S
swomp: Gjorde en analys, inte asbest! :)
2 svar · 6,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: Annars ska man kunna fylla jutesäckar med spån och trycka upp på besvärliga ställen.
5 svar · 3,7k läst
F
fredand44: Hej Jag trixade lite med så stora bitar som möjligt. Fyra totalt. Men det blev väl sisådär. Mvh Fredrik
1 svar · 1,5k läst
F
fredand44: Tackar för svaret! Ja nu blev det ingen plast. Mvh Fredrik
2 svar · 2,9k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Du nämner "lägenhet" i ditt inlägg och jag tycker det ser ut som en större kanal på bilden? För är ventilationskanalen till flera lägenheter är det brandisolering och får inte plockas bort. Minst klumpigt är som du nämnde att bygga in med gips bara man uppnår samma brandklass om kanalen går till flera lägenheter.
3 svar · 1,9k läst
·
anders07
anders07: Främst beror det ju lite på hur mycket utrymme du har... Normalt sett så vill man ju ha minimum 120+70 mm isolering i förråd (beror ju också på var i Sverige) men det är väl någon form av "standard". Sen beror det ju på typ av isolering. Är det en "box" kansle det är enklare/bättre med frigolit eller t.ex. SPU än ull. Är det en del vatten läckage så är det defintivt bättre med
1 svar · 10,4k läst
F
falkn: Akustikplattor i taket blir ett måste där du har öppet till nock. Det beror ju sen på mängden möbler och tyger du har i rummet. Mitt förslag är ju att du ber någon akustikkonsult att modellera upp huset så man kan beräkna efterklangstider o.s.v. Då kan de räkna ut hur mycket dämpning som behövs och var den ska placeras.
1 svar · 3,2k läst
Oldboy
Oldboy: Det bör ligga vindpapp ovanpå isoleringen. Enklast är att köpa byggmatta med papp på ena sidan och lägga som översta isoleringslager.
3 svar · 5,9k läst
·
FG
FG: Om du kommer åt skulle du kunna montera fast rören med fästkopplingar av den typen som Rehau har till sitt ljuddämpande system. Armacell har ett material som man klär på rören för att dämpa stomljud, förmoligen för sent för det nu dock. http://www.armacell.com/WWW/armacell/INETArmacell.nsf/standard/D3805C7803A0D89CC125781D0035C146?OpenDocument&Nav=03499AC88846F417C125781D003869E0
3 svar · 4,6k läst
H
huggan: http://www.ekomiljoisolering.se/prislista.html
6 svar · 4,8k läst
·
T
thomasx: Fast på bilden ser det väldigt kompakt ut. Dagens cellulosa får ju inte bli för kompakt, då tappar den isolationsförmåga, vad jag förstår, och det är väl en av anledningarna till oron för att den ska sjunka ihop. Är den cellulosa som sprutades för 17 år sedan likvärdig den som används idag, och är den på bilden sprutad med korrekt densitet? Är frågor jag ställer mig när jag
1 svar · 1,9k läst
T
tlundberg: Vi tilläggsisolerade en vägg invändigt hemma, och använde feelingwoods skivor. Handlade av http://www.karlskronabyggservice.se/ men de verkar ha bytt till ett annat märke nu... Precis som andra har varit inne på så är det väldigt mjukt och skönt att jobba med. Funkar bra att kapa med cirkelsåg. Finliret pillade jag till med en vanlig snickarkniv. Vi har tjocka plankväggar som endast
3 svar · 4,8k läst
T
tlundberg: Hur ser golvet ut i uterummet? Du säger att det är ett trädäck. Om det är ett helt vanligt trädäck med bara tryckta reglar med tryckta 22 eller 28 mm tjocka brädor på med några millimeters mellanrum så är nog både isolerade väggar och isolerglasrutor helt bortkastade pengar... Om du däremot har eller bygger ett isolerat golv, och sen bygger isolerade väggar och tak så blir ju
4 svar · 6,4k läst
S
steerbear: Undrar om jag kanske var otydlig att skriva att detta är en yttervägg. Det kommer alltså ingen mer isoleringutanför denna vägg. Takets isolering slutar alltså där väggen möter taket.
