Isolering
Rabbithole: [citat] Det du har motsvarar 26cm PIR ungefär. Och man behöver inte lägga allt på råsponten utan man delar upp med en del t.ex. spån/cellulosa i bjälklaget så kan man ha ytterligare en del på yttertaket.
Aph144: * kondensbildning vid kallt ute och det sker i luftspalten där isoleringen finns.
Rabbithole: [citat] Starta en egen tråd och länka till, fyll den med bilder och all tänkbar information så får du en rimlig konstruktion innan du kontaktar en snickare
Mahhee: [citat] Kollade mer noggrant idag och såg att det fukt på undersidan! Tack för hjälpen!
Nya husägaren: Jag kan hamna i samma situation när jag får mitt hus i januari. Utan att ha mer än lagom mycket sunt förnuft så skulle jag själv antagligen välja att isolera för att hushålla med värmen i vinter och sedan byta spånten till våren. Man kan kanske lägga lite plast emellan så att isoleringen håller sig fräsch till du kan byta.
klaskarlsson: [citat] Troligen kan du lägga ull ovanpå skivorna, men det blir ju svårare att kontrollera OM du skulle få problem med att det organiska materialet möglar, så bättre är att ta bort dom. Om du lägger på "mycket" så bör du kanske egentligen sätta in en ångbroms. Jag skulle gissa att dubblar du nuvarande isolering så kan miljön uppe på kallvinden ändras rätt mcyket, så du bör
Marcus_Carlsson: [citat] Så du menar att det i praktiken inte isolerar någonting alls och är värdelös att sätta in? Är det inte någon på forumet som har provat sätta in en sådan eller liknande och kan berätta om deras husgrund blev nå varmare? Jag har läst på vissa ställen att man ska vara försiktig att isolera befintliga husgrunder då du kan råka sänka temperaturen så mycket att marken
JensHaglof: [citat] Ok ja det är bra! Du kan prova här och se vilka frekvenser som absorberas. http://www.acousticmodelling.com/multi.php Gjorde ett exempel med olika tjocklekar och med 6kPa s/m2: http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?n=4&m=6&im=1&l1=50mm&s14=2&d14=50&v14=6000&l2=100mm&s24=2&d24=100&v24=6000&l3=200mm&s34=2&d34=200&v34=6000&l4=400mm&s44=2&d44=400&v44=6000 Som du ser så ju tjockare
pixal: Om jag nu återgår till min ursprungliga fråga, förstår att det finns bättre lösningar men med lösningen jag föreslagit, riva korkisoleringen eller ej?
Småbrukaren: Ja, en i varje gathörn till och med. Men det är heller inte orimligt att ”förråd” i anknytning till en varm bostad kan få problem med fukt eller dålig lukt om den inte är bra isolerad.
Tomture61: [citat] Om mitt hus ej skulle ha diffspärr i klimatskalet så skulle kall uteluft ta sig in lite här o där , helt okontrollerat . Ventilationen sköts av en FLVP . Har ventiler i alla rum utan frånluftsdon och ibland är det vid mycket kallt väder en istapp under kåpan på en del ventiler . Förstår ej ditt påstående "tvärt om" Hur har jag skrivit för att du ska missförstå
Intet: [citat] 7cm isolering är verkligen inte mycket med golvvärme. Teoretiskt kan du ha golvvärme utan isolering alls men det blir väldigt höga förluster. Det är bara att räkna på det. Lägger du på mer isolering minskar takhöjden i samma takt. Ett alternativ är att montera vanliga radiatorer så behöver du inte bryta upp golvet alls. Förhoppningsvis.
pacman42: Den lösull jag har på vinden skulle egentligen behöva fluffas upp efter 35 år, men det känns faktiskt enklare att lägga dit mer lösull än att fluffa upp den. Tanken var att jag skulle ha gjort det under november, men en envis Mykoplasma satte stopp för det. Vi får se om det blir denna vintern, man har ju en del andra projekt också.
Vispen74: [citat] Det bör också finnas en manschett/gummiduk som ansluter mellan skorsten och ångspärr för att hindra utfällning av kondens i isoleringen (om huset i övrigt har ångspärr), annars riskerar isoleringen bli en blöt svamp vintertid, och vatten kommer droppa ner. Man får väl klippa upp gummiduken och limma på något vis om den inte går att trä på som tänkt. Jag eftermonterade
Hybro: Läcker ett av rören? Träet ser ut att vara vattenskadat, kanske av frost.
