Isolering
boysan86: [citat] Tack för svaret, har tagit till mig info från olika håll och verkar vara många som tror att man dör av en enda fiber men det stämmer ju inte eftersom vi andas en viss mängd fibrer varje dag bara att det är så oroligt små mängder. Har inte rivit i böjar, avslut eller t korsningar så kan nog vara lugn. Men man skapar en oro/ ångest när dom nära och kära kom så nära. Tagit
fribygg: Jag föreslår att du lämnar lerkiningen om den är hel, kompletterar den om den är trasig och ersätter treetexen med en stadig och bra träskiva (15mm plywood?) om du vill ha nått slätt och stadigt innåt rummet. Timmerhus bör om väggarna nödvändigtvis ska tilläggsisoleras förses med utvändig isolering och vindskydd samt en skyddande fasad.
buspojken: Fått en förfrågan om att isolera i en massa stallboxar, ovanför box taket, har de hö till hästarna, så tanken är att Sala ner från befintlig golv på de liggande åsarna, isolera och lägga nytt innertak. Fundering vad för dukliknande material som blir lämpligt för att spänna fast isoleringen, och lämpligt isolerings material. Jag är inne på typ vanlig vindduk skuren i remsor o
JohnnyEkan: Hej! Jag och sambon ska börja renovera stugan på tomten och göra den vinterbonad. Kommer vara uppvärmd året runt. Vi kan väldigt lite men vi ska riva allt och ev. prova lite lättare saker med byggandet, resten tar vi hjälp av snickare. Stugan är helt oisolerad men jag är tveksam hur man ska gå tillväga för att isolera långsidorna där taket går ner. Är det lämpligt att isolera
Matti_75: Ångspärr alltid på den varma sidan
Nissens: [citat] Hmm, du har ju en liggande regel högst upp… Om du skall ha ångspärr eller broms till vinden skall ju den vara ovanpå innerväggen, i taket. Eller jag kanske missförstår vad du menar?
Kattkvinnan: [citat] Vi har tidigare vinterförvarat växterna i en gäststuga och det blev mycket riktigt problem med fukt. Rent krasst är det bättre att få de problemen i förrådet så kan vi kallställa gäststugan på vintern. Samtidigt vill vi ju få till det så bra som möjligt även i förrådet så vi slipper riva det om några år. Ska vi tänka i ordning utifrån vindpapp, läkt och isolering i
Ricke Åland: [citat] Ja lite som ja tänkte då, får se va han ha använt 😊
TheGame: [citat] Det är bättre isolering än 45 vanlig isolering. Det är hela grejen med sådana skivor "bättre isolering" i förhållande till tjockleken.
roke: [citat] Njä. Jag har ingen bestämd uppfattning. Mer än att jag ibland kan tycka det kan bli lite svårt att hålla reda på alla möjliga och omöjliga tänkbara utvecklingar beroende på alla omständigheter som olika material och byggnadsätt och användning innebär. Utan att veta så skulle jag tro att det inte blir några problem i ditt fall.
Åsa Lindström1: [citat] Hej! Jag har exakt samma hus och ska tilläggsisolera. Hur gjorde du och fick du något svar?
måns hagberg: [citat] Låter bra! Lycka till! (Då det gäller isoleringen, var noga med vindtätningen inte minst nertill där det är svårast att komma åt.)
putte22: Akustikplattor är hårt pressat. Så lämpar sin nog inte som isolering i väggar.