7 svar · 5,0k läst
·
DennisCA
DennisCA: Jag har en liknande frågeställning, vill bygga (långt) i framtiden en större snickeriverkstad, jag vill bygga en korsvirkesstuga som t.ex. denna: http://www.ukworkshop.co.uk/forums/oak-framed-barn-workshop-diy-build-t90397.html Jag vill gärna ha en eldstad (producerar så mycket som kan brännas) och öppet tak med balkarna synliga, blir även fina ställen att förvara virke, så jag tror i
3 svar · 3,5k läst
B
b8q: "Helt tätt underifrån" blir det väl ändå inte med alternativ 1, fuktig luft etc kommer väl in genom luftspalt och/eller genom springor mellan panelbrädorna (beror ju lite på vilken typ av panel du tänkt ha, om det t.ex. är med någon typ av lockläkt eller ej). Det framgår inte hur du tänkt fästa spikläkten - sitter den på distanser (typ plaströr) genom isoleringen, eller ska du
1 svar · 1,4k läst
D
Dr Fozz: Dumt att inte sätta ångspärr. Drar mindre, blir tätare och du minskar risken för kondensbildning i väggen. Tänk bara på var du sätter den. Max 1/3 av isoleringstjockleken in, men gärna en bit från gipsen (45 mm är rätt vanligt) så att skruven inte punkterar den.
1 svar · 2,2k läst
·
S
snygg-åke: Ok det är t-vind super jag har. Jag fick upp den idag och har börjat sätta fasaden också. Tack för all hjälp.
8 svar · 3,3k läst
T
tlundberg: Med cellplastisolering kommer det ju se ut såhär [bild] Kommer jag få fuktproblem i det inringade området? (Övergången från cellplast till golvbjälklag alltså.) Borde jag ha en luftspalt där? Kommer ju fasadpanel utanpå sen som skyddar lite också... [bild]
2 svar · 4,1k läst
·
A
ArchiBeginner: Hej Jag undrar vilken produkt som fungerar bäst som fäste för isoleringsskivor på ytterväg (utvändigt). Det är putsfasad med lecablockkonstruktion i grunden. Vad är det för fäste ni skulle rekomendera som bör användas för att fästa isoleringsskivorna på väggen? Tacksam för svar
0 svar · 945 läst
Ö
öringen: Heter det inte fortfarande vindpapp? Denna funkar perfekt. https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindpapp-p17040
11 svar · 5,8k läst
·
G
Gabbe1: I stort sett samma isoleringsvärde.
11 svar · 7,8k läst
V
Vinsdman: Någon som vet hur väl en tjock murad vägg isolerar? Tips på hur man tätar skarven mellan sten och trä? Mellan bjälkarna längs muren sitter en fastbultad träbalk (under den gula isoleringen som ligger och skräpar på bilden). Man kanske kan sätta ångspärren mot den, skära och tejpa kring skarven mot takbalkarna?
3 svar · 1,6k läst
·
V
Videonisse: Tack! Har haft hjälp så kan inte ta åt mig äran själv :-) Blev till slut EPS-cement som vi använde. Hittade ingen Leca som var kapillärbrytande på lager hos någon i Sthlm. Finns tydligen en speciell sortering från tillverkarna som heter 12-20K. Eftersom jag inte har något makadamlager under så kändes det tryggare att istället "spärra" hålen med EPS-cementen så vatten inte kan
2 svar · 4,4k läst
·
F
falkn: Du bör ha en ångspärr innanför gipsen.
1 svar · 4,9k läst
Larsa
Larsa: Någon annan som har bra tips? Finns det lämpligare material än fasadskivor?
3 svar · 2,7k läst
V
Vinsdman: Nej du har nog rätt. Kanske oroar mig i onödan. Har tex tänkt att på ena sidan ha en 3 m lång vägg av skjutdrörrar längs ena snedtaket - och i detta sätta in ett litet hemmakontor som går att stänga om när det inte används. I det läget gör 10 cm en hel del för att inte ta för mycket av övriga rummet.
6 svar · 6,6k läst
N
niblom: Jo jag vet att man bör ha fönstrena längre in, men nu sitter dom där de sitter, insidan är färdig osv. Finns det något sätt att förbättra isoleringsvärdet t.ex. genom sätta extra isolering just runt fönstrena? /N
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.