Isolering
Jonasand: Jag håller på att riva 2 väggar på ovanvåningen , skall flytta ut dem mot takstolens stödben, och har fundering på vad jag bör använda för sorts isolering. Huset byggt 1913, men ovanvåning är från början en vind som är inredd på 60-talet, är icell skiva nåt ni kan rekommendera? Så här ser det ut i nuläget :s [bild] ] [bild]
calvin82: Det låter mycket bra. Vi kommer att ha ungefär samma spännvidd. Jag ska köra på samma lösning och hålla tummarna. I värsta fall går det ju att ventilera nocken i efterhand. Tack för svar
ltfrebac: Hej Bygger ut mot en befintlig yttervägg. Denna bef yttervägg är 200mm tjock (reglade, bärande, isoleringsdelen då). För att få nya väggen att gå ihop mot den gamla har vi valt en 170 regel samt ämnar att lägga en P31 fasadskiva t=30 mot denna. P31 har en pappsida vilket jag förstår ska ligga inåt mot regelstommen. Kommer inte vindrörelser helt sätta isolerförmagan ur spel på
Vansterfot: Hejsan Har en en inglasad balkong på andra våningen i huset. Väggarna ut mot balkongen är inifrån glasfiber,plank 4 cm luft och sedan en plåt. Det blåser inget men kylan kommer in genom väggarna på vintern. Så jag tänkte lägga in lite isolering i utrymmet så får man lite mer skydd mot kyla. Funkar det att bara lägga in någon skiva isolering i mellanrum eller kan det uppstå några
Blwrgrl: Jag kanske frågade luddigt tidigare 😮undrar om nån vet motsvarande denna isoleringsskiva med cellplast(bilden ovanför) som man kan ha på utvändig fasad/tilläggsisolering..den på bilden är för inomhus 😎 Jag söker den tunnaste fasadisoleringen alltså 😆 Behöver inte vara just exakt cellplast/gips förstås (även om jag vet att det finns utomhusgips), men att den
Oldboy: Borde heta gnagarvind - inte kattvind...:mad: Som rubriken säger: Har långa och trånga kattvindar. Har inspektionslucka till 3 av 4. Kattvindarna blev byggda på 80-talet. (Inredd vind i gammal skånelänga, samt tillbyggnad.) Mellanbjälklaget är oisolerat. Det är endast lösull ute på kattvindarna. Var förmodligen 15-20 cm från början..., men vind, vibrationer och gnagardjä..ar har
Oldboy: Tror inte du behöver bekymra dig nämnvärt för köldbryggorna. Som nämnts tidigare så är alla äldre hus byggda så. Då det är snedtak och utrymmet ska användas som kontor/festlokal så indikerar det att ingen kommer att stå i strumplästen längst ute i kanten av golvet mot väggen/snedtaket, (om man får plats att stå där)? Då är inte ev köldbrygga ngt problem. Den extra
Oldboy: Behåll och komplettera med såg-/kutterspån. Gnagare älskar ull, och sedan isolerar det noll och intet. Skippa plast, sätt ångbroms om du ändå river innertaken.
Oldboy: Klart det går att isolera sned-/yttertaket och ha synliga takstolar. Det är öppet upp till nock och förefaller vara populärt. Blir lite meck med att bygga runt takstolarna bara.
Oldboy: Drev. Lindrev. Det finns förmodligen plast eller förhydningspapp, men man var inte så petig på den tiden med tätheten så...
BG.s: Är det säkert att huset var byggt för att bo i ?? så tunna väggar att karmen sticker ut! är det säkert att det inte byggdes för att användas som lada i begynnelsen?? ///BG
Oldboy: Förmodligen har det blivit såpass bred luftspalt för att få ut panelen utanför teglet. Dock är ju luftspalten alldeles onödigt bred. 25 mm luftspalt räcker mer än väl. Men arbetet är väl knappast lönt om du inte kommer åt att isolera hela gavelbiten som ligger mot uppvärmt innerutrymme. Eller är det planen isf?