Testarn: Det pressar ju ihop isoleringen och minskar effektiviteten hos isoleringen så jag skulle bygga en landgång som ligger ovanför isoleringen. Vi gjorde en med stående regelstumpar som skruvades i underramen och sen en tvärslå som råspont ligger på. Det är dryga metern mellan alla takstolar och 5 råspontsbrädor som sitter ihop i noten ger 60 cm bredd och även om det sviktar lite så
måns hagberg: [citat] Jag kopierade artikelns brödtext och klistrar in, skippar ingressen. Fotot blev förvrängt resten är OK. [bild] Tillsatsrutan dras fast med åtta tunna träskruv. Åtgärden är alltså helt reversibel. För några år sedan köpte vi ett hus på Gotland. Det ligger väldigt fint, men lite väl nära länsvägen. Trafiken är störande. Våren 2009 erbjöd sig Vägverket att montera in
Fibbel: Goddag! -19 byggde vår kulturförening en scen bakom ABF-huset där vi huserar. Inga konstigheter, tryckt virke i mängder. Problemet är när vi har PA-högtalare framför eller på scenen så förstärks ljudet av däcket som blir som en stor resonansbox så pass mycket att det verkligen låter skit uppe på scenen. Vad för typ av isolering kan man med lätthet skicka in om vi plockar av
cederbusch: [citat] Tack för svar, då läser jag ditt resonemang som att det inte kommer bli några problem att ha 400 mm isolering. Självklart läggs plåten på läkt, det tänkte jag var så självklart att det inte behövde skrivas ut :)
Nil-Åke: Hejsan, har förvärvat ett renoveringsobjekt från 1930-talet som är tänkt att användas som fritidsboende. Innan vi går igång med ytskikt överväger vi att tilläggsisolera invändigt. Följande är tanken, har någon kunnig person något inspel på kring fuktriskerna? Vägguppbyggnad utifrån: - Nätad fasadputs (Befintlig) - 200 mm Siporex/Gasbetong (Befintligt) - Invändig cementputs
Incitus: Svarar mig själv, jag tror inte det är mögel (hittade några gamla trådar på ämnet).. Men vet inte hur man raderar ett inlägg :)
HogeN: mitt extra garage var naket upp till nock så jag skar till vindskyivor och sätte imellan reglarna och isolerade med 100 och sen 50mm på tvären och gips till väggarna taket sätte jag plast och bräda och blåsisolerade och gips blev bättre innan var det -15 ute och -10 inne.. fick man det till att vara + 1-2 på insidan =) och med infrarvärmare hålls det passligt vinter tiden... har 2
Millanmagia: Svårt att se hur takås möter vägg. Går det skapa en luftspalt invid yttertak så att ev kondens kan ledas bort? Skulle i så fall slå på 45x45 på sidan av takåsen, använda asfaltsboard som ångbroms + cellulosaisolering + ångspärr som "andas" typ isolina. Kryssisolera alternativ blås in cellulosa för bättre U-värde. Du skriver att du vill ha synliga balkar, svårt att bedöma
Erruk2: Hej! Tack för snabba svar. Jag har inte koll på termerna som ni märker! Plankorna är inte spontade, utan det är glipor mellan, som varierar i bredd från någon mm till ca 1,5 cm. Väggen är nu uppbyggd såhär utifrån sett. Fasadpanel 3 cm Vindpapp Gammal isolering, typ mineralull, sannolikt från 70talet - 4,5 cm Plankor (de som ni ser på bilden) 1,5 cm. Väggreglarna bakom plankorna
elmont: Lösull i snedtak är inga problem. Man blåser in så pass mycket att ullen blir så kompakt att den inte rör sig. För att "komma åt" får man vid behov ta hål på diffusionsplasten som man sedan tejpar igen. För att inte fylla mot yttertak sätter man lämpligen oljehärdad masonit med distans mot yttertaket. För att få till det bra rekommenderas "profssprutare", men visst kan en amatör
ZakiK: Vaxad/oljad Masonit är för tät, och kan låsa in fukt om det finns någon form av läcka i ångspärren eller byggfukt som inte hinner torka. Vanlig obehandlad board (träfiberskiva, “masonit”) är bättre så länge: Den inte utsätts för direkt väta Du har ventilerad luftspalt ovanför Det finns ångbroms/spärr på varma sidan