dessa (samt ena gavelsidan). Det är alltså krypgrund med ca 70 cm höjd och flertalet ventilöppningar. För säkerhets skull har dräneringsrör lagts ned i
0 svar · 554 läst
Bananskalare
Bananskalare: Min fundering är följande. Jag har ett garage. som är halvt fristående. Sitter ihop med grannens hus.. Garaget är till största delen från -59 Problemet är att utrymmet är begränsat både höjd och bredd. Mitt största frågetecken är isolering av golvet. Takhöjden är låg. Jag Tror att 45 isolering skulle få plats. Frågan är kommer det göra någonting åt isoleringen? Jag tänker
0 svar · 819 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.