Grains: Hej, Någon som vet om man kan köpa isodrän 65mm i Göteborgsområdet i butik?(utan frakt) Gårda Johan har tyvärr ej på lager: http://www.gardajohan.se/produkt__.html/mid/153515/lid/132320
Grop: Då kör vi. Den dagen det är dags att byta panel, så får jag väl lägga luftspalt då. Det finns dock risk att jag har hamnat på ett helt luftfritt ställe innan dess...
merlrmindre: Hade en kille från en lösullsfirma som var här och tittade. Han sade att det var glasull. Visst gå att hantera det men dels skulle det bli inte bli billigare om de sög upp och blåste den gamla isoleringen, jämfört med ny. Sedan var han osäker på hur det skulle packa i snedväggarna sig eftersom materialet visar sig vara från 70-talet. Jag kände att jag köpte resonemanget och räknar
Johan Falk: Okej, tack för svaren. Kommer slänga det som är tveksamt och använda det som ser rent ut
byggot: Håller på att bygger ett nytt golv i ena hörnet av mitt timmerhus från 1800 talet . Har tagit bort dom gamla golvplanken och grävt ner en bit och har nu stött på berg och sten, Nu tänkte jag isolera här mot marken sen fäster jag nya golvreglar och lägger ett spångolv. Men vad ska jag använda till isolering? och i vilken ordning ska jag isåfall lägga ner allting? Har mailat isodrän
hsd: Sätt ciirkelsågen i golvet, kapa 40-50cm av golvplanken, bryt upp så kommer man åt resten via håletoch ta ut spånet så Du kan lägga ny vindpapp (den gamla är säkert vittrad), lägg sedan ut/tillbaka spånet packa måttligt ,besök närmasta såg och beställ nya golvplank i Din dimension ,(ta med en bit av den gamla) lägg tillbaka golvet
Hannes Strache: Hej Lång historia kort. Nybyggt 2plan hus byggt i 400mm Leca. Utan isolering. U för vägg 0,46. Funkar helt ok nere men på Öv räcker inte gv till. 65w/m2 Max vilket inte räcker då det är 3,5-4m takhöjd och mycket fönster. Byggföretaget i kk. Har dock en bra byggfelsförs, som hjälper till. Var inne på pir invändigt men lutar nu åt utvändig isolering och ny puts. Super eps
Oldboy: Jo, den termiska principen finns, men är det empiriskt visat att det är så och enbart så som tak luftas? Hur fungerar termisk luftning på nya välisolerade hus? Hur fungerar termisk luftning på tak åt norr där solen nästan aldrig når? Hur fungerar termisk luftning på ouppvärmda byggnader? På platser där det blåser lite nu och då så är det vinden/draget som driver luftrörelser.
nizzehult: Japp, det är den filmen jag har sett! Har kollat på produktbladet och det är PU-baserat. Sen klarar det en hel radda amerikanska och kanadensiska krav både vad gäller brand och väta men den säger ju inget om hur det skulle klara våra tester. Vet inte ens om det finns här. Sealection 500 heter det. Priset. Nja, jag tror inte att det är speciellt dyrt men framför allt så han man ju en
JohanLun: Vinden brukar ju vara lätt att isolera om den är oinredd. Väggar är ju mer problematisk, förstör ofta kulturvärden, dyrare. Börja med tak och om du inte har värmepump skaffa det. Täta fönster, men byt inte ut - det lönar sig inte ekonomiskt. Vänta en vinter och se hur mycket mer du behöver göra. Det viktigaste är nog att huset är vindtät.... Undvik helst glasull, kolla isolina,
tobbe9012: [citat] Det går att pressa lite grann. Ju större mått desto mer kan du packa ( vi pratar om några mm) Hur mycket rör det sig om?
Chainsaw_: [citat] Tunnan är tänkt stå inne så kommer måste montera badrumsventiler i väggarna. Typ pax eller liknande. Efter jag isolerat färdigt så ska jag sätta upp fibo skivor, och då kan jag skippa tätskikt på väggar. Golvet blir det matta på. Ingen dusch utan en vägg med bänkskiva, å skåp.. likt ett mindre kök med vinkyl och ett kylskåp för ölen!😎 OK, vad kostar det med