Jonas Sörmland: Rökröret går upp mitt i en vägg ut till den ventilerade kattvinden, väggen har 25 cm isolering. Byggde en alkov och flyttade ut isoleringen utanför denna. Byggfolien täcker hela insidan och den är ventilerad in i övervåningen. Tänkte lägga 20cm isoleringen högst upp men då kommer gummimembranet med diffspärren utanför isoleringen. Är detta OK då värmen från rökröret bör
Klarinettfett: Nejdå, värmekabel är redan installerad. Men den räcker inte när det blir kallt. Kolla första meddelandet så kan ni se hur det ser ut just nu. 😉 [citat]
Dublin: Om utseendet inte spelar nån roll så såga till en bit masonit som är lite större än hålet och limma på plats.
Andyandyandy: Tack för tipsen! Nu har jag tagit bort spånskivorna och fuktspärren (plastfolie) som låg mellan asfaskivorna och masoniten. Asfaboarden är torr och fin, inget utslag alls med en fuktmätare. Men den luktar väldigt skumt, mer tillverkat material än betong/mögel/organiskt. Så den åker bort ikväll.
camaro z28: Har gjort så jag åxxå,+ett "myggnät" för att hålla div, kryp utanför...
DaliMannen: [citat] Kör med polyuretanlim, bred ut strängen, spraya lite lätt med blomsprutan. Lägg ihop och ev. vikta/spänn fast. https://lidaco.se
Pysslarn: Litet tillägg: du skriver att ni ska ha golvvärme i vissa utrymmen — ta ett snack med lämplig konsult eller en seriös byggare angående det. Har ni inte tillräcklig isolering under golvvärmen kommer ni att lägga mycket pengar på att värma upp marken som huset står på… //Ronnie
Tomture61: [citat] Genomtrampningsduk har en mycket viktig funktion . Man slipper hantverkare + övrigt löst folk trilla genom våningarna och slå sig fördärvade . Har en kompis som är snickare som råkat ut för en fallolycka , resten av sitt liv får han känna av sina "blesyrer"
Hejkomåhjälpmig: [citat] Min pump är bara 6 månader gammal så det är nog inte problemet! Tack för tipset
HugoM: [citat] Tack för svar. Tanken är såklart att förhoppningsvis kunna spara lite pengar på uppvärmning. För att inte orsaka för stor isolering med för kall vind hade jag därför tänkt lägga ganska lite och försiktigt med cellulosaisolering, kanske 10-15 cm. Alternativa åtgärder för isolering är att byta innerrutorna i de parkopplade fönster jag har som har värst kalldrag,. Det är
ulfben: Då missförstod jag trådstarten. Angående ångbroms och isolering så finns bilder på hela processen i tråden jag redan länkat. Annars har Energimyndigheten en bra broschyr åt dig. Jag byggde en egen trygghetsvakten mha Home Assistant. Tycker 16 000kr är åt helvete för mycket pengar för en fläkt, fuktsensor och värmeslinga.
a.k84: Har idag 14gr i sovrum på ovanvåning. Iskalla golv och kylan dras neråt väggarna till undervåning. Tippar på att isoleringen är bristfällig :/ Min kattvind som ligger vägg-i-vägg har öppet golv enbart spån mellan reglarna vad jag kan se. Hur isolerar jag väggar o golv på bästa/enklaste sätt, steg för steg? Yttervägg - luftspalt - reglar - isolering- vindpapp eller hur? Eller
Gusten_Gnuk: Ok! Nä, förstås. Det, jag kan tänka mig att det spelar roll. Tack för svar, det fick att göra följande jämförelse av tjäldjup för olika typer av randisolering i ett projekt jag håller på. Här är isolering under platta runt 10 cm. [bild]
Andy82: Håller på med helrenovering av huset. Nu när jag är och pillar kring undertaket närmst väggarna känns det väldigt dragigt om man sätter in handen där (typ vid syllen). Hus med inredd källare. Håller på att förbereda för FTX. Så frågan är. Ska jag täta på något vis? Typ fogskum? Eller finns risk att man försämrar något?